Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 23:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 13-03-07 15:42 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
Kan man köra med förvärmning även sommartid eller måste man koppla bort förvärmningen då?

_________________
Kör en Ford Sierra 2.0 I 88 på 100% E85
trädgårdstraktor på 100% E85.
Ford Focus 1.6 l 2000 blandtankas ca 50/50


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-03-07 15:58 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Om du menar bilens ordinarie luftförvärmning, så går det bra.
Etanol vill ha varmare förbränningsluft än vad bensin vill ha för att förbrännas mer fullständigt. Som i sin tur ger lägre bränsleåtgång.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-03-07 23:40 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
Jag tänker mer på förvärmning av bränslet med vatten via värmeväxlare.

_________________
Kör en Ford Sierra 2.0 I 88 på 100% E85
trädgårdstraktor på 100% E85.
Ford Focus 1.6 l 2000 blandtankas ca 50/50


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-03-29 13:23 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Jag har gjort det flera somrar. Ett problem som inte nödvändigtvis är kopplat till just årstiden är att den billiga gummislang från biltema som jag använder tenderar att spricka. Jag kan tänka mig att det har att göra med det varma bränslet som slangen inte är konstruerad för. En lämplig åtgärd här vore kanske att köpa tåligare slang, teflonslang t.ex., denna isolerar ju extremt bra dessutom.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-03-29 13:48 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Är det ILO-slang från Biltema? Den är ökänt dålig. Bildbevis finns här: http://www.nbmarine.se/
Det går inte att direktlänka till innehållets olika sidor så man får bläddra lite. Gå in på A-fordsidor, gå vidare med Dagbok. Välj maj - november 2009. Skrolla några bilder neråt. Där kommer bilden och beskrivningen.
Även Jula säljer denna dåliga ILO-slang.
För att få ett tidsbegrepp kan man ju lätt följa hela dagboken och bilbygget.
Detta med undermånliga ILO-slangar har framförts tidigare på detta forum, men det skadar inte att upprepas.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-03-30 11:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Så sant. Gå till t.ex Hydroscand och handla riktig bensinslang.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-03-30 19:18 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Verkar som att Biltema inte längre säljer ILO slang, iaf stod det inget märke längre på slangerna när jag tittade häromveckan. Om nya Biltema slangan är bättre vet jag dock inte men den "kändes" rätt bra gummit verkade inte lika hård gummi som ILO slangerna.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-03-30 20:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Innan Biltema började sälja ILO så hade de märkeslösa tygomspunna bränsleslangar som såg ut ungefär som de som satt fabriksmonterade på många tyska bilar på 80-talet. Även de var av högst undermålig kvalitet och höll på sin höjd något enstaka år, i och med tygomspinningen såg slangarna fortfarande bra ut men gummit var totalt söndervittrat och slangarna blev blöta av bränsle utanpå.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-03-30 21:03 
Offline

Blev medlem: mån 12-12-17 01:05
Inlägg: 47
Ort: Karlskoga
Tänkte ta o köpa en bit o lägga i tex E85, bensin och kanske diesel med och låta det ligga ett tag.

Tycker biltemas kvalité överlag har blivit bättre o bättre, men det kanske bara är jag som tycker det. :D

/Tobias

_________________
Volvo V60 Bifuel -14 Drivs av närproducerad 100% Biogas
Volvo V70 T5 -01 E85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-03-30 21:45 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Inom fritidsbåttillbehör brukar det vara olika slangar för bensin/alkohol och diesel. Försök få fram ett produktdatablad för dom slangar du skall "experimentera" med så du lägger den i rätt vätska.
Den gamla dåliga ILO-slangen sprack oberoende av vilket bränsle det var i den.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-04-01 10:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
kraftcore skrev:
Tänkte ta o köpa en bit o lägga i tex E85, bensin och kanske diesel med och låta det ligga ett tag.

Tycker biltemas kvalité överlag har blivit bättre o bättre, men det kanske bara är jag som tycker det. :D

/Tobias


Att lägga slangarna i blöt i bränsle för att prova är ingen bra idé. Armerade gummislangar brukar ha olika typer av gummi utanför och innanför armeringen. Gummit på insidan är gjort för att tåla det medium som ska flyta genom slangen - t ex bensin, smörjolja, hydraulolja, hetvatten med glykol, medan gummit på utsidan ska vara nötningståligt och tåla allmän motorrumsmiljö med oljedimma, syraångor, vägsalt, ozon, kanske solljus.

Om man lägger en bränsleslang - även om den är av kvalitetsmärke - i blöt i bensin så brukar gummit på utsidan lösa upp sig på några veckor. Det är värt att tänka på om man ska byta en slang som t ex går inne i en bränsletank.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-04-01 11:39 
Offline

Blev medlem: mån 12-12-17 01:05
Inlägg: 47
Ort: Karlskoga
torbjorn skrev:
Att lägga slangarna i blöt i bränsle för att prova är ingen bra idé. Armerade gummislangar brukar ha olika typer av gummi utanför och innanför armeringen. Gummit på insidan är gjort för att tåla det medium som ska flyta genom slangen - t ex bensin, smörjolja, hydraulolja, hetvatten med glykol, medan gummit på utsidan ska vara nötningståligt och tåla allmän motorrumsmiljö med oljedimma, syraångor, vägsalt, ozon, kanske solljus.

Om man lägger en bränsleslang - även om den är av kvalitetsmärke - i blöt i bensin så brukar gummit på utsidan lösa upp sig på några veckor. Det är värt att tänka på om man ska byta en slang som t ex går inne i en bränsletank.


Sedär ja, man lär sig något varje dag! :D

_________________
Volvo V60 Bifuel -14 Drivs av närproducerad 100% Biogas
Volvo V70 T5 -01 E85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-04-03 13:06 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
Jag har bara trellborg slangar hemma de brukar vara bra... jag undrar över är hur bra plastslangen till fuelrailen tå värmen.

Men det kan ju bli ganska varmt i motorrummet även utan förvärmning av bränslet så den borde väl tåla det tycker jag...

_________________
Kör en Ford Sierra 2.0 I 88 på 100% E85
trädgårdstraktor på 100% E85.
Ford Focus 1.6 l 2000 blandtankas ca 50/50


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-06-29 12:12 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
En till notis om biltemas slang är att den luktar rätt illa. Har man tagit på den utan handskar sitter lukten i rätt bra på händerna. Kan tänka mig att det inte är något särskilt hälso- och miljövänligt och att man bör vara försiktig om man äter saker med händerna, t.ex. jordgubbar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-06-29 20:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
matsuda skrev:
En till notis om biltemas slang är att den luktar rätt illa. Har man tagit på den utan handskar sitter lukten i rätt bra på händerna. Kan tänka mig att det inte är något särskilt hälso- och miljövänligt och att man bör vara försiktig om man äter saker med händerna, t.ex. jordgubbar.


Vad är det för slags slang Biltema säljer i år? De brukar ju byta leverantör och slangkvalitet ganska ofta.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011