Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Biogasdrivna utryckningsfordon.
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=28&t=4123
Sida 1 av 1

Författare:  göinge [ fre 08-10-17 14:30 ]
Inläggsrubrik:  Biogasdrivna utryckningsfordon.

Kristianstads kommun satsar ensidigt på biogas. Inte konstigt eftersom man har en stor produktionsanläggning och planerar en till. Nedanstående nyhet är inte så spännande som det låter. Det är inga stegbilar eller andra brandbilar som ska komma som gasbilar, utan vanliga personbilar som ska fungera som befälsbilar.

Citat:
Nu kommer de första
biogasdrivna blåljusbilarna
14:32 KRISTIANSTAD
Räddningstjänsten i Kristianstad ska nu få sina första biogasdrivna utryckningsfordon.

På måndag visas de två utryckningsfordonen upp på brandstationen i Kristianstad. Det handlar om två biogasbilar som ska användas som befälsbilar inom räddningstjänsten.
- Vi börjar nu att byta ut gamla räddningsfordon mot miljöbilar, i linje med den miljöprofil som Kristianstad kommun har, säger räddningschef Claes Jansson i ett pressmeddelande.

I Kristianstad kommuns bilpark finns det i dag omkring 100 bilar. I Kristianstad finns två mackar där kommunen och andra ägare av biogasbilar kan fylla tanken. Den tredje biogasmacken i kommunen öppnar i februari i Åhus.
- Då kommer även kommunens fordon i Åhus, till exempel de bilar som omsorgspersonalen kör, att kunna bytas ut mot biogasbilar, säger Patrik Lindblom, projektledare för biogas i Kristianstad.

Linda Grip


http://www.nsk.se/apps/pbcs.dll/article ... 53219/1125

Författare:  aryan [ fre 08-10-17 18:37 ]
Inläggsrubrik: 

Brukar inte biogas bilar tappa en del effekt? Ska man vara på plats snabbt är det nog etanol som gäller! Såg idag i Stockholm en biopower polis SAAB dra iväg på utryckning den drog iväg otroligt snabbt.

/Aryan

Författare:  göinge [ fre 08-10-17 22:43 ]
Inläggsrubrik: 

Jo, jag minns det allra första numret jag fick av Gröna bilisters medlemstidning sedan jag blev medlem (Drygt två år sedan. Jag har banne mig inte fått många tidningar sedan dess, men utvecklingen på området går väl fortare än en så liten organisation som Gröna bilister hinner ge ut tidningar...) att man hade en artikel om att polisen utredde om man skulle införskaffa etanolradiobilar och rubriken var i stil med "Etanol om polisen får välja".

Författare:  karlmb [ lör 08-10-18 20:30 ]
Inläggsrubrik: 

Skrattretande att ens nämna gasbilar i form av utryckningsfordon...
Man kan dra dit hur mkt turbo som helst i teorin kanske, motorn blir bara överhettad och problemfylld på alla sätt...

Författare:  Ragamuffin [ tis 08-10-21 00:11 ]
Inläggsrubrik: 

Är dåligt påläst om (bio)gasbilar men varför är det så?

Har för mig att det var på gång med gasbussar i någon stad men att det inte gick för de klarade inte av backarna??

Kan t.o.m ha varit här i Uddevalla eftersom det är mycket backigt här!?

Hjälper det inte att öka turbotryck/bränslemängd osv som på en "vanlig" förbränningsmotor för att höja effekten?

Författare:  göinge [ tis 08-10-21 09:53 ]
Inläggsrubrik: 

Ragamuffin skrev:
Har för mig att det var på gång med gasbussar i någon stad men att det inte gick för de klarade inte av backarna??


Å fasen! Då blir det alltså inga gasbussar i Hässleholm då (som jag propagerat för i tio-elva år och som nu kanske är på gång)! För cirka åtta år sedan införde man halvtimmestrafik på stadsbussarna och lade om rutterna i samband med detta. Man fick dock ändra sträckning på ett ställe eftersom dieselbussarna inte orkade upp för en backe.

EDIT: Dieselbussarna orkade inte upp för backen och om gasfordon är tröttare än andra är det väl ingen idé att hoppas på gasbussar i backiga Hässleholm.

Författare:  aryan [ tis 08-10-21 10:29 ]
Inläggsrubrik: 

Det är väl bara ändra tillbaka rutten då :-) Eller satsa på en mix av biogas och etanol-bussar.

Själv tycker jag trolleybussar är det bästa alternativet på täta linjer i stan, de orkar som ingen annan buss och skulle enkelt och billigt kunna byggas med fyrhjulsdrift med antispinn. Inget så energieffektivt heller som biogas turbin/värmekraft som drivar trolleybussar.

/Aryan

Författare:  Anti [ fre 08-10-24 13:04 ]
Inläggsrubrik: 

Jag diskuterade detta inköp med en brandman igår. Han sa att de hastigheter som befälsbilar körs med är det inget problem med biogas. Befälsbilarna behöver inte kunna köra som en polisbil, utan en helt vanlig bil funkar bra.

Författare:  aryan [ fre 08-10-24 13:53 ]
Inläggsrubrik: 

Och lite långsammare än en vanlig bil ? Man tappar väl oftast 10% i effekt med en biogasbil, men det räcker väl ändå.

/Aryan

Författare:  karlmb [ fre 08-10-24 15:51 ]
Inläggsrubrik: 

Befälsbilar är ju annorlunda...
De kommer kanske inte alltid först till platsen....
Anledningen till lägre effekter även om man monterar turbo för att kompensera för lägre energiinnehåll i varje kolvslag, är att gasen kyler motorn så dåligt.
Och temperaturen kommer därför att fresta hårdare på en motor som körs på maximal belastning.
Precis tvärtom blir det med etanol (jfrt med ett fossilbränsle).
Ju mer effekt man vill ha, desto bättre hjälper spriten till att kyla de mest påkända motordelarna.

Författare:  Roger Gustavsson [ lör 08-10-25 13:16 ]
Inläggsrubrik: 

Javisst, blir det effektförlust med gasdrift. Redan med fossil naturgas och ytterliggare med biogas. Våra biogasdrivna V70 på jobbet är slöa. Effekten förskjuts uppåt i varv, vilket framgår i Volvos uppgivna data. Tror att t.o.m. att den trecylindriga Polo-dieseln vi också har klår dem i accet (fast det kanske är dess knyck när "turbohålet" passeras?). Tror att det likt etanoldrift finns en hel del att vinna på att optimera för gasen, oktantalet sägs ju ligga upp mot 140. En annan sak är om inte biogasen gör betydligt större nytta i stationära anlägggningar än i fordon?

Författare:  göinge [ tor 09-05-07 10:53 ]
Inläggsrubrik: 

Citat:
Nu kommer den gröna ambulansen
Av Jon Röhne

Transporter Stockholms läns landsting arbetar tillsammans med ambulansföretaget AISAB med att ta fram en "grön" ambulans. Redan nu har man upphandlat en biogasdriven ambulans.

Biogasambulansen klarar idag de krav på vikt, lastförmåga och räckvidd som tidigare varit ett problem för biogasdrivna bilar. I projektet "Grön ambulans" tittar man också igenom komponenter och material i ambulansen för att hitta alternativa material och på så sätt få en mindre mängd olämpliga kemikalier.

Exempel på alternativ man hittat hittills är:

PVC-fri golvmatta
Halogen- och PVC-fri elkabel
Väggmatta och skåpinredning utan ftalater
Lim fritt från lösningsmedel och isocyanater
Isolering utan miljöfarliga ämnen
Däck utan skadliga HA-oljor samt dubbfria vinterdäck
Aerodynamisk larmbåge med LED-ljus som ger 5-10 procents lägre bränsleförbrukning.


http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.22 ... ambulansen

Författare:  göinge [ tor 09-08-06 10:03 ]
Inläggsrubrik: 

Om gasbilar accelerar långsammare, har mindre kraft och går långsammare kommer det gå illa för stockholmarna:

Citat:
(2009-08-04 13:28)

Biogasdriven ambulans gör Stockholm grönare

Nu kan stockholmarna åka miljöanpassad ambulans till sjukhuset. Ambulansen drivs på biogas, som framställs av avloppsvatten, och ger inte några nettotillskott av koldioxid.

Den kallas "världens första gröna ambulans" och inuti fordonet syns skylten med texten "Endast biogas!" Biogasen som används framställs av avloppsvatten från hushåll i Bromma.

- Genom toalettbesöken bidrar stockholmarna till att vi kan köra ambulansen, säger Tomas Buxbaum, som är en av ambulanssjukvårdarna.

Hans kollega, Cecilia Larsson, förklarar att ambulansen är tystare och mjukare att köra än andra fordon. Den enda nackdelen är att det kan vara svårt att få tag i biogas. I Stockholm finns det bara elva tankställen.

Det är Stockholms läns landsting och ambulanssjukvården i Storstockholm som lanserat den nya ambulansen som inte heller har några dubbdäck, för att undvika att asfalt rivs upp och att skadliga ämnen frigörs.

Fordonet har tillverkats med en reducerad mängd miljöfarliga ämnen och har alternativa inredningsmaterial fria från skadliga kemikalier. Sirenerna är designade så att bränsleförbrukningen blir 5 till 10 procent lägre jämfört med andra ambulanser.

Fordonet är dyrare att tillverka, men att köra på biogas är billigare än att köra på bensin, bränslekostnaden beräknas att bli ungefär 22 000 kronor lägre per år.

Enligt Anna Linusson, miljöchef i Stockholms läns landsting, håller ambulansen samma höga krav på säkerhet och prestanda som andra ambulanser.

Stockholms läns landsting har satt upp ett långsiktigt mål för transporterna i Stockholm.

- Inom två år ska hälften av alla transporter inom landstinget ske med förnyelsebara bränslen.

Förutom ambulansen har också nya biogas och elhybridbussar introducerats. Det har gett mindre buller, bättre luft och lägre koldioxidutsläpp.

I elhybridbussarna är bränsleåtgången 25 till 30 procent lägre än i andra bussar tack vare den energibesparande tekniken som gör att man får tillbaka energi när bussen bromsar.

Biogasbussarna i Stockholm fylls på genom att en av bussdepåerna förses med gas via en gasledning från Henriksdals reningsverk.

- Vi hade också bränslecellsbussar inom ett EU-projekt, som bara släppte ut ånga, men de var dyra så vi hade inte råd att behålla dem, säger Anna Linusson till IPS.

Av de 1900 bussarna som finns i Stockholm, är 80 biogasdrivna, 450 går på etanol och övriga är diesel- eller bensindrivna. Men planen är att Stockholm ska ha 250 biogasdrivna bussar nästa år och dubbelt så många 2012.

Per Ekberg, planeringschef på Stockholms länstrafik, säger att alla bussar i Stockholm kommer att drivas med förnyelsebart bränsle år 2025.

Energimyndigheten i Sverige har också planer på att göra Sverige till ett elbilsmecka. Finska energibolaget Fortum och Stockholm Stad arbetar febrilt med att utveckla infrastrukturen för elbilar. Fler än 100 laddstolpar ska byggas i Stockholm bara i år.

Och i Uppsala testas just nu också spårbilar, som är en kombination av kollektivtrafik och egen bil. Fem meter upp i luften kör små eldrivna bilar som liknar linbanekorgar. Det koreanska företaget Vectus har byggt sin testbana här för att testa spårbilarna under svåra förhållanden med kyla och snö.

Men fortfarande är det jämförelsevis få fordon i Sverige som är miljöanpassade. Enligt Transportstyrelsen finns det sammanlagt 215 000 gas, etanol, el och hybridfordon i Sverige, vilket motsvarar cirka 3 procent av alla registrerade fordon.

IPS


http://www.flamman.se/senaste.php?id=1327

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/