Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Alla hyllar biogas.
InläggPostat: mån 07-12-03 10:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Alla hyllar biogas. Både miljömotståndare och miljökämpar. De senare säger ofta "etanol är bra, men biogas är ännu bättre". De förstnämnda säger "etanol är inte bra, men biogas är bra" samtidigt som de kör sin bensinbil utan en tanke på byte av bil... Nåja...

I "Sverige ledande biogaskommun" finns endast en biogasbil för uthyrning:

http://www.sr.se/kristianstad/nyheter/artikel.asp?artikel=1752686

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-12-03 14:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
....allt medan man talar synnerligen tyst om metanutsläppen och dess klimatpåverkan. http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=643

Ett biogasdrivet tungt fordon vars metanutsläpp tangerar gränsen för Euro IV- eller V-kraven är inte ett dugg bättre ur klimatsynpunkt än om det hade drivits på fossil dieselolja.

Det är bättre att elda biogasen i värmepannor, stirlingmotorer och liknande apparater som har en chans att bränna upp metanet fullständigt än att försöka köra vanliga kolvmotorer på den.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-12-03 16:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
I tunga (ombyggda diesel)-fordon förbränns metanet utan lambda styrning med gott om syre (lean burn) utan katalysator men tack vara syreöverskott borde det inte vara så mkt oförbränd metan i avgaserna.

Biogas i lätta fordon (personbilar) brukar det finnas ombyggda bensinmotorer med lambda styrning som går stoch 1 och kat som bör ta hand om oförbränd metan, kanske det är anledningen att de brukar startas på bensin, för att slippa släppa stora mängden metan innan katalysatorn är tänd? Har dock inte hittad några gränsvärden för metanutsläpp för lätta fordon, det verkar som man bara mäter NMHC dvs kolväten utan metan.

Enl http://www.sgc.se/rapporter/resources/SGC117.pdf ligger metanförluster vid tillverkningen under 2%
Citat:
Metanförlusten vid TVA kan vara så hög som 10 % vid enkla processutformningar då
ekonomi prioriteras före låga metanförluster. Moderna svenska anläggningar (uppförda 1996)
beräknas ha metanförluster <<2 % (Maltesson HÅ., 1997)


Räknar man in 2% metanutsläpp i tillverkning och produktion så är redan det tyvärr en stor källa till växthusgaser.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-12-03 19:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Problemet med metan är att det kräver hög temperatur för att brinna upp fullständigt. Det ställer mycket större krav än andra bränslen på turbulens i förbränningsrummet osv för att inte bränsleblandning nära kalla metallytor ska gå ut oförbränd. En vanlig trevägskatalysator är dessutom betydligt mindre effektiv på att ta hand om metan än de flesta andra kolväten, så metanutsläppen är inte försumbara ens när motorn är väl varmkörd och går lambdareglerat.

Stationära naturgas- eller biogasdrivna motorer för elproduktion har ofta haft stora problem att klara de krav på metanutsläpp som gäller för pannor och liknande anläggningar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-12-07 20:10 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 20:25
Inlägg: 40
Ort: Linköping
aryan skrev:
Har dock inte hittad några gränsvärden för metanutsläpp för lätta fordon, det verkar som man bara mäter NMHC dvs kolväten utan metan.

För lätta fordon ingår metan i det totala gränsvärdet för utsläpp av kolväten, dvs max 0,1 g/km för fordon i miljöklass 2005. Jag har påpekat detta förut på forumet och dubbelkollat detta med Vägverket.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-10 10:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Mer positivt om biogas:

http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=80 ... rkiv=False

Biogas betydligt bättre än etanol.

Citat:
Med moderna produktionsmetoder har biogas potential att driva halva den svenska fordonsparken. För att komma dit krävs ett större engagemang från såväl bilhandeln och energiföretagen som staten.


Sen finns det förstås andra åsikter:

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek ... e34968.ece


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-10 11:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Mer positivt om biogas:

http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=80769

Biogas betydligt bättre än etanol.

Citat:
Med moderna produktionsmetoder har biogas potential att driva halva den svenska fordonsparken. För att komma dit krävs ett större engagemang från såväl bilhandeln och energiföretagen som staten.




De skriver också
Citat:
Miljöorganisationen Gröna bilister har därför slagit fast att biogas är klart bättre ur miljösynpunkt än något annat fordonsbränsle på marknaden. Trots detta har gasbilarna haft svårare att slå igenom än andra miljömässigt betydligt sämre alternativ.


Så vid jag jag vet delar Ford Focus FFV (etanol) och Fiat Punto bifuel (biogas) första platsen som bästa miljöbil i GB lista.

Men jag måste hålla med om:
Citat:
Det behövs ett smartare stödsystem som gynnar de mest klimateffektiva alternativen i första hand. Miljöbilspremien har stor betydelse, men gör ingen skillnad om bilen släpper ut 119 eller 10 gram koldioxid per kilometer. Hela 44 procent av bilhandlarna menade att ekonomiska skäl är avgörande för kundernas val av miljöbil, medan 32 procent uppfattade att enbart miljöargument låg bakom valet.


Ju mindre fossilt CO2 ju högre miljöbilspremie vore logigskt men hur kontrollerar man att en biogas elle FFV bil inte tankar bensin? Så länge det inte är förbjudet och prisskullnaden mellan bensin och alternativ är så liten finns ju alltid denna risk. Bättre att skrota miljöbilspremien hellt och lägga pengerna på att öka prisavståndet mellan bränslen alltså.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-10 11:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Men jag måste hålla med om:
Citat:
Det behövs ett smartare stödsystem som gynnar de mest klimateffektiva alternativen i första hand. Miljöbilspremien har stor betydelse, men gör ingen skillnad om bilen släpper ut 119 eller 10 gram koldioxid per kilometer. Hela 44 procent av bilhandlarna menade att ekonomiska skäl är avgörande för kundernas val av miljöbil, medan 32 procent uppfattade att enbart miljöargument låg bakom valet.


Ju mindre fossilt CO2 ju högre miljöbilspremie vore logigskt men hur kontrollerar man att en biogas elle FFV bil inte tankar bensin? Så länge det inte är förbjudet och prisskullnaden mellan bensin och alternativ är så liten finns ju alltid denna risk. Bättre att skrota miljöbilspremien hellt och lägga pengerna på att öka prisavståndet mellan bränslen alltså.

/Aryan


Kan inte hålla med mer. Skrota alla miljöpremier på bilar direkt. Helt vansinnigt med dagens bilar.

Däremot kan det möjligtvis vara en ide med ex elbilen där väl ingen lär köpa den och inte köra på el, men det är en annan femma och ligger ännu några år i framtiden.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-10 11:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Ja, bort med allt vad med allt vad miljöbilspremier heter. Istället skulle man kunna införa en koldioxidgradering, ungefär som på vitvaror.

Till exempel:

A - under 50 g/km
B - under 80 g/km
C - under 120 g/km
D - under 170 g/km
E - under 230 g/km
F - över 230 g/km

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-10 12:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Vad ska man göra med den graderingen då ?

Jag kan också tycka att det är stor skillnad på 0 och 50 g/km om man nu ändå ska ha miljöpremier.

Kan inte se problemet med att all skatt läggs på bränslet. Då får ju dom som kör mycket betala mer, för dom släpper ju ut mer. Sen ser man till att istället höja ersättningen för bilkörning till jobb för de som måste göra det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-10 13:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Samma sak som med vitvaror: Ett stort fett klistermärke på vindrutan i bilaffären!

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-10 13:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Shit, då hamnade jag i klass B med mina 52 g CO2/km...

Nej det där med gas är enligt vad jag lärt mig i denna tråd (dålig katalytisk förbränning etc.) bara något för stationära pannor.
Vad bra, det är ju bara där som det kan tillverkas och distribueras billigt.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-10 14:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Stämmer det att det t.o.m är billigare att göra syntetisk diesel än biogas för fordon det så ser jag inte alls vitsen med att köra på ren biogas.

Finns ju x antal gamla dieselvrak som omgivningen skulle må bra av om dom kunde köra på syntetisk diesel. Måste vara bättre för miljön än ett fåtal nya dyra biogasbilar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-10 14:55 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Stämmer det att det t.o.m är billigare att göra syntetisk diesel än biogas för fordon det så ser jag inte alls vitsen med att köra på ren biogas.

Finns ju x antal gamla dieselvrak som omgivningen skulle må bra av om dom kunde köra på syntetisk diesel. Måste vara bättre för miljön än ett fåtal nya dyra biogasbilar.


Som jag läste artikeln (förutom den misvisande? rubrik) http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek ... e34968.ece kunde fabriken som gör om den rötgaserna till syntetisk diesel vara billigare än fabriken som renar det till biogas. Om själva processen sedan är "billigare" eller energieffektivare återstår att se.

Citat:
En reningsanläggning kostar runt tio miljoner kronor, beroende på storlek, enligt Carl Liliehöök, vd på företaget Svensk Biogas i Linköping.


Citat:
Att i stället göra syntetisk diesel av den orenade biogasen kostar bara runt fem miljoner kronor, hävdar Per Hedemalm.


Tycker att själva processen verkar vara energikrävende och en del av gasen förbräns i katalysatorn:
Citat:
Den orenade biogasen komprimeras till ungefär sju gånger normalt lufttryck, värms och trycks genom en elektrisk ljusbåge. Då omvandlas metangasen till syntesgaserna kolmonoxid och vätgas.

Syntesgaserna körs sedan genom en Fisher-Tropsch-katalysator, ett stålrör fyllt med järnkulor uppvärmda till 300 grader celsius. Då bildas kolväten och vatten. Efter en enklare destillering av kolvätena är det syntetiska dieselbränslet klart.


Fördelen är förstås att man slipper metanläckage i tank anläggningar, bilarna osv.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-10 16:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Kan man inte göra syntetisk etanol istället?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011