Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 18-10-23 10:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 08-04-07 20:26 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1891
Ort: 08- och Småland
Publicerad 2008-04-07 15:51. Ny Teknik
Biogas från Linköping
i nordiska miljöklustret
Som en katt bland hermelinerna har det kommunägda energibolaget Tekniska Verken i Linköping tagit plats bland några av Nordens största industri- och energiföretag i det nya "klimatkluster" som invigdes i dag.
Läs mer: http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 276791.ece


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-10-17 21:04 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1891
Ort: 08- och Småland
Så här långlivat var detta gasprojekt: http://postvagnen.com/forum/index.php?id=541444

Notera bland annat att tankning skedde med en tankbil i Linköping! Det trodde jag att man hade löst på ett effektivare sätt. :shock: Läs även vad dom som vet skriver om säkerhetsbestämmelser. Forumet är "befolkat" av sådana som jobbar inom järnväg och transporter. Gäller samma säkerhetsbestämmelser för gasbilar?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-10-17 21:42 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Om man framställer el ur gasen och sedan driver tåg med elen så kan man nog komma längre på en given mängd gas.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-10-18 12:09 
Offline

Blev medlem: tis 08-12-09 09:10
Inlägg: 130
Ja, eldrift är bättre. Mindre buller också.
Men förbränningsmotortåg är väl mest avsedda för oelektrifierade banor ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-10-18 13:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Biobränslen som biogas, etanol eller biodiesel är då såklart bättre då än diesel. Men vad kostar det att elektrifiera banan? Om man nu börjar spekulera om elektrifierade motorvägar för lastbilar borde det vara enklare för tåg. Delvis elektrifiering i anslutning till stationer för acceleration och uppförsbackar och batterier i tåget för raka sträckor kanske skulle kunna vara ett alternativ.

Jag undrar också hur ett tåg med ångturbin eller sterlingmotor som drivs av fasta biobränslen skulle stå sig då sig i jämförelse, helautomatiska pelletsbrännare och pannor finns ju t ex redan i många effekter med hög verkningsgrad och låga utsläpp.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-10-18 14:43 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Man behöver rejäla grejer om man skall ersätta eldriften i ett godståg där ett lok kräver ca:10 000 hk när man drar igång ett längre godståg, och elloket har ca: 4800 hk i kontinuerlig effekt. Och inte går det lättare med pendeltåget som kräver ca: 15 000 hk vid accelererandet mellan vart stopp.
Detta har förklarats tidigare i artiklar, att det är bättre att i ett värmekraftverk produsera el plus värme än att köra en förbräningsmotor med gasen direkt. Som Aryan föreslår här.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-10-18 15:29 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Oj men hur mkt effekt krävs egentligen behövs för att hålla ett mindre tåg tex rälsbuss eller kort pendeltåg i rullning på plan mark? Rälls och stålhjul har väl mkt lägre rullmotstånd än gummihjul + asfalt och luftmotståndet behöver inte heller vara så mkt större än en buss iaf om man inte åker 200 km/t.

Jag tänkte alltså på en lösning då ett eltåg har extra batterier och endast elledning vid stationen och under accelerationssträckorna och upförsbackorna för drivning och snabb batteriladdning av batterierna och sedan hålla tåget i rullning på batterierna i flera mil innan de laddas igen? Det borde då väl inte kräva så stor batteripaket? Kanske en billigare lösning än att elektrifiera hela streckan om man då kan ha luckor mellan stationerna på 10-20 mil?

Jämför t ex med en batteribuss som inte har någon "starthjälp": http://en.winston-battery.com/index.php ... ory_id=177
156 x 700Ah x 3V ≈ 330 kWh , 300 km autonomi (1,1 kWh/km) och kan laddas på 20 min

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-10-18 15:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4607
Ort: Sundsvall
En sån där motorvagn har (i dieselutförande) två motorer Volvo DH10A på 360 hk var, och anses tydligen inte direkt övermotoriserad. Från början satt två något svagare Fiat dieselmotorer i dem, men de byttes ut så småningom i de flesta exemplar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-10-18 16:31 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Men det är effekten som behövs for att komma i gång. För det behövs väl inte 2x 360hk att hålla den i rullning?

Att ha 500 kW elmotorer eller mer för accelerationen är naturligtvis inget problem eftersom de skulle matas ur nätet under acceleration. Om det sedan t ex skulle krävas 100 kW att hålla tåget i 100 km/t så blir det 1 kWh/km.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-10-18 22:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4607
Ort: Sundsvall
Vad jag förstår så är det kanske inte i första hand för accelerationen utan för att inte tappa så mycket fart i uppförsbackar, som hela motoreffekten behövs i Y1. Det är en annan sak med t ex tunnelbanetåg och pendeltåg som går i trafik med täta stopp, där behövs bra acceleration för att hålla medelhastigheten uppe.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-10-18 23:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Men om det finns elledning längs de uppförsbackar som annars skulle kunna ladda ur batterierna för tidigt skulle det väl inte innebära något problem?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-10-19 18:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4607
Ort: Sundsvall
Förvisso, men ska man elektrifiera backarna är det nog lika bra att elektrifiera hela den järnvägen när man ändå håller på.

Det har faktiskt funnits en del batterilok i Sverige. http://www.jarnvag.net/index.php/lokgui ... a-ellok/ob

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-10-19 20:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Det finns väl knappt några oelektrifierade banor kvar? De flesta har elektrifierats och resten har lagts ner?

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-10-19 21:22 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
torbjorn skrev:
Förvisso, men ska man elektrifiera backarna är det nog lika bra att elektrifiera hela den järnvägen när man ändå håller på.

Det har faktiskt funnits en del batterilok i Sverige. http://www.jarnvag.net/index.php/lokgui ... a-ellok/ob



och T43 som hybridlok i modern tid med halverad bränsleförbrukning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-10-19 21:41 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Självklart skulle det gå bra att ha ett plug-in tåg då tåget krav på motoreffekt är nästan skrämande lågt vid jämn fart på plan bana med några få stopp. Trådbuss går även bra att köra med bara laddning vid uppehållen och möjligen vid några raksträckor där strömavtagaren går upp och ner automatiskt, och det blir enkelt med kontaktledningsdragningen när man slipper gathörn. Det går även bra att ta en alternativ väg vid avtängningar av vägar vilket är vanligt i stan. MEN DET GÅR INTE BRA ATT GÖRA DETTA I SVERIGE bara övriga världen där dom inte har något SL.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011