Laban skrev:
Stämmer det att det t.o.m är billigare att göra syntetisk diesel än biogas för fordon det så ser jag inte alls vitsen med att köra på ren biogas.
Finns ju x antal gamla dieselvrak som omgivningen skulle må bra av om dom kunde köra på syntetisk diesel. Måste vara bättre för miljön än ett fåtal nya dyra biogasbilar.
Som jag läste artikeln (förutom den misvisande? rubrik)
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek ... e34968.ece kunde fabriken som gör om den rötgaserna till syntetisk diesel vara billigare än fabriken som renar det till biogas. Om själva processen sedan är "billigare" eller energieffektivare återstår att se.
Citat:
En reningsanläggning kostar runt tio miljoner kronor, beroende på storlek, enligt Carl Liliehöök, vd på företaget Svensk Biogas i Linköping.
Citat:
Att i stället göra syntetisk diesel av den orenade biogasen kostar bara runt fem miljoner kronor, hävdar Per Hedemalm.
Tycker att själva processen verkar vara energikrävende och en del av gasen förbräns i katalysatorn:
Citat:
Den orenade biogasen komprimeras till ungefär sju gånger normalt lufttryck, värms och trycks genom en elektrisk ljusbåge. Då omvandlas metangasen till syntesgaserna kolmonoxid och vätgas.
Syntesgaserna körs sedan genom en Fisher-Tropsch-katalysator, ett stålrör fyllt med järnkulor uppvärmda till 300 grader celsius. Då bildas kolväten och vatten. Efter en enklare destillering av kolvätena är det syntetiska dieselbränslet klart.
Fördelen är förstås att man slipper metanläckage i tank anläggningar, bilarna osv.
/Aryan