Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vattenvärmning av etanolen
InläggPostat: tis 07-01-09 16:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
...är modellen vid kall väderlek.
Liten update eftersom forumet från förra vintern gått förlorat (tillfälligt)
Att antingen värma etanolen eller motorns ingående luft är helt överlägset bäst för att råda bot på etanolens dåliga förångning i kyla.
Har själv kommit fram till att man kan spara minst en dl/mil om man värmer soppan till ca +20 gr C vid -10 gr C på uteluften.
En annan vinter än denna...
Enklast kan man göra sig en enkel värmeväxlare av 2 koncentriska kopparrör som lödes ihop med ett par T-rör T.ex diam 22.
Det större kan innehålla det cirkulerande kylvattnet på sin väg till värmelementet t.ex.
Vattnet går från botten från ena T:t till botten på det andra (i andra änden av 22 röret) och i ändarna av hela historien löder man in övergångar från diam 22 till diam 8.
Det inre kan då vara vanligt bränslerör typ diam 8 som bara går rätt igenom.
Lämplig längd på den värmeöverförande delen är ca 40 cm för en 2liters motor.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Förvärmning av bränslet
InläggPostat: tis 07-01-09 17:00 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
För den som inte känner sig så händig och säker, med gaslödning och rör m.m, så finns det oljekylare för båtmotorer. Dom är i sina enklaste modeller just så som Karlmb beskriver. Även storleksmässigt. Sedan finns det naturligtvis storlekar som gäller ända upp till stora lastbilsmotorer. Men det är lite av en överkurs i etanolsammanhang.

Här är två firmor som säljer motordelar och konverteringssatser till båtmotorer: http://www.rodahl.se/ http://www.unionmotor.se/

För den som ändå är lite händig, och vill experimentera, kan det vara bra att veta att det finns kylvattentermostater som öppnar vid 60 grader. Dom har samma storlek som en vanlig 90 graders biltermostat. 60-gradarna hör också till båtmotorvärlden. Så det är enklast att söka dom där.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-01-09 17:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Bra tips!
Men termostat, varför skall man ha det?
Så snabb uppvärmning som möjligt av etanolen rekommenderas.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Förvärmning
InläggPostat: tis 07-01-09 17:57 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jo, naturligtvis skall bränslet värmas upp fortast möjligt. Men jag tänker mig kylvattnet från en kall motor. Om man kopplar det så att det står still på vattensidan i oljekylaren/etanolvärmaren till ungefär 60 grader, och sedan öppnar som en shuntfunktion, så behöver man inte "koka" etanolen i 90 grader när motorn är fullvarm. Det blir säker en liten "ormgrop" med slangar och rör. Men om det förbättrar driften, kan det ju vara av godo.
Det här är bara hypotetiska tankar jag har. Så jag har inte prövat något. Inte ens på papper. Jag känner själv att jag bara är medveten om vilka detaljer som existerar som hyllvara för den som vill pröva. Därför bjuder jag på tanken om någon vill utveckla det till något.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-01-09 18:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
I båtmotorsammanhang finns det också många termostater som öppnar vid 40-45 °C, de används där man vill ha låg kylvattentemperatur för att inte saltvatten ska ge pannstensavlagringar.

En annan källa till termostater för omkring 60 °C är minibussar och liknande med ett extra bakre värmepaket. Ofta är det anslutet via en termostat för att motorn ska ha en chans att komma upp i någorlunda temperatur även om all kupévärme är pådragen.

Man måste komma ihåg att göra termostatmontaget så att man får vattencirkulation runt känselkroppen även då termostaten är stängd.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Hellre luftvärmning
InläggPostat: tis 07-01-09 22:36 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Ursäkta om jag tänker vara lite kritisk till bränslevärmning.
Karlmb nämner inte vilken motortyp (förgasare eller insprutning) som vinsten 1dl/mil uppnåddes med värmning av bränslet till bara +20 grader. Om man inte har full koll på bränsletemperaturen till en förgasare kan man lätt få ånglås vilket fanns exempel på i gamla forumet.

Eftersom luft till bränsleförhållandet (i vikt) är ca 10 för E85 vid stökiometrisk blandning och värmekapaciteten är ca 2,5 gånger högre för E85 än för luft behöver bränslets temperatur höjas fyra gånger högre än vad man behöver värma luften för att uppnå samma temperatur efter att de blandats.

Då luften vanligen förvärms direkt av avgasröret kommer den dessutom mycket snabbare upp i temperatur när motorn kommit igång.

Säkerhetsmässigt är det nog också säkrare att värma luften än att ge sig på bränslesystemet med nya skarvar som kan läcka.

Det finns många exempel på fabriksgjorda bilar med luftförvärmning men finns det något exempel där man använt bränsleförvärmning, på bensinbilar alltså, eller någon FFV-bil?

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hellre luftvärmning
InläggPostat: ons 07-01-10 04:22 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
GL skrev:
Det finns många exempel på fabriksgjorda bilar med luftförvärmning men finns det något exempel där man använt bränsleförvärmning, på bensinbilar alltså, eller någon FFV-bil?


Hmm...

Eftermontage finns bla på vissa diesel-maskiner som går
under kallare förhållanden...

Och undertecknad har ett par experiment i kontinuerlig drift
sedan något år på min Ford Taurus FFV...

Välkommen in på nedan adress och titta lite på bilderna...

http://groups.yahoo.com/group/ford_taurus_ffv/

Tolv-volts varianten syns utan inloggning...

Hälsar Etalappen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hellre luftvärmning
InläggPostat: ons 07-01-10 09:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
GL skrev:
Ursäkta om jag tänker vara lite kritisk till bränslevärmning.
Karlmb nämner inte vilken motortyp (förgasare eller insprutning) som vinsten 1dl/mil uppnåddes med värmning av bränslet till bara +20 grader. Om man inte har full koll på bränsletemperaturen till en förgasare kan man lätt få ånglås vilket fanns exempel på i gamla forumet.

Eftersom luft till bränsleförhållandet (i vikt) är ca 10 för E85 vid stökiometrisk blandning och värmekapaciteten är ca 2,5 gånger högre för E85 än för luft behöver bränslets temperatur höjas fyra gånger högre än vad man behöver värma luften för att uppnå samma temperatur efter att de blandats.

Då luften vanligen förvärms direkt av avgasröret kommer den dessutom mycket snabbare upp i temperatur när motorn kommit igång.

Säkerhetsmässigt är det nog också säkrare att värma luften än att ge sig på bränslesystemet med nya skarvar som kan läcka.

Det finns många exempel på fabriksgjorda bilar med luftförvärmning men finns det något exempel där man använt bränsleförvärmning, på bensinbilar alltså, eller någon FFV-bil?


Motortypen jag testat på är en M-B 102 med KE-jet.
Jag håller med om att man borde kunna få problem med ånglås om man skulle värma för mkt på en förgasarbil utan trycksatt bränlesystem.
På en insputare är det dock inga problem att låta allt bli 90-gradigt.
Det blir det ändå vid avställning så systemet är sas förberett på det.
Att mäta tempen är ju att veta som torbjörn brukar uttrycka det så det är ju en bra regel innan man provat färdigt.
En billig halkvarnare som man öppnar givaren på och tejpar fast motståndet direkt mot ett bränslerör nära motorn duger fint.
Visst, luftförvärmning kommer igång snabbare, men är inte helt pålitligt som jag ser det.
Och man behöver ändå ha ett par glödstift för den absolut första uppvärmningen så man måste ändå modda soppa linjen.
Exempel på fabrikstillv bilar med soppavärmning har jag förstått är en del amerikanska FFV bilar där man låter soppan gå igenom delar av det varma insugningsröret i ngn kanal e motsv.
Samt då att det är via eluppvärmda spridare SAAB tänkt sig att lösa kallstarterna.
Skulle inte förvåna mig om de även provar med soppavärmare i serie.
På dieslar är ju detta ganska vanligt som sagt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-11 18:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Jag har också byggt förvärmning mha kylvattnet nu i höst. Min VAZ 21023 kanske inte alla vet hur den är konstruerad *host*, men det är inga konstigheter ;) En radfyra på 1,5 liter med överliggande kam, stående tvåports fallförgasare. Tydligen en licenstillverkad weber 32. Bränslepumpen är en vanlig mekanisk som sitter på motorbloket, precis som det brukar vara på äldre bilar. Ingen BTR. Termostaten är på 83 grader, av den typ som sitter utanför motorn i ett mässingshus. Äldre Fiat har såna, även BMW.

Tog ett kopparrör på 22 mm diameter (motsvarar innerdiametern på kylarslangen) och ca 15 cm långt. På mitten av det lindade jag 8 mm bränslerör runt och lödde fast. Jobbigast var första halv-varvet, sen gick det lätt att linda på flera varv. Blev väl ca 4-5 varv. Lödde mha gasolbrännare, lite mycket att värma med min lilla lödpenna.

Jag klippte övre kylarslangen ungefär på mitten och tog bort en bit slang, ungefär lika lång som bredden av bränslerörslindningen på värmaren. Sedan satte jag in kopparöret där istället och kopplade på bränsleslangen på bränsleröret. Övre kylarslangen är rätt nära försgasaren, bara ett par decimeter slang mellan värmaren och förgasaren. När motorn är varm blir bränslet varmt även om det är minus ute. Håller man handen på slangen efter värmaren känner man att det är varmare. Även flottörhuset på förgasaren blir varmt, utan förvärming brukar det vara ganska kallt när det är minus ute. Har ingen tempsensor, men har en liggande som jag tänkt testa med. Får se om det blir riktigt kallt i vinter och om det har mer effekt då.

Har kört ett par 100 mil nu utan några problem. Jag har ett glödstift i insuget, precis under förgasaren, vilket underlättar kallstarter när det är minusdgrader en hel del. Bäst vore nog ett glödstift eller nån sorts doppvärmare i flottörhuset, men där är trångt och jag har inte klurat ut nåt enkelt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-18 16:22 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
widmark skrev:
Jag har ett glödstift i insuget, precis under förgasaren, vilket underlättar kallstarter när det är minusdgrader en hel del. Bäst vore nog ett glödstift eller nån sorts doppvärmare i flottörhuset, men där är trångt och jag har inte klurat ut nåt enkelt.


Intressant!
Skulle du kanske vilja berätta lite mer om din kallstartslösning under forumdelen för kallstart?
Tänkte jag också skulle sätta ett glödstift i insuget.

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-01-22 20:51 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
Här kommer min enkla lösning:
Drog bränsleslangen utmed övre kylarslangen och satte rörisolering runt.
Det värmer bränslet bra.
Bild

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-01-22 23:36 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 21:49
Inlägg: 146
Ort: Bjästa Örnsköldsvik
Fredrik skrev:
Här kommer min enkla lösning:
Drog bränsleslangen utmed övre kylarslangen och satte rörisolering runt.
Det värmer bränslet bra.
Bild


Kolla bara så att inte ILO-slagen börjar läcka under isoleringen,
dessa slangar tål knappt att vara i kartong på butik innan dom spricker.

Bara som tips! i övrigt en smart lösning!

_________________
Sprit är oftast bästa lösningen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-01-23 09:43 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
Yingen skrev:
Kolla bara så att inte ILO-slagen börjar läcka under isoleringen,
dessa slangar tål knappt att vara i kartong på butik innan dom spricker.

Bara som tips! i övrigt en smart lösning!


Jasså ILO (från Mekonomen) är dåligt.
Vilket märke är bättre på bränsleslang?

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-01-23 10:13 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Ja ILO slangar bör man vara väldigt försiktig med och helst undvika, oavsett inköps ställe, har vid flera tillfällen till och med sett torrsprickor på nya sådana slangar hos flera Biltema butiker och även påpekat detta.

Satsa istället på som nämda Trellborgs gröna, dom håller mycket länge och mer priset är inte mycket mer heller mot Biltema och då slipper man oron för eventuellt läckage.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011