Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 07-12-30 09:18 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-05 07:04
Inlägg: 115
Ort: Vessigebro i Halland
Hallå
Jag har aldrig gett mig in på detta med förvärmning men det kanske är dags att testa det?

Frågor:
1) Gör det verkligen någon nytta?
2) Är förvärmning av bränslet effektivare än att förvärma luften?
3) Har ni systemen igång året runt?
4) Någon som har ett smart förslag på åtgärd för en 850?

// Micke


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-12-30 11:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
1) Ja, definitivt.
2) Det spelar ingen större roll, när väl bränsle och luft blandas i insugningsporten så antar ju båda ändå samma temperatur. Så man kan välja att förvärma det medium som är enklast att förvärma.
3) Jag har bara kört med fabriksmonterad förvärmning - termostat- och vakuumstyrd luftförvärmning med värme från avgasgrenröret samt ett elektriskt värmeelement rakt under spjällhuset (VW Golf med centralinsprutning). Båda dessa är igång året runt, och det elektriska värmeelementet har jag vid behov "tjuvkopplat" för att underlätta kallstarter. Jag har dock funderat på att koppla in en vakuumtank för att kunna få luftförvärmning även vid fullgas eller segdragning, då undertrycket från insugningsröret inte räcker till för att ställa om förvärmningsspjället. Man märker nu att bränsleförbrukningen drar iväg onormalt kraftigt om man segdrar för mycket eller t ex drar släpvagn på backig väg.
4) Inga specifika idéer för just 850. Saknar den helt och hållet luftförvärmning från fabrik?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-01-07 11:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
2. Jag tror det kan spela roll.
Det kan vara skillnad mellan att värma dropparna i förväg och att förlita sig på att de hinner förångas lika bra i varm luft istället.
Jag fick inte lika bra resultat förra vintern när jag värmde maximalt (egentillverkat stort luftrör direkt runt en avgaspipa på en sträcka av åtminstone 10 cm.) Dels tog det lång tid innan värmen kom, dels var det endast ca 20 grader på luften i motorvägsfart.
Och förbrukningen sänktes knappt.
Men det går kanske att göra en ännu mer effektiv luftförvärmare och komma ner till samma förbrukning som med etanolvärmare.
To be proven by en luftförvärmningsförespråkare...

4. 850 sugmotor, har en av de bästa luftförvärmningssystemen på marknaden.
Rädsla för fryst spjäll (kondensvatten från venhusventilation på sugmotorn) samt snöfyllning av luftfilterburken är anledningen till det.
Räcker nog inte att manipulera termostaten i den dock, enl ovanstående resonemang.
Turbovarianterna saknar luftförvärmning.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Senast redigerad av karlmb mån 08-01-07 16:58, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-01-07 16:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
På senaste tillskottet en julröd BX14 har jag helt tagit bort den vacuum styrda klaffen som väljer kallt eller varm luft och ersatt det med en "permanent" aluminium slang till luftförvärmningen. Vet inte hur mkt de hjälper har inte mätt temperaturen i insuget ännu men tycker attförbrukningen är ännu för hög jmfd den kompressionshöjda och tändningsjusterade systerbilen.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-08 11:50 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-22 12:54
Inlägg: 14
Ort: Uddevalla
När jag spärrade spjället på min Golf -93 med ABS-motor, centralinsprutning gick det inget vidare.
Bilen gick som en potta sk*t.

Den fick då full förvärmning hela tiden, jag gjorde inga mätningar men den gillade inte höga varv eller belastningar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-08 12:09 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Konstigt, berodde de verkligen på luftförvärmningen, dvs gick den bra igen när du tog bort spärren? På silverpilen, den andra BX14 med centralinsprutning (och höjd komp och tidigare tändning) så hade jag också låst klaffen till ständig värme. Tog bara bort det för säkerhets skull när vi åkte på semester till Italien och jag var orolig att vi skulle behöva tanka bensin - men vi slapp det för vi klarade hela resan på E85 :) - och att det med höga temperaturer och motorbelastning på autobahn skulle bli för mkt. Jag märkte då ingen skillnad trots att man på sommaren kanske borde få lite mera effekt (fast högre förbruk) utan förvärme.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-08 15:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
På såpass moderna motorer måste man ta hänsyn till att styrsystemet kommer att försöka rädda motorn från knack med höga temperaturer på luften.
Förljden kan då bli tändsänkning och allmän limphome med felkoder etc., inget som förbättrar bräsnleförbrukningen direkt.

Ytterligare ett skäl att värma soppan istället, som ju aldrig övervakas.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-08 23:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
I BX14 (91) mono-jetronic sitter absolut inget så avancerad som sänker tändningen beroende på lufttemperaturen, den har en enkel mekanisk centrifugal och vacuum tändförställning i en fördelare med hallsensor. Det är bara i Bx19 16V som det finns något så avancerad som en knacksensor.

Det kan hända att det är annorlunda i mono-motronic för där styrs även tändningen genom ECU-n om jag inte minns fel.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-08 23:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag undrar om det är Mono-jetronic eller Mono-motronic på en Golf från '93. Det finns två enkla sätt att ta reda på saken:

1) Om det finns en vakuumdosa på fördelaren så är det Mono-jetronic, annars Mono-motronic.

2). Ta en titt på Bosch-numret på styrdonet. Om det börjar med 0 280 så är det Mono-jetronic. Om det börjar på 0 261 så är det Mono-motronic.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-09 07:17 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-22 12:54
Inlägg: 14
Ort: Uddevalla
Har för mig att det är Mono-Motronic 1.2.3 eller något åt det hållet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-09 11:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Men saknar de enkla även tempsensor för luften?
Trodde i princip alla bilar med kat fick det?
Även om inte tändningen påverkas vid hög lufttemp kan man ju tänka sig andra panikåtgärder på bränslesida etc. från ECU:n.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-09 11:36 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Men saknar de enkla även tempsensor för luften?
Trodde i princip alla bilar med kat fick det?
Även om inte tändningen påverkas vid hög lufttemp kan man ju tänka sig andra panikåtgärder på bränslesida etc. från ECU:n.


Visst finns det en lufttempsensor. Men den används nog bara för att räkna ut luftens densitet; kombinationen med gasspjällsvinkelsensor och varvtalet gör att ecu'n kan räkna ut mängden bränsle som behövs.

Naturligtvis minskas mängden luft som kommer in i motorn när den är uppvärmd, maxeffekten vid fullgas minskar då något men i gengälld minskas pumpförluster vid dellast.

Vid kall motortemp sensor anrikar den naturligtvis extra men jag vet inte om låg lufttemp påverkar bränsleanrikningen.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-09 12:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Men om den märker att lufttempen ofta är väldigt hög kanske den gör ngt annat dumt? Inga felkoder?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-09 15:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det enda centralinsprutningssystem som jag vet saknar lufttempgivare är GM P4 (Multec) , då det används på 1,4 - 1,6 l motorer i t ex Opel Kadett. På de bilarna finns naturligtvis termostatstyrd luftförvärmning.
Däremot använder samma system lufttempgivare när det sitter på större 6- och 8-cylindriga motorer i amerikanska GM-bilar, fast termostatstyrd förvärmning finns även där.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-04-20 10:26 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
hur gör man praktiskt med förvärmning om man ska kunna konstruera det hemma?

och hur mkt bränsle kan man spara med det?

Värför inte förvärma luften och bränslet?

värför finns det sk intercoolers som ska kyla luften om det är bättre att värma luften?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011