Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 09:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-10 17:53 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Javisst det går, metanol är ifs ännu enklare:

http://www.climatetechnology.gov/librar ... -4-1-2.pdf
Citat:
Landfill methane has been successfully converted to methanol and ethanol, both renewable fuels that produce fewer emissions than gasoline. Landfill gas can be converted to methanol and
ethanol for use as a chemical feedstock, hydrogen production, or as a vehicle fuel or fuel additive.


Citat:
The major obstacle facing methanol and ethanol production from landfill gas has been the overall economics of the conversion technology and lack of suitable markets for the end product.


http://www.freepatentsonline.com/5504262.html
Citat:
Direct catalytic conversion of methane to ethanol


/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-10 17:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Hur är det med kostnadsbilden egentligen, många gamla rapporter visar ju på kostnader som kanske var höga relativt bensinprinset på 90-talet...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-10 18:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Hur är det med kostnadsbilden egentligen, många gamla rapporter visar ju på kostnader som kanske var höga relativt bensinprinset på 90-talet...


Ja och amerikanska bensinpriser i stort sätt utan skatt. Det verkar vara en mkt bra ide att konvertera biogas till etanol, visst man tappar energi men man slippar metanutsläppen och den dyra distributionen.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-10 20:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Kan man inte göra syntetisk etanol istället?


Personligen kan jag inte direkt se vitsen med det. Definitivt inte om det är dyrare än att göra syntetisk diesel av det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-01-11 16:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
karlmb skrev:
Kan man inte göra syntetisk etanol istället?


Personligen kan jag inte direkt se vitsen med det. Definitivt inte om det är dyrare än att göra syntetisk diesel av det.


Frågan är ju hur mkt dyrare.
Vitsen är förstås att man kan avgasrena bilarna mkt enkelt och effektivt.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-01-11 17:08 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tro inte det blir dyrare, i båda fallen använder man en katalysator och syre och får ut etanol och vattenånga eller diesel och vattenånga.

Det blir i båda fallen lika mkt energi i metanet/biogasen som man förlorar men man slipper biogas reningen som osäkerligen också kräver energi.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-01-11 17:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Och de rester i form av värme som uppkommer kunde man mata ut på fjärrvärmenäten som man ju ofta redan har intill de ställen där man rötar fram biogas.
För enkelt?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-01-11 18:37 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 20:25
Inlägg: 40
Ort: Linköping
Kan någon presentera lite siffror över hur stora metanutsläppen är från en metangasdriven bil med (varmkörd) katalysator?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-01-13 07:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Tro inte det blir dyrare, i båda fallen använder man en katalysator och syre och får ut etanol och vattenånga eller diesel och vattenånga.

Det blir i båda fallen lika mkt energi i metanet/biogasen som man förlorar men man slipper biogas reningen som osäkerligen också kräver energi.

/Aryan


Jag ställer om karlmb's fråga, går det inte att istället tillverka syntetisk bensin ?

Alltså (eller) något som potentiellt rakt av går att blanda i bensin utan frågetecken angående motor osv. För det är ju fördelen med syntetisk diesel vs etanol i detta fall. Även gamla stinkande Mercedes dieslar från tidigt 80-tal kan ju köras på detta med stora vinster för miljön.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-01-13 12:07 
Offline

Blev medlem: lör 07-08-18 21:09
Inlägg: 53
Ort: Västerås
karlmb skrev:
Och de rester i form av värme som uppkommer kunde man mata ut på fjärrvärmenäten som man ju ofta redan har intill de ställen där man rötar fram biogas.
För enkelt?


Hemmavid så har energiverket en stor värmepump som matar ut överskottsvärmen i rötkammaren (vid tillverkningen av biogas) från avloppsverket till fjärrvärmenätet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-01-21 17:56 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Laban skrev:
Jag ställer om karlmb's fråga, går det inte att istället tillverka syntetisk bensin ?

Alltså (eller) något som potentiellt rakt av går att blanda i bensin utan frågetecken angående motor osv. För det är ju fördelen med syntetisk diesel vs etanol i detta fall. Även gamla stinkande Mercedes dieslar från tidigt 80-tal kan ju köras på detta med stora vinster för miljön.


Gjorde man inte syntetisk bensin under andra världskriget? Etanol kan väl egentligen räknas som syntetisk bensin?

Syntetdiesel från biomassa görs av tyska Choren i en ny anläggning. Årsproduktionen väntas hamna på 15000ton och är tänkt som "förstafyllning" av nya VW och MB dieslar. Har sett nämnas att produktionskostnaden kan ligga kring 90 cent/liter. Det låter inte så fantastiskt...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-01-21 21:38 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
AndersH skrev:
Kan någon presentera lite siffror över hur stora metanutsläppen är från en metangasdriven bil med (varmkörd) katalysator?


Ingen tydligen, håller med att det vore intressant att få reda på. Det är nog inte antingen biogas eller etanol. I framtiden kommer vi säkert att behöva både biogas och el och kanske metanol och syntetdiesel om vi ska ersätta oljan.

Naturligtvis måste mam ha koll på metanutsläppen men jag betraktar biogas miljöbilar i.a.f. snarare som "kolleger", i motsats till bensin och diesel miljöilar.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-22 09:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Roger Gustavsson skrev:
Gjorde man inte syntetisk bensin under andra världskriget? Etanol kan väl egentligen räknas som syntetisk bensin?


Ja, man tillverkade syntetisk bensin och syntetisk diesel under kriget, men det var inte frågan om etanol. Istället förgasade man lämpligt kolhaltigt fastbränsle (för tysklands del på 40-talet vanligtvis brunkol) till s k syntesgas, och lät den passera katalysatortorn så att man fick ut längre kolvätekedjor som man sedan kunde kondensera till flytande form och raffinera precis som råolja. Det kallas Fischer-Tropsch-processen.
Den dieselolja man fick ut var av utmärkt kvalitet medan bensinen blev mycket lågoktanig och kunde inte användas som den var utan man använde den bara för att dryga ut fossil-bensin med. Dessutom fick man ut mycket bra smörjoljor (det var för övrigt ursprunget till dagens syntetiska motoroljor) och vaxer som kunde användas som halvfabrikat för annan kem-teknisk verksamhet (t ex tillverkning av tvål).

FT-processen har också på senare tid använts i länder som har varit avspärrade från oljehandel, t ex Sydafrika under apartheid-tiden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-01-28 21:52 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 21:49
Inlägg: 146
Ort: Bjästa Örnsköldsvik
torbjorn skrev:
[Den dieselolja man fick ut var av utmärkt kvalitet medan bensinen blev mycket lågoktanig och kunde inte användas som den var utan man använde den bara för att dryga ut fossil-bensin med.


"spädde" man inte ut den syntetiska bensinen med rätt stora mängder bensen som också har ett högt oktantal?

_________________
Sprit är oftast bästa lösningen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-01-28 22:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
aryan skrev:
Tro inte det blir dyrare, i båda fallen använder man en katalysator och syre och får ut etanol och vattenånga eller diesel och vattenånga.

Det blir i båda fallen lika mkt energi i metanet/biogasen som man förlorar men man slipper biogas reningen som osäkerligen också kräver energi.

/Aryan


Jag ställer om karlmb's fråga, går det inte att istället tillverka syntetisk bensin ?

Alltså (eller) något som potentiellt rakt av går att blanda i bensin utan frågetecken angående motor osv. För det är ju fördelen med syntetisk diesel vs etanol i detta fall. Även gamla stinkande Mercedes dieslar från tidigt 80-tal kan ju köras på detta med stora vinster för miljön.


???
Vill du göra syntetisk bensin eller diesel?
Varför skulle bensin på ngt sätt vara bätte än etanol?
Konverteringsmässigt då kanske, men det är ju ett svagt argument...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011