Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 13:22 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
@johan_oern: I en förgasarmotor kan du inte värma bränslet mera än kokpunkten vid atmosfäriskt tryck vilket är någnstans mellan 35 och 76 grader celcius. Jag märkte kokning strax över 40°.

@krassegrand: lite OT men kan du inte koppla förbi intercoolern? Tror det skulle sänka förbrukningen med E85, det borde gå med värmetålig silikonslang, Biltema har men bara i 25 och 38 mm invändigt.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan ons 08-08-20 13:25, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 13:25 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Om förvämning spar så mycket bränsle, går då så mycket bränsle ut oförbränt om man inte förvärmer?

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 13:27 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
krassegrand skrev:
Om förvämning spar så mycket bränsle, går då så mycket bränsle ut oförbränt om man inte förvärmer?


Inte när motorn är helt varm men innan dess går det en del extra som bekant.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 14:22 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Aha, så detta handlar om innan bilen når rätt arbetstemperatur?
Jag kör oftast 7 mil åt gången.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 14:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
När det är ordentligt kallt så ökar förbrukningen också rätt mkt, troligtvis delvis pga bränslet inte förångas fulständigt i tid och delvis condenserar mot kalla insugsrör osv.. Även om den så småningom brinner upp helt så kan det väl hända att förbräningen är så pass långsamt att maxtrycket kommer för sent så att verkningsgraden i motorn minskar.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 16:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ja, där kan vi bara spekulera lite om orsakerna.
Droppförbränning, även av icke sotande bräsnlen som sprit, är alltid sämre än att elda förgasade kolväten.
Det blir en mer ineffektiv förbränning på ngt sätt.

Och det gäller alltså hela tiden man kör, inte bara innan den är varm.
Men givetvis är effekten ännu större med kall motor eftersom en varm till viss del klarar att förånga även råkall sprit.
Allt bör dock förångas i en optimal motor.

Kankse kan man delvis kompensera genom att ändra till tidigare tändning i sträng kyla men jag undrar om det är så enkelt.
Och om t.ex. SAAB gör det.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 18:50 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
karlmb skrev:
Kankse kan man delvis kompensera genom att ändra till tidigare tändning i sträng kyla men jag undrar om det är så enkelt.
Och om t.ex. SAAB gör det.

Saab har två tändmappar, en för kall motor och en för varm motor.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 19:36 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Bara två lägen eller är det yttersten med tempberoende flytande skala däremellan?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-21 08:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Men de borde även ha ett läge för kall väderlek o ett för varm.
Lufttempmätare finns väl?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011