Länge har opinionen verkat för att Volvo åter ska börja sälja gasbilar, trots att totalförsäljningen för gasbilar är 80-90 stycken i månaden och trots att förre chefen sa att gasbilar inte är aktuella förrän Volvo tror sig kunna sälja 15 000 gasbilar om året. Själva!
Citat:
Gasbilar ska lyfta Volvo ur krisen
Volvo kan återuppta tillverkningen av gasbilar. Det säger nye Volvochefen Stephen Odell i en intervju med DN Ekonomi.
– Det är ett intressant alternativ. Det kan gå snabbt när vi väl bestämt oss, säger han.
Uppdaterad: 15 oktober 2008, 0:30
DN träffar honom i Volvos visningslokaler i Kungsträdgården i hjärtat av Stockholm. Han har 13 dagar bakom sig som chef för Volvo, ett jobb han tillträdde under värsta tänkbara förutsättningar. Bland de första besluten han fattade var att varsla 3.300 anställda om uppsägning.
– Det var fruktansvärt. En reporter frågad mig hur det kändes. Herregud, kändes, vad tror du?, tänkte jag.
Trots den ytterst korta tiden i vd-stolen, som tidigare Fredrik Arp satt i, har han hunnit skaffa sig en ingående bild av företaget.
– Jag hade förmånen att under hela september få resa runt i världen för att besöka Volvos anläggningar och lära känna organisationen.
Stephen Odell är bilman ut i fingerspetsarna med erfarenhet från Ford, Jaguar och Mazda. Det tycker Volvofacket är bra. Han är säljare. Det är också bra. Volvo har alldeles för få kunder.
Fabrikerna kan bygga uppemot en halv miljon bilar, men i år blir det bara cirka 400.000. Det ska jämföras mot närmare 460.000 sålda bilar i fjol. Det är ras av sådan djup som utlöser hårda sparpaket. Hela bilbranschen är i kris. Vi börjar därför intervjun så här:
Låt oss ta det värsta först. Hur illa är det därute? Med Göteborg, med Volvo, med ägaren Ford och hela industrin?
– Låt mig vända på frågan och börja globalt. Vad du läst om de senaste 30 dagarna är att i stort sett alla branscher på alla marknader drabbats. Det började i USA. För biltillverkarna handlar det om en kraftig nedgång pådrivet av en kreditkris som drabbar både kunder och återförsäljare, och till slut allas förtroende.
Volvo då?
– Volvo drabbas extra hårt på grund av sin relativa litenhet på marknaden. Och Göteborg eftersom Volvo är så stort där.
Frågan alla ställer sig är om chockbeskedet räcker eller om kommer det mer?
– Vi befinner oss i mycket osäkra tider. Besluten vi fattade var ytterst noga övervägda mot den situation som råder. Utvecklingen beror på hur regeringarnas olika insatser nu uppfattas av marknaderna.
Börsen inledde veckan med kraftigt stigande kurser.
– Ja, men det räcker inte. Börsen kommer att fortsätta fluktuera. Det måste till mer förtroende på marknaden. Jag tycker man kan kan tolka bankinitiativen i England och på andra håll i EU positivt. Om det här står sig kanske vi kan se en försiktig vändning nästa år, eller 2010. Men först måste bankerna våga börja låna ut pengar igen så marknaderna kommer igång.
Vilket ser du som det största problemet för dig att hantera, Volvos eget utsatta läge eller att ägaren Ford är i en så kritisk position?
– Det är större än så, problemet ligger i hela ekonomin. Vänder det där, då lyfter också Ford. Men i dag är ingen opåverkad.
Men kan Ford hjälpa er?
– Ja, vi får den hjälp vi behöver.
Ni har fått en stämpel på er som tillverkare av bränsleslukande bilar. Har ni satsat för lite på miljöfrågorna?
– Det är en orättvis bild, miljöfrågorna hör till våra kärnvärden. I Paris visade vi tre bilar som klarar gränsen 120 gram koldioxid per kilometer. Det är världsklass bland premiumbilar.
I Sverige fick Volvo häftig kritik efter beslutet häromåret att lägga ner tillverkningen av gasbilar. Det skedde när gamla V70 fasades ut. Stephen Odell är nu redo att tänka om.
– Det var en mycket intressant satsning. Vi har nu frågan uppe igen, att börja med gasbilar igen. Det återstår en del arbete, men när vi väl bestämt oss kan det gå snabbt.
Kongressen i USA har gett lånegarantier till Ford, GM och Chrysler. Nu trycker Europatillverkarna på i EU om motsvarande stöd här. Vad är ni ute efter?
– Regeringarna nåste noga se vad som händer och se till att stora delar av industrin inte försvinner.
Ja, men hur och vad väntar du dig av den svenska regeringen?
– Jag har träffat en rad politiker, och jag vill inte framhålla någon särskild, men jag måste säga att alla jag träffat varit synnerligen aktiva lyssnare.
– Jag aktar mig för att säga vad politikerna ska göra i detalj, men rent allmänt kan det handla om hur man kan hjälpa människor som varslats. Det kan också handla om skrotpremier och liknande för att få bort gamal bilar. Det är bra för miljön.
Regeringen avvecklar nu miljöbilspremierna och det kan också påverka försäljninegn av tjänstebilar. Hur ser du på det?
– Det vore olyckligt, jag tycker man ska fortsätta med premier, Sverige är ju ett miljömedvetet land.
Lasse Swärd
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... sen-1.4722
_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger:
https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c