Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 14:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 08-10-16 07:11 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-15 21:00
Inlägg: 19
Ort: Åstorp
Jag håller på och funderar på att montera förvärmning och ett dead end fuelrail på min 230F LH2,2.Jag tänkte leda av vatten till värmningen innan värmepaketet och tillbaka efter,men mina tankar kretsar mest runt om man inte skulle löda 2st 10mm kopparrör direkt på fuelrailen för att inte bränslet ska svalna från det att man har värmt det tillls att det ska sprutas in då det inte i den siste spridaren på fuelrailen inte blir så stort flöde (2,6 l/h) vid normal körning om man har en friliggande värmeväxlare.Rören skulle lödas med mjuklod mot fuelrailen fter att dom plattas till något för att öka kontaktytan,det skulle vara 15mm rör som grenas till de 2 10mm rören för efter fuelrailen gå ihop till 15mm rör igen.Eventuelt skulle man man montera en kulvetil för att ev.kunna justera tempen.Allt ska givetvis isoleras.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-10-16 09:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag tror man kan bortse från den lilla värmeförlusten man får i FR. Och du skulle iaf behöva även en vvx före FR då den uppvärmda sträckan är för kort i enbart FR.
Kommer inte ihåg nu men jag har omkring en halvmeter motströms vvx (med turbulatorer i form av spirallindad ståltråd inuti) på 190:an och det är lagom.
Inga justeringsbehov finns eller avstängningsbehov. Det går bra att köra med full värme i bilen mitt i sommaren, jag har provat.
Möjligen kan man tänka sig för låg värmeeffekt i bilar med vanlig värmekran, har man ställt in halv effekt till kupen, så blir det ju halv effekt även till bränslet och alltså för lite.
PÅ en Mercedes är ju flödet fullt hela tiden och det är inblandningen av kalluft som ger tempen i kupen istället.
Så på en Volvo borde man koppla en parallell slinga vilket möjligen i teorin skulle kunna ge lite mindre tillgänglig värmeeffekt till kupen.
Alterantivet är att ha ännu större vvx (mer än en halvmeter) för att kompensera för denna mindre effekt.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011