Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

STCC med gas i tankarna
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=28&t=4470
Sida 1 av 1

Författare:  Anders [ ons 08-12-17 22:43 ]
Inläggsrubrik:  STCC med gas i tankarna

E.ON och Volkswagen storsatsar på STCC med gas i tankarna
Flerfaldige STCC-mästaren Fredrik Ekblom och Patrik Olsson är förarna när energiföretaget E.ON går in i STCC 2009 med två gasdrivna Volkswagen Scirocco. Syftet är att visa på potentialen i biogas – ett mycket miljövänligt bränsle som E.ON planerar att introducera på ännu bredare front.

STCC

Gasbilen

Eon pressmeddelande
Biogas.se

Författare:  aryan [ ons 08-12-17 23:47 ]
Inläggsrubrik: 

Kul, skulle vara bli spännande med etanol och bio-gasbilar som tävlar mot varandra. Ett 24t lopp skulle bli jobbigt eftersom tankningarna skulle ta för lång tid.

/Aryan

Författare:  göinge [ tor 08-12-18 08:52 ]
Inläggsrubrik: 

Jag hänger inte med i den där cirkusen, men ställer inte Volvo upp med etanol-S40?

Författare:  Roger Gustavsson [ tor 08-12-18 13:37 ]
Inläggsrubrik: 

Biogas, alkylatbensin eller E85 eller diesel verkar finnas med i reglementet. Men det är väl inte E85 som används utan etanol och alkylat i förhållandet 80/20? Undrar om det finns regler för fossil gas (naturgas) också? Naturgasen ger i varje fall mera effekt än biogas. I VM-serien kör t.ex. Seat med dieslar.

Författare:  karlmb [ tor 08-12-18 15:51 ]
Inläggsrubrik: 

Ha, det där skall bli intressant att följa.
Skulle man i racing kunna ha en chans att kyla motorn tillräckligt med gas...?

Författare:  magnul [ tor 08-12-18 15:58 ]
Inläggsrubrik: 

karlmb skrev:
Skulle man i racing kunna ha en chans att kyla motorn tillräckligt med gas...?


Det var min første tanke også.

Författare:  karlmb [ lör 09-10-17 21:56 ]
Inläggsrubrik: 

Och hur får de egentligen ut effekten?
Utan överladdning blir ju en stor del av utrymmet upptaget av bränsle, så hur får man in luft i tillräcklig mängd?
Eller är det det som är hemligheten?
STCC har väl inte katalysatorer, eller iaf finns väl inget krav på stökimetrisk förbränning?
Kör man helt enkelt mkt fetare än bensin, diesel och etanolteamen?
Japp, reglementet:
http://www.stcc.se/fileadmin/user_uploa ... 0_2009.pdf
Citat:
7.11 Avgassystem
Avgassystemet är fritt nerströms från topplocket förutsatt att den fastställda ljudnivån på 110 dB(A) vid 6000 varv, mätt i enlighet med FIA ljudmätningsmetod, ej överskrids.
STCC 2009 Tekniskt Reglemente STCC NS 2000
6
Variabla avgassystem är förbjudna. Om en bil är originalmonterad med ett sådant system, skall det göras obrukbart.
Avgasgrenröret är en del av avgassystemet. Lambdasonden får demonteras men dess fastsättningspunkt måste då tätas.
Alla bilar skall vara utrustade med en homologerad katalysator vars position är fri. Alla avgaser skall alltid passera genom katalysatorn.
Avgassystemets ändrör skall mynna ut vid bilens bakre del, inom bilens omkrets, och vara mindre än 10 cm från denna omkrets.
Ljuddämpare och katalysatorer sedda i genomskärning skall alltid passa i en rektangel vars aspekt förhållande ej är större än 2,5. Dessutom skall omkretsen sedd i genomskärning alltid vara konvex. En tolerans på +/- 3 mm gäller vid mätning av konvexiteten.


Katalysator krävs, men inte någon form av lambdakontroll...
Fritt fram att feta på som man vill, och för samma effekt får man feta på rejält med gas jfrt med bensin eller etanol.

Inte så miljövänligt som det låter då alltså...
Kanske tom värre än en bensin eller diesel-STCC med tanke på den stora växthuseffekten hos oförbränt metan.

Författare:  Roger Gustavsson [ tis 09-10-20 12:31 ]
Inläggsrubrik: 

Biogas-Sciroccon har väl en överladdad motor? Även dieslarna är överladdade. Där har man förstås en fördel mot de etanoldrivna som bara är sugmotorer.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/