Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 18-08-16 19:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 07-09-22 20:51 
Offline

Blev medlem: ons 07-09-19 20:59
Inlägg: 2
Ort: Från
:idea: Har byggt om luftintaget på en Volvo 240 med k-jetronic mekaniskt insprut och hoppas det ska ge fullständigare förbränning/lägre förbrukning. I princip en enkel modifiering:

- fläktkåpan har invändigt framför fläkten försetts med en plåt som bafflar av en ca 12 cm bred vertikal zon av kylaren på kylaren/vattnets intagssida (till vänster där vattnet är hetast). Resten av kylarens yta påverkas som tidigare av kylfläkten.
- Luftintaget för kall luft har pluggats, men termostaten/spjällets funktion (som växlar intagsluftvid beroende på grenrörets temperatur) är intakt.
- Mellan fläktkåpans vänstra sida och högra sidan av luftrenarens hus framför luftfiltret har jag borrat hål och monterat plaströr med passande dimension.

Vid kall motor tas luften som tidigare från grenrörförvärmningen (som ju i.o.fs. är otillräcklig) och när spjället i luftrenaren stänger det luftintaget sugs luften i stället genom den avskärmade separata sektionen av kylaren. Med rätt termostat håller vattentemperaturen i den kylarsektionen ca 90C så jag hoppas på en märkbar förhöjning av temp på inkommande luft då motorn uppnåt drifttemperatur. :)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-09-22 21:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4567
Ort: Sundsvall
Ett annat tips: ta luftrenare med termostat från en Volvo 240 med förgasare.
Förvärmningstermostaten på bilar med K-jetronic reglerar på en temperatur omkring 15-20 °C medan den på förgasarmotorerna reglerar på kanske 35-40 °C.

En fördel med förvärmning via avgaser är att den har chans att komma igång betydligt tidigare efter kallstart än förvärmning via kylvattnet.
Man bör också komma ihåg att man inte får någon värme alls från kylaren innan motorns termostat har öppnat. När det är riktigt kallt och man har värmen i bilen igång för fullt så är det inte mycket varmvatten som passerar genom kylaren.

På en Volvo, där förvärmningsslangen går runt halva motorrummet, så skulle det nog löna sig att isolera den på något sätt eller åtminstone se till att den är skyddad för luftdrag från fartvind och kylfläkt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-23 18:46 
Offline

Blev medlem: ons 07-09-19 20:59
Inlägg: 2
Ort: Från
Mätt temperaturen vid ett tillfälle. Med standardförvärmning via grenröret höjdes temperaturen , med ca 20C(beroende på gaspådrag), med förvärmning via kylaren ca 35C.
Grenrörförvärmningen är som tidigare konstaterats konstruerad för begränsad uppvärmningseffekt (liten värmeavgivande yta och lång oisolerad luftväg som du påpekar) .
Ska försöka få upp lufttemp ytterligare.
Får undersöka närmare vid vilken termperatur termostaten öppnar (temperturmätaren antyder otf termostat)och flödet genom kylaren vintertid. Även ett mycket litet kylvätskeflöde kommer dock att i första hand värma insugsluften eftersom den värms av det hetaste partiet av kylaren.
Har tagit bort lufttermostaten helt för den verkar inte som jag trott. Även med fullt öppen termostat så stänger inte luftintaget i botten via grenrörsförvärmningen, vilket betyder att om luften från grenröret är kallare än den från kylaren så blir luftblandningen svalare.
Detta är ingen bra lösning för uppvärmningsfasen men fungerar då motorn uppnått drifttemperatur.
Vid långkörning verkar förbrukningen vara ca 1 dl/mil lägre än tidigare, men det är osäkra siffror p.g.a. många faktorer.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-10-05 12:58 
Online
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5994
Ort: Hindås
Mkt intressant!
Hur kallt har det varit ute under dina försök?
Enda problemet med att plocka värmen från kylet är väl att det i sträng kyla kanske inte kommer något varmvatten alls till kylet.
Istället drar du in den allra kallaste uteluften jfrt med om du tagit den mitt i motorrummet istället. (Tänker på dagens mer kapslade motorrum, på en gammal 240 är det ju mer eller mindre öppet runt om )
Å andra sidan blir det mer effekt när det verkligen flödar igenom kylet.
Jag har ju förra vinter dissat avgasförvärmningssystem efter att ha mätt upp hur uselt det fungerar vid annat än tomgång och lite över.:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=345
Det verkar ju iaf vara en bättre lösning att ta värmen från kylet!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011