Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 09:31

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: elektronisk uppvärmning
InläggPostat: tis 08-08-19 09:47 
Offline

Blev medlem: mån 08-08-11 16:49
Inlägg: 7
Ort: Falun
Hej!

Jag har en idé till anordning för att elektroniskt värma upp etanolen. Jag tänkte mig att linda en resistanstråd runt ett kopparrör (där bränsle leds) och isolera runt.

Till problemet. Jag skulle vilja kontrollera temperaturen på etanolen så att temperaturen på den inte överstiger 60 grader. Jag hittade en termostat (se nästa inlägg) som kan slå av och på värmeelementet (bryta/sluta strömen till resistanstråden). Problemet är att man inte kan montera den inne i röret och således inte mäta temperaturen på etanolen.

Vet ni någon annan produkt (termostat för montering i dykrör?) som kan mäta temperaturen på etanolen och slå på och av strömmen?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 09:47 
Offline

Blev medlem: mån 08-08-11 16:49
Inlägg: 7
Ort: Falun
(Kunde inte posta i föregående inlägg)
http://www.kjell.com/?item=36260&path=2 ... ,263000000


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 10:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
I många 80-talsbilar finns det en termokontakt som mäter kylvätskans temperatur och slår om någonstans vid 40-70 °C , de används t ex för att koppla om saker i primitiva avgasreningssystem beroende på motortemperatur eller för att slå av elektrisk insugningsrörsförvärmning när motorn blir varm. Det är inga problem att få med sig ett par nävar med blandade termokontakter om man går en sväng på en bilskrot. Termokontakterna tål oftast inte särskilt hög ström , så man bör ha ett relä mellan en sådan och värmeelementet.

Som regel är dessa termokontakter avsedda att monteras i ett gängat hål in i en kylvattenkanal, men det finns också cylindriska med diameter 20 mm som ska täta med O-ring och hållas fast med ett clips, speciellt på VAG-bilar av olika slag.

En annan möjlighet är att ta en vanlig kylvattentempgivare (köp t ex en reservgivare till Biltemas kylvattentermometer) och bygga en mätkrets med en komparator som slår ifrån ett relä vid rätt temperatur.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 08-08-19 11:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
johan_oern skrev:
Hej!

Jag har en idé till anordning för att elektroniskt värma upp etanolen. Jag tänkte mig att linda en resistanstråd runt ett kopparrör (där bränsle leds) och isolera runt.

Till problemet. Jag skulle vilja kontrollera temperaturen på etanolen så att temperaturen på den inte överstiger 60 grader. Jag hittade en termostat (se nästa inlägg) som kan slå av och på värmeelementet (bryta/sluta strömen till resistanstråden). Problemet är att man inte kan montera den inne i röret och således inte mäta temperaturen på etanolen.

Vet ni någon annan produkt (termostat för montering i dykrör?) som kan mäta temperaturen på etanolen och slå på och av strömmen?


Styrningen är nog minsta problemet, jag tror att du kanske tar lite för lätt på uppvärmningsfrågan.

1 Du måste bygga om till returlöst annars värmer du bränsle som rinner tillbaka till tanken och blir det ännu mera bränsle att värma..

2 Det krävs mkt ström/värme att värma etanolen som förbrukas, om du kör 100 km/t och bilen förbrukar 1 liter i milen ska du värma 10 liter i timmen.

Etanol har en värmekapacitivitet på 2,42 kJ/(kg·K)
Bensin har en värmekapacitivitet på 2.22 kJ/(kg·K)

E85 blir då avrundad 2,4 kJ/(kg·K)
E85 väger 780 g/liter, 10 liter E85 är alltså 7,8 kg
Låt oss säga att du vill värma bränslet till 50° mera

Nödvändig energi (kJ) = värmecapaciet E85 (kJ/(kg·K)) x bränslemängd (kg) x temperaturökning (°K)

Alltså på en timme behöver du
2,4 x 7,8 x 50 = 936 kJ = 260 watt hours
det förutsätter inga värmeförluster till luften, vilket i praktiken är omöjligt att undvika.

260 watt innebär lite dryggt 20 Ampere...

Vi har i olika tråder diskuterad rader av glödstift doppade i bränslet som värmekälla, det kan vara lättare än att bygga en värmare med värmetråd som räcker till.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 08:11 
Offline

Blev medlem: mån 08-08-11 16:49
Inlägg: 7
Ort: Falun
Tack för uträkningarna :)

1: Jag såg en tråd här på forumet om hur man kan göra om till returlöst system och jag tänkte göra just det.

2: Jag har tänkt om och lite till :)
Om jag leder bränslet genom en kopparspiral (glödgat koppar-bromsrör från mekonomen) som ligger i en behållare med 60 gradigt vatten borde det väl inte vara svårt att få upp etanolen i 50-60 grader? Jag tänkte i så fall linda resistanstråden runt kopparspiralen och på så sätt värma vattnet. Borde inte det fungera rätt bra? Eller behöver jag fortfarande samma energi för att värma? Vatten och koppar leder ju värmen från vattnet rätt bra till etanolen...

/ Johan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 08:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det går ju åt en hel del energi innan vattnet är uppvärmt också. Om du ska göra en anordning för snabb elektrisk uppvärmning av bränslet innan kallstart så bör den vara fri från onödiga metall-eller vätskemassor som också måste värmas upp. Det är ju lätt att räkna på vilka energier som går åt med lite fysikkunskaper från gymnasiet och en formelsamling (eller Wikipedia).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 08:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hej Johan,

@1 Vad bra:-)

@2 oavsett om du använder vatten som du värmer för att sedan värma etnolen eller värmer etanolen direkt så krävs det samma mängd energi när vattnett väl har blivit varmt att värma etanolen, den mängt vatten som du har "emellan" fördröjer bara processen och kräver en del energi att värma upp först.

All den elektriska energi som man förbrukar måste motorn producera, eftersom det inte heller sker utan förluster (i generator, drivrem osv) så skulle det inte förvåna mig om det gick åt 1 hkr för att värma 10l etanol/timme med 50 grader. Detta motverkar naturligtvis syftet att få ner förbrukningen.

Jag tror det bästa man kan göra är att använda (mycket) el under en kort tid för att värma bränslet innan start och under de första minuterna när motorn är kall och sedan så fort det går utnyttja motorns egen (överskotts)värme för att värma bränslet. En sådan kopparspiral kan då användas för att ta värme från kylarvätska, kanske det även skulle kunna gå att använda avgasrörets värme med fördelen att den värms upp mkt snabbare men det blir svårt/omöjligt? att få ett system som inte kan bli för varmt då.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 09:15 
Offline

Blev medlem: mån 08-08-11 16:49
Inlägg: 7
Ort: Falun
Tror ni det är säkert att ha glödstift i direkt kontakt med etanolen? Det finns väl en viss mängd syre i etanolen på samma sätt som det finns en viss mängd syre i en sjö. Det vore ju otrevligt om det skulle börja brinna...

Om glödstift kan användas hittade jag en produkt som jag tror kan vara bra: http://www.vow2.co.uk/Vow2E.htm
Den är dock avsedd för olja och inte etanol och själva svarade de att det är en säkerhetsrisk att använda den med etanol. Hur som helst så värmer den etanolen m.h.a. glödstift till dess att kylarvätskan ensam klarar att värma etanolen över 70 grader. Kanske det går att byta termostat till 60 grader.
Men hur mycket kan man värma etanolen egentligen? Jag läste i en annan tråd här på forumet att 50-60 grader är rekommenderat. Kylarvätskan måste väl ändå ligga på 80 grader eller så?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 09:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om E85 är under atmosfärstryck eller mycket lågt övertryck (t ex i bränslesystemet till en förgasarmotor) så ska man nog inte värma den så mycket med tanke på avdunstning och ångbildning.
Ligger bränslet under ett större övertryck, som på en insprutningsmotor, så kan man ur den synpunkten värma betydligt mer, det som begränsar då är ju värmetålighet och åldring hos de komponenter och material som bränslet kommer i kontakt med (gummislangar, O-ringar, spridare mm).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 10:00 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
johan_oern skrev:
Det finns väl en viss mängd syre i etanolen på samma sätt som det finns en viss mängd syre i en sjö.

Det lilla syre som är löst i vätskan är på tok för liten för att bilda en brännbar blandning.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 10:00 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Är det inte viktigare att värma luften?
Jag har funderat på någon typ av uppvärmd "matris" som tomgångsluften går genom under och strax efter start. Luften kan ju fortsätta att gå det hållet men den behöver inte värmas när motorn är igång. Tomgångsventilen är väl ändå stängd när man gasar?

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 10:13 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
krassegrand skrev:
Är det inte viktigare att värma luften?
Jag har funderat på någon typ av uppvärmd "matris" som tomgångsluften går genom under och strax efter start. Luften kan ju fortsätta att gå det hållet men den behöver inte värmas när motorn är igång. Tomgångsventilen är väl ändå stängd när man gasar?



Förlåt jag tänkte bara på kallstart.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 12:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Tomgångsventilen brukar nog stå kvar i ungefär oförändrat läge vid körning, men den luftmängd som passerar genom den när det dessutom finns ett öppet gasspjäll parallellt är nog ganska försumbar.
Dock får man tänka på att många nyare bilar, speciellt de som har elektroniskt styrt gaspådrag eller en servomotor vid gasspjället för antispinn-funktioner, inte har någon särskild tomgångsventil utan istället använder gasspjället för tomgångsreglering.

I praktiken spelar det ingen roll om man värmer luften eller bränslet, värmeutbytet dem emellan blir så effektivt i bränsledimman att det kan kvitta. Men eftersom luftmassflödet är så pass mycket större än bränslemassflödet så behöver man inte värma luften så mycket i grader räknat för att få en viss temperaturökning på den färdiga blandningen, som om man skulle värma bränslet. Men energi/effekt-mässigt är det lika mycket värme som måste tillföras i båda fallen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 12:17 
Offline

Blev medlem: mån 08-08-11 16:49
Inlägg: 7
Ort: Falun
torbjorn skrev:
Om E85 är under atmosfärstryck eller mycket lågt övertryck (t ex i bränslesystemet till en förgasarmotor) så ska man nog inte värma den så mycket med tanke på avdunstning och ångbildning.
Ligger bränslet under ett större övertryck, som på en insprutningsmotor, så kan man ur den synpunkten värma betydligt mer, det som begränsar då är ju värmetålighet och åldring hos de komponenter och material som bränslet kommer i kontakt med (gummislangar, O-ringar, spridare mm).


Hur mycket tror du att jag törs värma etanolen med tanke på att jag har en förgasarmotor?

Jag byggde om luftintaget med en bättre förvärmning så nu drar motorn i sig 70+ grader luft. Jag har inte mätt exakt för termometern klarar bara upp till 70 grader. Men det verkar inte påverka förbrukningen speciellt alls.
Och det hjälper ju inte vid kallstarter. Jag känner att jag måste få till något till vintern för bilen kan vara svårstartad redan nu på morgonen när det är bara några enstaka plussgrader ute.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 12:51 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
På en turbo lär väl förvärmning under drift inte ha någon betydelse eller?
På min sitter det en intercooler som väl ganska väl skulle neutralisera förvärmningen.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011