Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 19-06-27 10:06

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 08-06-21 21:59 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-21 20:14
Inlägg: 26
Ort: sollefteå
Hej mitt namn är martin, jag är ny här på forumet, jag har brukat sprit nu
i 12-13 år men ej i bilar då :D .
nä jag fick upp ögonen för e85 när hjälpte en kompis att bygga en bmw
motor, den vart rolig 1045 hk på bakhjulen på pumpsoppa det är riktig bra det.
jag har ritat och börjat att bygga en tvåstegs värmeväxlare som även kommer att kyla returbränslet, denna pryl kommer jag att bygga av
syrafast rostfritt, nu är säket inte detta något nytt men jag tycker att
det skulle vara roligt med lite feedback på hur ni tror det skulle funka
samt gör det något om bränslet håller typ 60 c vilket jag hoppas att
den kommer värma till

http://www.ladda-upp.com/bilder/5729/v-C3-A4rmev-C3-A4xlare


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-21 23:09 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-21 20:14
Inlägg: 26
Ort: sollefteå
nästa värdelöst inlägg utan bild, ber om ursäkt för det


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-22 10:45 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-21 20:14
Inlägg: 26
Ort: sollefteå
största anledningen till att det är två värmeväxlare är att jag vill kyla
returbränslet med bränslet som kommer från tanken för att slippa
dom problem som kan uppstå med varm bränsle som kommer i kontakt
med kall i ett öppet utrymme, som en bränsletank


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-22 12:30 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-21 20:14
Inlägg: 26
Ort: sollefteå
tack för hjälpen med bilden, som ni ser är det bara en grovskiss men
det är funktionen jag vill visa, jag har börjat att tillverka den jag ska
lägga upp fler bilder sedan , en oljetempgivare ska installeras i fulerailen
så bränsletemp kan avläsas, och förhoppningvis skall även denna burk
få upp cirkulationen så den värms av motorvärmaren, förmodligen
kommer jag att koppla in den på matarslangen till värmepaketet


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-23 16:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6000
Ort: Hindås
Ambitiöst!
Men varför inte bygga om till returlöst system, så slipper du ju den ena vvx?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-23 19:34 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-21 20:14
Inlägg: 26
Ort: sollefteå
hur var det tänkt att trycket skulle justeras på en returlöst system?
tror inte att pumpen mår så bra utav att jämt arbeta med maxtryck,
sen tänkte jag använda en bosch 984 som jag har liggandes, det är
en ganska stor pump och jag tror att det blir knas med konstant 7
bar.

jag gjorde spiralerna till växlarna idag, dom vart lite större än vad jag räknade med, det var svårare än vad jag trodde att kröka ett rostfritt
rör till en spiral,men det gick tillslut.
jag ska lägga upp mer bilder sedan, glömde kameran


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-23 23:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4650
Ort: Sundsvall
cossie_martin skrev:
hur var det tänkt att trycket skulle justeras på en returlöst system?
tror inte att pumpen mår så bra utav att jämt arbeta med maxtryck,
sen tänkte jag använda en bosch 984 som jag har liggandes, det är
en ganska stor pump och jag tror att det blir knas med konstant 7
bar.


Antingen har man en vanlig bränsletryckregulator, men har den monterad nära bränslepump/tank i stället för i motorrummet. Eller också reglerar man bränsletrycket på elektrisk väg - en tryckgivare får via en servoförstärkare styra bränslepumpen så att man hela tiden håller önskat tryck. Men den lösningen kan nog ge problem om man använder en pump som är avsedd att gå med konstant flöde, har stor svängmassa osv. Det är möjligt att man behöver en relativt stor tryckackumulator någonstans i systemet för att få en sådan reglering att fungera stabilt med enkla medel.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-24 12:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6000
Ort: Hindås
cossie_martin skrev:
hur var det tänkt att trycket skulle justeras på en returlöst system?
tror inte att pumpen mår så bra utav att jämt arbeta med maxtryck,
sen tänkte jag använda en bosch 984 som jag har liggandes, det är
en ganska stor pump och jag tror att det blir knas med konstant 7
bar.

jag gjorde spiralerna till växlarna idag, dom vart lite större än vad jag räknade med, det var svårare än vad jag trodde att kröka ett rostfritt
rör till en spiral,men det gick tillslut.
jag ska lägga upp mer bilder sedan, glömde kameran


Varför inte använda koppar?
Lättare att löda ihop också.
tryckregleringen sker som vanligt, med returlöst menas bara den sista delen av systemet, strax före fuelrailen.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-24 14:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1096
Ort: Närke
karlmb skrev:
cossie_martin skrev:
hur var det tänkt att trycket skulle justeras på en returlöst system?
tror inte att pumpen mår så bra utav att jämt arbeta med maxtryck,
sen tänkte jag använda en bosch 984 som jag har liggandes, det är
en ganska stor pump och jag tror att det blir knas med konstant 7
bar.

jag gjorde spiralerna till växlarna idag, dom vart lite större än vad jag räknade med, det var svårare än vad jag trodde att kröka ett rostfritt
rör till en spiral,men det gick tillslut.
jag ska lägga upp mer bilder sedan, glömde kameran


Varför inte använda koppar?
Lättare att löda ihop också.
tryckregleringen sker som vanligt, med returlöst menas bara den sista delen av systemet, strax före fuelrailen.

Aha... Du menar att man sätter värmeväxlaren efter returen. Koppar har mer än tre gånger så hög värmeledningsförmåga, och kommer att öka effektiviteten i värmeväxlaren.

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-24 15:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4650
Ort: Sundsvall
Vad man än använder för metall i värmeväxlaren så har den, vid de godstjocklekar man kan vänta sig, så god värmeledningsförmåga att eventuellt temperaturfall inom metallen inte spelar någon som helst roll jämfört med "övergångsmotståndet" mellan värmeväxlarens ytor och mediet. Det blir helt enkelt en fråga om vad man har tillgång till för material, och vilket material man har bäst resurser för att bearbeta.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-24 17:36 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-21 20:14
Inlägg: 26
Ort: sollefteå
Största anledningen till att jag använder rostfritt är för att jag jobbar på
ett bryggeri och har tillgång till mycket av det +tig.
det här med returlöst får ni nog förklara mer ingående, för i min värld
fungerar inte en btr utan retur, har man ingen retur till tanken kan man
styra och ställa btr:en hur mycket man vill och trycket kommer vara det
pumpen orkar ge iallafall, om btr sitter innan fulerailen så kommer trycket
att byggas upp ändå, p.g.a att en btr är igentligen bara en strypventil,
som man ställer flödet med (minskar man flödet ökar man trycket).
även om man lyckas justera precis så mycket som spridarna tar undan,
så kommer pumpen får slita hund.
tryckgivare och förstärkare funkar säkert men det känns jobbigt

nu är kylardelen klar iallafall, den vart skaplig
men tyvärr så kan jag fortfarande inte lägga upp bilder på detta forum


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-24 21:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1192
Ort: Nyköping
cossie_martin skrev:
----
det här med returlöst får ni nog förklara mer ingående, för i min värld
fungerar inte en btr utan retur, ----

Här finns en hel tråd om dead end fuelrail.
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 8227#18227

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-24 21:58 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-21 20:14
Inlägg: 26
Ort: sollefteå
aha ok då fattar jag.
och somsakt man är aldrig först


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011