Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 06:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-01-07 10:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Detta är Amerika!:
Citat:
EDITOR'S NOTE: If you feet that you need a large capacity still for home or farm alcohol production, you'll be pleased to know that MOTHER will have a complete set of detailed, step-by-step plans available for the construction of the distilling apparatus shown here by February 1, 1980. just send your request for MOTHER's six inch-column still—along with $15—to Mother's Plans, P.O. Box A, East Flat Rock, North Carolina 28726.

And-should you choose to get involved in alcohol fuel production-be sure to comply with the new, and much less restrictive, regulations pertaining to fuel manufacture that are enforced by the Treasury Department's Bureau of Alcohol, Tobacco, and Firearms. Information—on applying for the necessary permit, etc.—is provided with every set of MOTHER's still plans.


_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-08 14:04 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Här http://www.dieselumbau.de/ kan man köpa färdiga vvxl för dieselbilar på vegolja.

Bild Bild

De har också en elektrisk förvärmare med två glödstift och termostat
Bild Bild

Elektriska avslutare mm.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-08 15:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Kanon, bortsett från priserna, 6-700 för en vvx.
Bra ide med en spiralinsats för att öka turbulensen, skall fundera på det.
Var köper man rostfria spiralfjädrar...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-08 23:26 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Kanon, bortsett från priserna, 6-700 för en vvx.


Ja då blir en kompakt RVS platt-vvx för 800 kr nästan intressantare. Å andra sidan kostar kopparrör mm också några hundra lappor.

karlmb skrev:
Bra ide med en spiralinsats för att öka turbulensen, skall fundera på det.
Var köper man rostfria spiralfjädrar...


Har du inte bränsleröret rund värmeröret i en spiral som jag gjorde?

Bild

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-09 15:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Mina kopparrör tror jag kostar under 100:-, inkl kopplingarna.
Jag har ett 8 mm bränslerör inuti ett större vattenrör.
Man skulle kunna trä en spiral runt 8 mm röret för att öka turbulensen i vattnet, ock ev. en liten spiral inuti 8 mm röret för samma effekt där.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-01-18 13:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Motströmsvärmeväxlarna från dieselumbau.de är ju intressanta om man vill "isolera" varmt bränsle i motorrummet från kallt bränsle i tanken, genom att låta framlednings- och returbränsle passera åt var sitt håll genom samma värmeväxlare.

Är det någon som har haft tillfälle att se de där värmeväxlarna med egna ögon än?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-01-18 13:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Enklare ju att fixa returlöst system. Säkert effektivare också.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-02-12 23:36 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
karlmb skrev:
Enklare ju att fixa returlöst system. Säkert effektivare också.


Hur gör man det då?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 08-03-05 20:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Har äntligen fått tummen ur och skaffat mig ett bildgalleri..
Så här nånting, före ihoplödningen:

Bild

Bild 1 visar den inre turbulatorn i form av en spirallindad rostfri tråd inuti 8mm:s bränsleröret

Bild

Bild 2 samma, fast fokus på den yttre turbulatorn för kylarvattnet.
Det gick enklare än jag räknat med att linda sådan tråd, inre runt en svetspinne 2mm, yttre runt själva 8mm kopparröret.

Bild

Bild 3: en översikt, vattnet från bakänden av toppen kommer ut längst upp i bild, efter T-styckena o backventilen för Webaston som sitter i denna bil.
Sedan strömmar det framåt i bilen i den i detta fall nödvändiga lilla kröken runt insugningsröret (gick rätt lätt ändå att trä in bränsleröret med turbulator o allt), för att senare åter vända tillbaka bakåt (slang som ej finns i bilden) igenom hålet i ljudvallen (där det i bilden fortfarande originalslangen sitter kvar), vidare till värmepaketet.
Den uppvärmda etanolen kommer ut längst upp i bild, förbi KE-jet BTR som syns med de dubbla slangklämmorna, till fuel-railen.

Eftersom BTR sitter före värmaren så är detta ett returlöst system (sista biten).
Detta är nödvändigt för att få tillräckligt lågt flöde igenom värmaren så dimensionerna på vvx blir rimligt små och för att inte värma upp innehållet i tanken

Jag har inte mätt skillnaden i temp emot den likadana vvx som jag har i 190:an (fast utan turbulatorer), men det verkar helt klart lite varmare. (190:s har aldrig under ca 27 grader i 120 km/h någon dag denna vinter) I stan ofta över 35 grader.

Jag kan ju uppdatera med lite mer färdig-bilder samt 220:ns förbrukningssiffror före o efter.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 08-03-20 22:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Nu när vintern kom till västsverige passade jag på att köra några dagar med uppvärmingen urkopplad (soppan förbi vämreväxlaren men fortfarande returlöstsystem så viss uppvärming i stadstrafik blev det genom överledning från motorn till bräsnlerören).

Resultatet blev i linje med mina förväntningar!:
I princip alla dagar började med en kall morgon (Motorvärmare inkopplad i ca 40 min), mellan -3 och -5 och hemfärden skedde i omkring 0 eller någon plusgrad.
Med invärmningen inkopplad låg förbrukningen nästan konstant på 0.85 -0.87 l E75/mil.
Urkopplad så steg den till 0.91-0.95, alltså i princip mellan 0.5 och 1 dl högre förbrukning.

Temgivaren som jag har monterad på det främsta bränsleröret, strax innan spridare, visade nu mellan 0 och +10 ° C, till skillnad från med inkopplad värmare, när samma värde brukar ligga mellan +27 och +35 °C.
Edit: Skrev fel här innan, -27 till -35...

(Man kunde se att ett gassläpp över 1600 rpm, när bräsnlet stängs av helt, resulterade i stigande temperaturer när luften från kylaren var varm (öppen termostat), medan den med inkopplad värmare istället brukar sjunka eftersom bränslet är varmare än kylarluften.)
Nu är ju detta en magerställd motor så man märkte även en större magerkänslighet (hastigt pådrag i det övre magra registret, +2500 rpm, resulterade i en lång tvekan ala ochokad kall motor), men faktiskt även en lite hårdare gång och lägre prestanda på alla varv o laster fast motorn var helt varm.
Ungefär som när man körde på bensin en gång i tiden..
Skulle man kompenserat för detta och ställt motorn så att den gick lika bra som med etanolvärmare, hade ju säkerligen förbrukningen ökat ytterligare 5 cl eller så.

Jag anser det härmed helt säkert bevisat att värmning av etanolen är nödvändigt för bästa bränsleekonomi vintertid.
I varje fall om motorn körs magert.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Senast redigerad av karlmb tor 08-09-11 15:51, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-08 16:32 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
Har gjort en värmeväxlare blir ca 40-45 grader inget returlöst system tror ni att det ger något eller måste det va varmare ...?
vilken temp ska man föröka hålla ?

Det är en insprutare 4bars bränsletryck...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-10 12:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Blir säkert utmärkt!
Nu har det kommit rätt billiga grejor här:
http://www.vow2.co.uk/ordering.htm

Forum har de också, utan ett enda ord om etanol...:
http://vow2.21.forumer.com/

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 08-09-11 02:42 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
karlmb skrev:
Temgivaren som jag har monterad på det främsta bränsleröret, strax innan spridare, visade nu mellan 0 och +10 gr C, till skillnad från med inkopplad värmare, när samma värde brukar ligga mellan -27 och -35 gr C.

Skrev du verkligen rätt där? Bränslet blir kallare när du värmer den?


Tips till forum-läsare:
(skriv °C med [alt]+0176 )

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 08-09-11 15:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Dr. Mabuse skrev:
karlmb skrev:
Temgivaren som jag har monterad på det främsta bränsleröret, strax innan spridare, visade nu mellan 0 och +10 gr C, till skillnad från med inkopplad värmare, när samma värde brukar ligga mellan -27 och -35 gr C.

Skrev du verkligen rätt där? Bränslet blir kallare när du värmer den?


Tips till forum-läsare:
(skriv °C med [alt]+0176 )


Jo, tack för påpekandet, Har ändrat nu till korrekt text:
Citat:
Temgivaren som jag har monterad på det främsta bränsleröret, strax innan spridare, visade nu mellan 0 och +10 ° C, till skillnad från med inkopplad värmare, när samma värde brukar ligga mellan +27 och +35 °C.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-12 10:04 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Jag har en Smart Roadster 45kw och kan se på mitt diagnosprogram på laptopen att manifold inlet temperature är ca 40°C när jag kör trots att jag inte har gjort några förändringar och har kvar intercoolern.
Jörgen
PS
Ni pratar om värning under körning eller hur?
DS

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011