Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 23:43

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Att köra på etanolgas
InläggPostat: ons 09-11-04 23:55 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag hittade en mycket intressant avhandling om extrem etanolförvärmning, förgasning av etanolen och sedan etanol-gasdrift.

http://www.flisol.net/laranjatomate?act ... e_PVEE.pdf


Citat:
PRODUCTION AND FEEDING OF ETHANOL VAPOR FOR AN INTERNAL COMBUSTION ENGINE OPERATING WITH PRE-VAPORIZED FUEL

Abstract

ALVES, F.J. (2007) Ethanol vapor production and feeding for an internal combustion engine
operating with pre-vaporized fuel. Thesis (M. Sc.). S ̃ao Carlos Engineering School, São Paulo
University, São Carlos-SP, Brazil.

Pre-vaporized ethanol engine (PVEE) has potential to be more efficient and less pollutant than
conventional ethanol-powered engines. In it, fuel is vaporized with heat rejected by engine it-
self and intook in gaseous form, taking advantage of this kind of fuel but without some of its
inconveniences. The PVEE project was polished looking for economical and technical liability
to future use in automotive vehicles. New gaseous fuel injection technologies contribute to this
goal, together the development of a sustainable and self-adjustable ethanol vapor generating
system who uses water from engine’s cooling system. Better efficiency was achieved in almost
all investigated regimes, as well as were found ways to reduce the main undesirable automotive
emissions.


Högre verkniggrad och lägre utsläpp bl a...

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan lör 09-11-07 17:39, redigerad totalt 2 gånger.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-11-05 00:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Som sagt...
Intressant rapport!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-11-05 11:11 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja, det borde gå lika bra att ha etanol onder tryck över kokpunkt i FR, så att den förångas direkt, men då gäller det at luften och motordelarna inte är så kall att den kondenseras igen.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-11-05 11:29 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Det är ju genialt att ha ett bränsle i vätskeform som sedan (mer eller mindre) fullständigt förångas. Då blir förbränningen bättre och samtidigt kommer den kylande effekten av förångningen att ske, vilket ytterligare ökar verkningsgraden.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-11-05 23:03 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Här är som tar uppvärmingen en bit längre än vi andra gör.

Citat:
Motorn blir mer effektiv. Samtidigt minskar utsläppen med upp till 80 procent. Forskare i USA förbättrar förbränningen med superkritisk diesel.


Citat:
Om man höjer tryck och temperatur i en vätska tillräckligt mycket blir den varken vätska eller gas, utan något mitt emellan, ett så kallat superkritiskt tillstånd

Citat:
Han menar också att man kan få de superkritiska fördelarna i en förbränningsmotor med i stort sett vilket bränsle som helst: bensin, biodiesel, etanol/metanol, även råolja, och blandningar av dessa. Diesel är bara början


Nyteknik

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Superkritisk etanol
InläggPostat: tor 09-11-05 23:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Med anledning av föregående inlägg om överkritiskt dieselbränsle hittade jag denna intreassanta metod för separation av etanol från en lågprocentig vatten/etanolblandning.
http://www.green-trust.org/2000/biofuel/anhydrous.htm
Där nämns också vad kritiskt tryck och temperatur är för etanol.
Citat:
the critical temperature and pressure of ethanol [243 deg C and 63 atm (6.4 MPa), respectively]

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-11-06 00:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Intressant enklare sepration med hjälp av ricinolja! Tänk om man kunde ta nytta av bilmotorns restvärme och destillerar ombord :-)

I '73 byggde f.ö. Shell om en Opel Caravan till Opel P1 med en förångare som kokade bensinen och kördes på bensinångan och då kunde komma 160 km på en liter, 0,0625 liter/milen.

Bild

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-11-06 10:24 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Varför gav man upp denna idé då?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-11-06 11:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kanske för att det är/var svårt att reglera effekten och man förlorar maxeffekt? Motorns maxeffekt är ju det som har varit en försäljningsargument mera än högsta verkningsgrad.

Denna motor var byggt för att ge maximal verkningsgrad vid en mkt låg konstant effekt och behövde bara rulla i ca 50 km/t konstant hastighet på plan väg. Vid denna hastighet är inte luftmotståndet så stor ännu och de har minimerad rullmotståndet med speciala bakhjul och minimerad växellådans förluster med kedjedrift.

1 liter bensin motsvarar ca 10 kWh, om bilen körde 160 km på det, då förbrukade motorn ca 0,6 kWh /mil
Vid en hastighet på ca 50 km/t så blir de 3kW energiförbrukning. Om motorn hadde 40% verkningsgrad rullade bilen i 50km/t med 1,2 kW motor effekt, det är nog inte alls omöjligt.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-11-07 17:36 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Fick nu kontakt med förfataren till rapporten och en länk till hela uppsatsen.

http://www.flisol.net/laranjatomate?act ... e_PVEE.pdf

som sagt mkt läsvärt!

Mvh Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-02-23 20:13 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
stog mkt intressant i denna tråd. Kan komplettera med en sak jag fick höra på ett studiebesök på ett kraftvärmeverk härom veckan.

Kraftvärmeverket hade en effekt på 130 MW, när man uttnyttjade energin som förloras i förbränningen i form av att vatten förångas fick man ut 30 MW till...

nu innehåller ju sopor ganska mycket vatten men det finns ändå mycket energi att spara på att se till att bränslet inte behöver förångas under förbränningen...

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-03-16 22:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Mkt intressant, men kanske inte så okänt, med tanke på den gamle Smokey Yuncks resultat.
Om man ville ha hög effekt är det ju bara att sluta låta motorn dra i sig gasformigt bränsle och mata med vanlig förgasare eller insprutning igen.
Precis som man kan köra magert ända tills man behöver göra en omkörning.
Mkt sensationellt om den Opelen kunde reproduceras!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 10-03-18 09:08 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
ingen som hört talas om att använda ultraljud för att förånga etanolen?
principen används i både luftfuktare och rökmaskiner och de använder en tiondel av energin som krävs för att koka vätskan till gasform....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 10-03-18 10:26 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
svante skrev:
ingen som hört talas om att använda ultraljud för att förånga etanolen?
principen används i både luftfuktare och rökmaskiner och de använder en tiondel av energin som krävs för att koka vätskan till gasform....


Jo det diskuteras här http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=5629

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011