Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Förvärmning var det här
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=27&t=5516
Sida 1 av 2

Författare:  matsuda [ sön 09-12-06 12:05 ]
Inläggsrubrik:  Förvärmning var det här

Sådär. Nu har även jag fått ihop en förvärmningsanordning. Fick hjälp av lite duktiga människor. Just nu är det bara att hoppas att allting håller tätt. Värmepaketet går nu genom en oljekylare som är gjord för en volvo penta diesel (båtmotor). Istället för att leda sjö-/havsvatten går värmepaketet genom kylaren och istället för olja leder jag bränsle. Givetvis är det "dead end fuel rail". Allt jag kan säga än så länge är att kylaren blir varm och att bränslet kommer upp i rätt bra värme. Motorn svarar bättre på plötsligt gaspådrag och känns starkare. Förbrukningssiffror, andra detaljer och bilder återkommer jag med senare.

Författare:  matsuda [ tis 09-12-08 12:21 ]
Inläggsrubrik: 

Bild
Det blå som blir lila är bränsle och det röda är kylarvatten som cirkulerar.

Författare:  karlmb [ tis 09-12-08 23:36 ]
Inläggsrubrik: 

snyggt!
Mäter du soppatempen under körning mha tex en halkvarnare så vet vi hur effektiv den är vid motorvägskörning?

Författare:  matsuda [ tis 09-12-08 23:57 ]
Inläggsrubrik: 

Har ingen som det ser ut just nu men jag får väl införskaffa mig en. Kan vara rätt kul att se vilka temperaturer man kommer upp i. En sak jag dock undrar över är när det inte lönar sig att värma bränslet. Räknas motorväg till high power output?

"Whichever system is used, means must be provided to reduce the extra heat input at high power output, since residual heat and high turbulence make high heat input unnecessary and volumetric efficiency will be unfavorably affected if the same proportion of heat is added at high power as at low power. " http://www.fao.org/docrep/T4470E/t4470e08.htm#5.1.

Författare:  Anders [ ons 09-12-09 08:45 ]
Inläggsrubrik: 

Kanske vid omkörning/uppförsbacke/dragning tungt släpfordon samt vid kraftig acceleration, Normal lands-motor-vägs körning tror jag inte räknas som "high power" uttag.

Författare:  karlmb [ ons 09-12-09 21:17 ]
Inläggsrubrik: 

matsuda skrev:
Har ingen som det ser ut just nu men jag får väl införskaffa mig en. Kan vara rätt kul att se vilka temperaturer man kommer upp i. En sak jag dock undrar över är när det inte lönar sig att värma bränslet. Räknas motorväg till high power output?

"Whichever system is used, means must be provided to reduce the extra heat input at high power output, since residual heat and high turbulence make high heat input unnecessary and volumetric efficiency will be unfavorably affected if the same proportion of heat is added at high power as at low power. " http://www.fao.org/docrep/T4470E/t4470e08.htm#5.1.


Du får nog köra på iag över 50% last vilket normalt inte inträffar förrän 130 eller ännu högre hastigheter.

Intressant att FAO jobbar med etanol...speciellt:
Citat:
5.3.4. Conclusion

Mixing gasoline with 15%-20% alcohol of 170-180 proof is a suitable choice for popularizing the use of blended fuel in the gasoline engine in China.

Burning a mixture of lead-free low -octane gasoline and low-proof alcohol can not only make the best use of high-octane value of alcohol but also reduce fuel cost.

No appreciable corrosion and unnatural wearing down in the main engine parts were observed.

When a gasoline engine is converted to alcohol/gasoline blended fuel, it is crucial to maintain the stability of ratio between alcohol and gasoline during the operation of the engine.


The conversions of the two approaches are simple. It is easy to control the engine. The cost of the conversion is low. And the engine performance is satisfactory and stable. At the same time, the converted engine can be switched over to gasoline alone when there is no alcohol available.


1. Alltså är det trams med skräckhistorierna om stora materialproblem vid etanoldrift. Har vi länkat till detta under "risker"?
2. Ja, att byta fram och tillbaka mellan E50 och E85 är ju helt korkat om man vill hålla lambda någorlunda konstant, skrota E75!

Författare:  matsuda [ ons 09-12-09 23:35 ]
Inläggsrubrik: 

Vad bra. Då vet jag i alla fall att förvärmningen i princip alltid är av godo.

Jag har läst igenom den rapporten flera gånger eftersom den är väldigt intressant. Den står ju också mot de australienska rapporter som visade att slangar, bränslepump, metall, ditten och datten skulle ätas upp av etanolen. Tittar man vidare ser man att etanolen löser upp järn sämre än bensin, åtminstone med låginblandning på 15-20 %. Jag undrar varför de inte testade 85-100 % etanol istället, skulle vara intressant att se.

Författare:  Obormot [ tor 09-12-10 00:00 ]
Inläggsrubrik: 

but how can you use gasonine with this system?

gasoline, heated to 70-80C will give vapour lock.

car become not "flex-fuel" - only E85.

i think it will be good idea to install something like T-valve, for bypassing heater when using gasoline.

Författare:  matsuda [ tor 09-12-10 15:30 ]
Inläggsrubrik: 

I have not filled my car with any gasoline since last september except one time in the winter. But I have no intention of ever pouring gasoline in my fuel tank again. But as you say, it is not compatible with gasoline, thus nothing you can easily implement in a flex fuel car. Which is one of the reasons why flex fuel cars are ineffective running ethanol. Of course a bypass valve would be a good idea for people who do intend to run the car on gasoline sometimes.

Författare:  askilje [ ons 09-12-23 16:26 ]
Inläggsrubrik: 

har du registrerat några fina förbrukningssiffror än? :)

Författare:  matsuda [ ons 09-12-23 18:07 ]
Inläggsrubrik: 

Nja, det har inte blivit mycket bilkörning då jag har haft mycket annat att syssla med, men det lär väl bli det nu under juldagarna. Dock tror jag inte den här körningen kommer vara så representativ för hur jag brukar köra. Kallstarter i -12 med 10 - 20 min körning ger ju inte så mycket förvärmning och motorn drar ju även mer än vanligt under uppvärmningsfasen. Det lär dock bli kallare de följande månaderna. Jag ska snart installera en digital utomhustermometer som mäter temperaturen på fuel rail, så att man åtminstone kan se hur effektiv värmningen är.

Författare:  matsuda [ lör 09-12-26 16:24 ]
Inläggsrubrik: 

Fuel rail blir över 20 grader varm vid varierande körning 50 - 70 och i stadskörning börjar den närma sig 28 grader. Jag har fortfarande inte kört några längre pass med temperaturmätare med det kommer senare i Januari. Det finns två saker som förbryllar mig dock: Det verkar ta längre tid för kylarvattnet att bli varmt (dels för att jag dragit om kylarvattnet och då är det mer värme som leds bort och dels för att bränslet förvärms). Detta kanske kan förklara att förbrukningen faktiskt blir högre i korta körpass eftersom min ombyggnad gör att lambdaregleringen inte kommer igång fort som den skall. Det här är inget som är bekräftat dock, men jag har mina misstankar. Det andra är att eftersom jag tar värme från värmepaketet, blir det mindre värme till kupén, som så väl behövs nu i vintertider för att hålla rutorna fina. Det jag tänkt göra för att lösa problemet är att skärma av kylaren mer, kanske 100 %. Frågan är vad som händer när motorn verkligen kommer upp i temperatur, säg motorvägskörning?

Sammanfattningsvis kan man ju säga att etanol verkligen är ett bränsle som behöver förvärmning. En annan sak man kan läsa om i FAO-artikeln är att eftersom etanol brinner med mindre strålning så tar det längre tid att värma upp kylarvattnet. Mer värme stannar i motorns inre, samt sticker ut med avgaserna. Det som skulle vara positivt med detta ur miljösynpunkt är att katalysatorn tänder snabbare, vilket nämndes i vägverkets rapport när de testade kallstarter med FFV-bilar, och det är även någonting som nämnts i brasilianska rapporter, fast dessa hävdade att katalysatorn tände tidigare för att etanolen höll avgassystemet renare. Det negativa med långsam uppvärmning av kylarvattnet är att man inte ser någonting genom rutorna.

Författare:  karlmb [ lör 09-12-26 23:00 ]
Inläggsrubrik: 

Citat:
Det som skulle vara positivt med detta ur miljösynpunkt är att katalysatorn tänder snabbare, vilket nämndes i vägverkets rapport när de testade kallstarter med FFV-bilar,


Intressant, men hur kan det vara möjligt då avgastempen generellt är lägre med E85 än med bensin?

Författare:  matsuda [ sön 09-12-27 01:15 ]
Inläggsrubrik: 

Om den är det har jag fel och då bör anledningen relateras till renligheten. Min teori baseras ju på att avgastemperaturen är högre än vid bensindrift (åtminstone under den kalla körningen). Dock så är detta med utstrålad värme inte någonting som jag har hittat på utan det står som sagt i FAO-rapporten.

Författare:  matsuda [ fre 10-01-01 21:10 ]
Inläggsrubrik: 

Kört 10 mils motorväg nu och kunde konstatera att temperaturmätaren aldrig gick under 21 grader plus. Det blir alltså sommarvärme på bränslet nu på vintern. Förbrukningen för hela tanken blev strax över litern, vilket är rätt mycket för den här bilen, men med tanke på alla kallstarter i 15 minus kanske det är acceptabelt. Jag får göra en ny mätserie på denna fulltank.

Förvärmningen fungerar i alla fall som den skall, så det som kanske behöver ses över är en del elektroniska motorkomponenter. Tomgången är inte särskilt stabil. Den lägger sig 100 rpm över ibland, och ibland inte, trots varm motor. Ibland svänger den mellan 450 och 750 rpm upp och ner flera gånger. Värdet den skall ligga på är ~650 rpm. Jag får för mig att lambdasonden är rätt slö och behöver bytas, men jag får väl mäta med mitt nyligen införskaffade oscilloskop när jag får tid över.

Sida 1 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/