Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hård plastslang
InläggPostat: fre 08-08-08 00:58 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
(Moderatorn flyttade frågan till en egen tråd)

Jag har en Volvo 240, och på den är det något slags plastslang med gummiöverdrag som kommer in på matningssidan på FR.

Om man ska bygga om till dead end så måste man ju ta loss den slangen, men hur hanterar man den så att man kan ansluta den till BTR? Måste man byta den ner till (antaget, jag har inte krupit under bilen, det regnar) bränsleröret som går under bilen. Eller är det slang hela vägen bak till filtret?

Slangen verkar ju vara krympt på, hur gör man sånt själv?

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-08 08:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Man kan montera på sådan slang själv genom att värma den lagom mycket (kokande vatten eller varmluftpistol) och sedan trycka på den snabbt på nippeln, som också bör vara uppvärmd. Det är bra att skaffa skräpbitar av styv plastslang från en skrotbil först för att öva med. Var noga med att nippeln är oskadad, om det finns längsgående repor t ex från knivar och andra verktyg är det stor risk för läckage.

Om man ska gå över från styv plastslang till gummislang så är det bara att trä gummislangen utanpå och dra åt med slangklammer. Om plastslangen verkar sladdrig eller om det kommer att vara varmt vid skarvstället så bör man stoppa in en stödhylsa i den (tunnväggigt metallrör, ungefär som de stödhylsor som används för klämringskopplingar i VVS-branschen).

Jag tror det är samma slang hela vägen från bränslefiltrets banjokoppling till motorn på Volvo 240/740.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-08 09:33 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
OK, så även när man ska ha loss den så ska man värma den? Tricket måste alltså vara att man ska få den mjuk genom värme, om jag förstått dig rätt. Men det är nog klokt som sagt att skaffa en slang att träna på.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-08 10:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag skulle nog bara skarva den med en stödhylsa i och bränsleslang utanpå.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-08 10:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
erikn skrev:
OK, så även när man ska ha loss den så ska man värma den? Tricket måste alltså vara att man ska få den mjuk genom värme, om jag förstått dig rätt. Men det är nog klokt som sagt att skaffa en slang att träna på.


Jag har sett en rekommendation någonstans (kanske ett gammalt Bosch-servicemeddelande) att man skulle klippa av slangen för att ta bort den från en nippel, sedan tar man en lödkolv och smälter ett spår längs med slangen på nippeln för att kunna ta bort resterna. Då riskerar man inte att få märken i nippeln som det lätt blir om man ger sig på slangen med kniv och avbitartång.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-08 12:22 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Men var hittar man en stödhylsa för 8 mm? Jag hittar bara som minst till 10 mm bland VVS-grejor hos Biltema och Clasohlson.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-08 12:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
AHA, är det så lätt att jobba med de där slangarna!
Kräver dock bra nipplar för att bli tätt, funkar troligen inte med t.ex ett slätt 8mm koppar-rör.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-08 12:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
erikn skrev:
Men var hittar man en stödhylsa för 8 mm? Jag hittar bara som minst till 10 mm bland VVS-grejor hos Biltema och Clasohlson.


Ta vilken tunnväggig rörstump som helst med lagom ytterdiameter och kapa av en bit. T ex metallrör som har använts som bränsleledning i någon bil, aluminiumrör från gamla tv-antenner eller kylskåp, osv osv.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-08 21:24 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
erikn skrev:
Men var hittar man en stödhylsa för 8 mm? Jag hittar bara som minst till 10 mm bland VVS-grejor hos Biltema och Clasohlson.


10 mm kopparrör är utvändiga måttet, stödnipplar för 10 mm kopparrör kan vara ganska lagom om kopparrör har 1 mm väggtjocklek ( 10 - 2x1 = 8 ).

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-08 23:17 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Det blir nog till att skaffa det där övningsröret från skroten, återkommer när jag gjort lite tester.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011