Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Hjälper verkligen förvärmning något?
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=27&t=2011
Sida 4 av 4

Författare:  askilje [ sön 09-07-12 09:47 ]
Inläggsrubrik: 

jaså, nu blev jag intresserad, var och hur ?:P

Författare:  BioPower [ mån 09-07-13 11:32 ]
Inläggsrubrik: 

J.K Nilsson skrev:
Askilje, till din 900 finns det fabriksfärdig lösning som bara behöver trimmas lite.

J.K Nilsson


Är det värmeplattorna du tänker på?

Författare:  askilje [ mån 09-07-13 11:56 ]
Inläggsrubrik: 

det måste vara de, enligt denna tråd:

http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=4866

det låter som det inte är standard?

Författare:  BioPower [ mån 09-07-13 12:41 ]
Inläggsrubrik: 

Inte standard på alla!

Vet inte om denna lista stämmer än iofs.

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=79318

För att se bilden så kolla här:

[img=http://img190.imageshack.us/img190/3851/c99varmeplattor.th.jpg]

så slipper du lite porr-reklam..

Författare:  askilje [ mån 09-07-13 14:16 ]
Inläggsrubrik: 

jag har ett relä som är märkt airpump/heatplate under huven. Då har jag alltså denna värmeplatta?

Författare:  BioPower [ mån 09-07-13 14:48 ]
Inläggsrubrik: 

Det låter så. Men du borde kunna se om det sitter något sånt mellan insugningsröret och toppen!

Författare:  torbjorn [ mån 09-07-13 23:06 ]
Inläggsrubrik: 

askilje skrev:
jag har ett relä som är märkt airpump/heatplate under huven. Då har jag alltså denna värmeplatta?


Det relät används väl också till den eldrivna luftpumpen för luftinblåsning i avgasportarna? För övrigt är det vanligt att märkningen på reläsocklar och liknande är likadan oavsett motorutförande osv, så exakt funktion hos reläerna stämmer inte nödvändigtvis med märkningen på alla exemplar.

Författare:  askilje [ tis 09-07-14 09:03 ]
Inläggsrubrik: 

jo men 900 turbo har ingen luftpump? det fick jag iaf förklarat i en annan tråd.

Sen är det ganska bra märkt vad som finns och inte.

Författare:  reez [ lör 09-07-18 09:20 ]
Inläggsrubrik: 

Det är förmodligen värmeplattan. Den kan vara svår att se mellan topp och insug.

Författare:  askilje [ lör 09-07-18 09:33 ]
Inläggsrubrik: 

har du någon aning om hur man trimmar den som JK säger? Samt vilka temperaturer kan man komma upp till?

Edit: säkringen är på 60 A så nog bör man kunna kräma ut rätt mkt värme :P

Författare:  askilje [ mån 09-07-20 21:35 ]
Inläggsrubrik: 

kan detta vara värmeplattan?

Bild

Författare:  askilje [ lör 09-11-07 14:17 ]
Inläggsrubrik: 

har nu mätt förbrukningen under ett par nästan identiska långkörningar (25 mil utan stopp) när jag inte har blockerat hela kylaren låg förbrukningen på ca 1.16l/mil uppmätt, med helt blockerad kylare sjönk förbrukningen till 1.03l/mil. Under körningarna har det varit nollgradigt. sommartid har förbrukningen legat mellan 0.9-1l/mil

Det syns även på temperatur mätaren att motorn inte blev lika varm som med blockerad kylare.

Författare:  matsuda [ lör 09-11-07 15:26 ]
Inläggsrubrik: 

Intressant... Kanske skulle blockera min kylare med då...

Sida 4 av 4 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/