Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 12-01-16 19:53 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
Funderar på förvärmning av luften i en V70 2.0F i syfte att sänka förbrukningen.
Jag kör enbart på etanol så kall luft är därför helt enkelt alltid fel.
Någon som har erfarenheter av förvärmning i denna eller liknande bilar?

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-01-16 22:47 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag har en likadan -08.
Tror du inte Volvo har tänkt på detta? Det misstänker i alla fall jag. Det här är en beskrivning som jag har fått från Volvo:
Bild
Här säger dom att man skall använda värmaren när temperaturen är -15° C eller kallare. Visserligen påpekar dom att man kan använda värmaren över -15° också, men det är ändå så att man kan misstänka att det finns inbyggd värme även för luften och/eller bränslet. Kanske från AC'n? Där kommer ju handvarm luft nästan en ½-minut efter start.
Det är säkert inte uppvärmd luft innan start, men den kommer (troligen?) snabbt.

Bilindustrin är inte så informativ som den har varit förut. Förr kunde man nästan använda instruktionsboken som verkstadshandbok. Så är det inte längre. Inställning av radion och säten, ventilation och färddatorn etc. etc. står det mycket om, men det tekniska i och omkring motorn är väldigt hemligt.

Jag tror att dom har tänkt på detta. Men forska vidare och berätta om du kommer fram till något som var okänt. Min bil drar i genomsnitt 1,18 L/mil. Markant mer om man använder AC och farthållare ofta och mycket. För att inte tala om när man drar släpvagn.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-01-16 23:15 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Fredrik menar nog insugsluften in i motorn. Man kan nog inte räkna med att Volvo har optimerat bilen fullt ut för etanol, det är ju forfarande också en bensinbil

Har bilen öht luftförvarmning dvs insugs slang från avgasgrenröret till luftfiltret?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-01-17 13:18 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag har kollat i bilen i dag. Det är mer "inkapslat" runt bl.a. grenröret än vad som syns på Volvos bild häröver. När motorn går suger den luft bl.a. från fjäderbenstornen. Det sitter galler där och man känner tydligt att den suger luft. Även runt generatorn sitter en plåt som hänger ihop med plåten över grenrören.

Så det är inte lätt att se vad man eventuellt vill se. Allt är väldigt mycke inbyggt bakom plåtar och paneler. Jag har inte kollat i någon verkstadshandbok, Haynes eller liknande. Det kanske finns mer att se där? Eller i alla fall tips om var man kan hitta olika enheter.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-01-17 15:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
"Jag tror att dom har tänkt på detta. Men forska vidare och berätta om du kommer fram till något som var okänt. "

Tänkt på att man bör förvärma luft eller bränsle vintertid?
Tyvärr, man tänkte på en del andra saker, men inte det.
Tråkigt, eftersom det är en gammal kunskap från USA tom att man kan spara upp mot 1 dl/mil i förbrukning genom att inte köra på kall sprit vintertid.
De flesta om inte alla FFV-bilar som rullar idag är framtagna med minimal budget, det handlade enbart om att få fram något som gick att certifiera och som funkade hyffsat.
Att testa med bränslevärmare o liknande var alldeles för avancerat.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-01-18 18:24 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag skrev till Volvocars och frågade om detta med luftförvärmning. Så här svarade dom:

Hej Xxxxxx!

Tack för ditt mail.

Ja det finns luftförvärmning på dessa bilarna - detta finns i de flesta bilar i dagsläget.


Med vänliga hälsningar/Best Regards
Xxxxxxxxxx Xxxx


Volvo Car Sweden
Dept. 12510
SE40531 Gothenburg
Sweden

Jag har förvrängt namnen här med hänsyn till det privata. (Men har naturligtvis sparat originaltexten). Men det var i mitt tycke en lite "tunn" text eller information, så jag frågade tillbaka om det fanns lite mer detaljer eller beskrivning. Vi får se om och vad dom svarar.
Volvocars är ungefär det som var tidningen Ratten förr, som alla Volvoägare fick.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-01-18 21:18 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
Tack för svaren och din insats, Nyfiken!

Jo det var insugsluften som jag tänkte på.
Bensinmotor vill helst ha kall luft, etanolmotor vill ha varm luft.
Bra att det finns luftförvärmning.
Men jag har svårt att tro att luftförvärmningen skulle agera olika beroende på vilket bränsle som används för tillfället. Jag antar att när motorn väl är varm så är det icke förvärmd luft som går till insuget. Har dock inte kollat upp det.

Kanske kan Haynes ge mer info, det var en bra idé.

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-01-19 08:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ska bli intressant om luftförvärmningen är beroende på bränsle men jag tror inte heller det.

I bensinbilar är det oftast bara en bimetalls termostat och ibland en extra vakuum anslutning så att det vid fullgas (inget vakuum) altid är kalluft.

Men man kanlåsa klaffen på permanent varmluft genom att dra en skruv i plasthuset med klaffen som håller den öppen. Eller modifiera den så att den öppnar vid högre temperatur. Vakuum styrda klaffar borde man kunna låsa i varma läget med en backventil i slangen?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-01-19 09:47 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag fick ett lite "avväpnande" svar att Volvocars inte hade någon dokumentation, men en länk till någon nätbaserad verkstadshandbok: https://tis.volvocars.biz/tis/language. ... country=SE
Jag har sett lite på andra forum att detta är någon sorts "service" för verkstäder, egentligen inte för privatpersoner och i vissa fall kostar det pengar. Jag har inte registrerat mig så jag vet inte hur det är i detta fallet med avgift eller inte.

Jag har också letat lite efter Haynes böcker. Våra bilar tycks vara för nya för att komma med där. :(


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-01-19 09:58 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
Fint!
Det verkar vara gratis tjänst. Jag registrerade mej. De kräver bara namn och mailadress.
När man söker ska man fylla i "Volvo TP-nummer". Vad är det?

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-01-19 10:08 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
TP tycks stå för Tekniska Publikationer. Här är en sida där någon delar ut sådant, men i detta fallet är det till Volvo 200 så man skall kanske reservera sig för att TP kan betyda något helt annat i dag:
http://www.240.se/service/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-01-19 10:42 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
Nu hittade jag att man kan köpa Pocket Data Booklet för 180kr. Beskrivning: "Technical data for workshop technicians." Men tror inte det är någon reparationshandbok, några sådana verkar de inte ha lagt ut.

Vid tillfälle ska jag försöka öppna och kolla om det går att eventuellt modifiera luftflödena såsom Aryan beskriver.

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-01-19 12:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
Ska bli intressant om luftförvärmningen är beroende på bränsle men jag tror inte heller det.

I bensinbilar är det oftast bara en bimetalls termostat och ibland en extra vakuum anslutning så att det vid fullgas (inget vakuum) altid är kalluft.

Men man kanlåsa klaffen på permanent varmluft genom att dra en skruv i plasthuset med klaffen som håller den öppen. Eller modifiera den så att den öppnar vid högre temperatur. Vakuum styrda klaffar borde man kunna låsa i varma läget med en backventil i slangen?


Volvo har traditionellt alltid haft ett termostatbaserad (vaxkropp) förvärmnings-system (på de flesta modeller, dock inte en del turbovarianter som ju värmer luften bra ändå). Det håller lufttempen konstant på 15-20 gr C.
Det är mkt osannolikt att man ändrat på systemet när man introducerat FFV-varianten.
Ni måste förstå hur det går till när man tar fram en ny motorvariant..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-01-19 15:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
karlmb skrev:
aryan skrev:
Ska bli intressant om luftförvärmningen är beroende på bränsle men jag tror inte heller det.

I bensinbilar är det oftast bara en bimetalls termostat och ibland en extra vakuum anslutning så att det vid fullgas (inget vakuum) altid är kalluft.

Men man kanlåsa klaffen på permanent varmluft genom att dra en skruv i plasthuset med klaffen som håller den öppen. Eller modifiera den så att den öppnar vid högre temperatur. Vakuum styrda klaffar borde man kunna låsa i varma läget med en backventil i slangen?


Volvo har traditionellt alltid haft ett termostatbaserad (vaxkropp) förvärmnings-system (på de flesta modeller, dock inte en del turbovarianter som ju värmer luften bra ändå). Det håller lufttempen konstant på 15-20 gr C.
Det är mkt osannolikt att man ändrat på systemet när man introducerat FFV-varianten.
Ni måste förstå hur det går till när man tar fram en ny motorvariant..


Så ser det ju ut på alla "rödblocks" sugmotorer, men finns den förvärmningen verkligen på modernare Volvo med tvärställd motor? Jag tänker på alla problem som tidiga 850 hade med fastfrusna gasspjäll (och som så småningom löstes genom vattenvärmning av spjällhuset), det borde inte ha kunnat hända om de bilarna hade haft luftförvärmning.
Jag är ganska säker på att åtminstone 400-serien från tidigt 90-tal saknade luftförvärmning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-01-23 15:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
400-serien är inte en riktig Volvo....
De har ju t.ex. Renaultmotorer..
850 serien har alla luftförvärmning med undantag för turbovarianterna.
Att den skulle utgå på turbo var egentligen mest ett packningsproblem i området, det fanns folk som på den tiden på fullt allvar sa "över min döda kropp!", när frågan kom på tal om att ta bort förvärmning på sugmotorer..
En viss besparing fick man förstås genom att låta förvärmningen utgå på turbovarianterna.
Det var dock nödvändigt att designa ett bättre luftintag för att på så sätt skilja ut snö (vid körning i tät snörök) som annars kan fylla filterburken och tom spräcka filtret underifrån...
På sugvarianterna smälter normalt förvärmningen all snö som kommer in i burken.
Att spjällen frös ändå visar ju att det kanske inte alltid är en garanti att allt fungerar med ett 25 kr system trots att en enkel vattenvärmning av spjällhuset faktiskt är billigare.
Han med den döda kroppen fick fel till sist...
Jag vet faktiskt inte om luftförvärmningen plockades bort när spjällen fick vattenvärme eller om man körde med livrem o hängslen.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011