Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-10-15 09:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Länge har opinionen verkat för att Volvo åter ska börja sälja gasbilar, trots att totalförsäljningen för gasbilar är 80-90 stycken i månaden och trots att förre chefen sa att gasbilar inte är aktuella förrän Volvo tror sig kunna sälja 15 000 gasbilar om året. Själva!

Citat:
Gasbilar ska lyfta Volvo ur krisen
Volvo kan återuppta tillverkningen av gasbilar. Det säger nye Volvochefen Stephen Odell i en intervju med DN Ekonomi.
– Det är ett intressant alternativ. Det kan gå snabbt när vi väl bestämt oss, säger han.
Uppdaterad: 15 oktober 2008, 0:30
DN träffar honom i Volvos visningslokaler i Kungsträdgården i hjärtat av Stockholm. Han har 13 dagar bakom sig som chef för Volvo, ett jobb han tillträdde under värsta tänkbara förutsättningar. Bland de första besluten han fattade var att varsla 3.300 anställda om uppsägning.

– Det var fruktansvärt. En reporter frågad mig hur det kändes. Herregud, kändes, vad tror du?, tänkte jag.

Trots den ytterst korta tiden i vd-stolen, som tidigare Fredrik Arp satt i, har han hunnit skaffa sig en ingående bild av företaget.

– Jag hade förmånen att under hela september få resa runt i världen för att besöka Volvos anläggningar och lära känna organisationen.

Stephen Odell är bilman ut i fingerspetsarna med erfarenhet från Ford, Jaguar och Mazda. Det tycker Volvofacket är bra. Han är säljare. Det är också bra. Volvo har alldeles för få kunder.



Fabrikerna kan bygga uppemot en halv miljon bilar, men i år blir det bara cirka 400.000. Det ska jämföras mot närmare 460.000 sålda bilar i fjol. Det är ras av sådan djup som utlöser hårda sparpaket. Hela bilbranschen är i kris. Vi börjar därför intervjun så här:

Låt oss ta det värsta först. Hur illa är det därute? Med Göteborg, med Volvo, med ägaren Ford och hela industrin?

– Låt mig vända på frågan och börja globalt. Vad du läst om de senaste 30 dagarna är att i stort sett alla branscher på alla marknader drabbats. Det började i USA. För biltillverkarna handlar det om en kraftig nedgång pådrivet av en kreditkris som drabbar både kunder och återförsäljare, och till slut allas förtroende.

Volvo då?

– Volvo drabbas extra hårt på grund av sin relativa litenhet på marknaden. Och Göteborg eftersom Volvo är så stort där.

Frågan alla ställer sig är om chockbeskedet räcker eller om kommer det mer?

– Vi befinner oss i mycket osäkra tider. Besluten vi fattade var ytterst noga övervägda mot den situation som råder. Utvecklingen beror på hur regeringarnas olika insatser nu uppfattas av marknaderna.

Börsen inledde veckan med kraftigt stigande kurser.

– Ja, men det räcker inte. Börsen kommer att fortsätta fluktuera. Det måste till mer förtroende på marknaden. Jag tycker man kan kan tolka bankinitiativen i England och på andra håll i EU positivt. Om det här står sig kanske vi kan se en försiktig vändning nästa år, eller 2010. Men först måste bankerna våga börja låna ut pengar igen så marknaderna kommer igång.

Vilket ser du som det största problemet för dig att hantera, Volvos eget utsatta läge eller att ägaren Ford är i en så kritisk position?

– Det är större än så, problemet ligger i hela ekonomin. Vänder det där, då lyfter också Ford. Men i dag är ingen opåverkad.

Men kan Ford hjälpa er?

– Ja, vi får den hjälp vi behöver.

Ni har fått en stämpel på er som tillverkare av bränsleslukande bilar. Har ni satsat för lite på miljöfrågorna?

– Det är en orättvis bild, miljöfrågorna hör till våra kärnvärden. I Paris visade vi tre bilar som klarar gränsen 120 gram koldioxid per kilometer. Det är världsklass bland premiumbilar.

I Sverige fick Volvo häftig kritik efter beslutet häromåret att lägga ner tillverkningen av gasbilar. Det skedde när gamla V70 fasades ut. Stephen Odell är nu redo att tänka om.

– Det var en mycket intressant satsning. Vi har nu frågan uppe igen, att börja med gasbilar igen. Det återstår en del arbete, men när vi väl bestämt oss kan det gå snabbt.

Kongressen i USA har gett lånegarantier till Ford, GM och Chrysler. Nu trycker Europatillverkarna på i EU om motsvarande stöd här. Vad är ni ute efter?

– Regeringarna nåste noga se vad som händer och se till att stora delar av industrin inte försvinner.

Ja, men hur och vad väntar du dig av den svenska regeringen?

– Jag har träffat en rad politiker, och jag vill inte framhålla någon särskild, men jag måste säga att alla jag träffat varit synnerligen aktiva lyssnare.

– Jag aktar mig för att säga vad politikerna ska göra i detalj, men rent allmänt kan det handla om hur man kan hjälpa människor som varslats. Det kan också handla om skrotpremier och liknande för att få bort gamal bilar. Det är bra för miljön.

Regeringen avvecklar nu miljöbilspremierna och det kan också påverka försäljninegn av tjänstebilar. Hur ser du på det?

– Det vore olyckligt, jag tycker man ska fortsätta med premier, Sverige är ju ett miljömedvetet land.

Lasse Swärd


http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... sen-1.4722

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-15 15:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jösses....
Ska han säga att det var en dålig ide då eller...?
Tror någon på allvar att det ens påverkar 1 % på lönsamheten (uppåt) om man började med gasbilar...?
Nej, då köper man ju hellre en etanolbil av vilket märke som helst.
Vad som kunde ge ett hopp för VolvoPV, det skulle vara en kraftfull satsning (ihop med andra tillverkare och stora länders politiker) på alternativa bränslen, inte nödvändigtvis bara etanol, även om jag tror det skulle vara det bästa.
Det man har idag är inte konkurrenskraftigt, och allt talar emot gasen när det gäller att få sålt några större mängder bilar de närmaste decennierna.
Olika flytande alterantiv är däremot mkt intressant.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-10-17 11:58 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-23 23:28
Inlägg: 61
Ort: Skattkärr, Karlstad
"Ni har fått en stämpel på er som tillverkare av bränsleslukande bilar. Har ni satsat för lite på miljöfrågorna?

– Det är en orättvis bild, miljöfrågorna hör till våra kärnvärden. I Paris visade vi tre bilar som klarar gränsen 120 gram koldioxid per kilometer. Det är världsklass bland premiumbilar. "

Haha, vilken tomte. Volvo är för det första inte premium och för det andra ligger de enormt långt efter vad gäller bränsleförbrukningen! Att de har visat tre snåla bilar och har ambitionen att bli bättre ändrar inte det faktum att de igår och idag ligger långt efter de flesta andra biltillverkare.

Att lägga ned gasbilsproduktionen var om inte annat en PR-miss. Många taxibolag köper nog Mercedes B170 med gasdrift nu, en bil som blivit hyllad av pressen och har ett förhållandevis riktigt lågt pris!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-10-17 12:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
coffe_aberg skrev:
"Ni har fått en stämpel på er som tillverkare av bränsleslukande bilar. Har ni satsat för lite på miljöfrågorna?

– Det är en orättvis bild, miljöfrågorna hör till våra kärnvärden. I Paris visade vi tre bilar som klarar gränsen 120 gram koldioxid per kilometer. Det är världsklass bland premiumbilar. "

Haha, vilken tomte. Volvo är för det första inte premium och för det andra ligger de enormt långt efter vad gäller bränsleförbrukningen! Att de har visat tre snåla bilar och har ambitionen att bli bättre ändrar inte det faktum att de igår och idag ligger långt efter de flesta andra biltillverkare.

Att lägga ned gasbilsproduktionen var om inte annat en PR-miss. Många taxibolag köper nog Mercedes B170 med gasdrift nu, en bil som blivit hyllad av pressen och har ett förhållandevis riktigt lågt pris!


Helt rätt! Volvo är väl ett av få bilmärken som på senare år lanserat en ny generation av en bilmodell som drar mer än föregående generation.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Nyheter från DN
InläggPostat: fre 08-10-17 13:08 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag tror att man skall "ligga lågt" i det här. Tänk på att det var Lasse Swärd DN, som skrev det, och han har naturligtvis vinklat frågan och även svaret till sin fördel och åsikt.
Vi vet ju att Volvo sa när dom stoppade tillverkningen sa att dom lägger ner tills det blir ändrade förhållanden.
Nu är Volvo i ett svettigt läge. Att då ge sig in på att tillverka en bilmodell där man säljer kanske en bil i veckan, när man egentligen behöver sälja många tusentals i veckan, är nog inte speciellt välbetänkt.
Den här "nyheten" är en önsketanke från Lasse Swärd.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-10-18 19:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ja, Lasse har ju inga alternativ till dieslen annat än gas..
Så vad ska han skriva?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-10-18 21:45 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 21:49
Inlägg: 146
Ort: Bjästa Örnsköldsvik
karlmb skrev:
Ja, Lasse har ju inga alternativ till dieslen annat än gas..
Så vad ska han skriva?


Sanning kanske.. Skulle vara kul att se en motorjournalist som testa det någon gång.. kan funka.. Vem vet? :lol:

_________________
Sprit är oftast bästa lösningen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-20 10:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
Volvos satsning på biogas hyllas

Volvos planer att åter satsa på gasbilar applåderas av energiforskaren Pål Börjesson i Lund.
– En spännande nyhet. Biogas är ett mycket bra drivmedel som ger stor klimatnytta, säger han.

Uppdaterad: 18 oktober 2008, 7:35
Pål Börjesson är docent i energi- och miljösystem vid Lunds tekniska högskola. Tillsammans med forskarkollegerna Lars J Nilsson, Max Åhman, Karin Ericsson och Lorenzo Di Lucia gör han en bred studie om framtidens biodriv­medel. Den är beställd av branschföreningen Bil Sweden och beräknas bli klar om cirka tre veckor.

I veckan fick ett hundratal inbjudna en presentation av rapporten, arrangerad av Bil Sweden.
– Den stora frågan är om det finns hållbara biodrivmedel. Visst finns det sådana, särskilt om vi tittar framåt, mot andra generationens drivmedel, säger Pål Börjesson.
Men det går inte att svara ett generellt ja, resultatet beror på till exempel produktionsvolym och hur fort man skalar upp produktionen.

Vidare spelar råvarorna in, hur processerna drivs och vilken typ av mark som används.
– Biodrivmedelssystem är betydligt mer sammansatta än dagens fossila system med många fler kombinationer. Därför måste hela produktionskedjan tas i beaktande och det är därför svårare att generalisera biodrivmedel på samma sätt som fossila drivmedel, konstarerar Pål Börjesson och hans kollegor i studien.

Dagens biodrivmedel, som etanol från vete och RME från raps, har kritiserats i en rad forskarrapporter för att ge för lågt klimatutbyte, i vissa fall rentav negativt.
Det innebär att de samlade utsläppen av växthusgaser som koldioxid, metan och lustgas blir högre när man tar hänsyn till hur mycket energi som går åt i framställningen.
– Det gäller för vissa kombinationer där processerna drivs med energi från kol och liknande. Men det gäller inte svensk produktion av etanol av RME, menar Pål Börjesson.
– Dessa alternativ ger bra energi­effektivitet och klimatnytta eftersom biobränsle används i anläggningarna och deras biprodukter används på ett effektivt sätt.

Biogasen framhålls särskilt i rapporten.
– Biogas från restprodukter har stora miljöfördelar, kan expandera med liten risk för konflikter och passar bra för lokala och regionala fordonsflottor tills infrastrukturen med fler gastankställen byggts ut, säger Pål Börjesson.

Han välkomnar beskedet från Volvo i veckan att produktionen av gasbilar åter kan bli aktuellt.
– Det är bra. Biogasen är ett utmärkt drivmedel. Man brukar tala om dubbel miljönytta med biogas när den kommer från gödsel. Dessutom blir det ingen konflikt mellan drivmedel och livsmedel. Ju mer vi äter, desto mer avfall kan användas till att göra biogas, säger han.
Frågan om biodrivmedel är annars ytterst komplex, understryker han.

En rad krav måste uppfyllas, inte minst gäller det markanvändning. Att plöja upp kolrika marker som torvjordar kan ge negativa klimateffekter. Man måste också minimera utsläppen av lustgas, en extremt agressiv växthusgas. En annan central fråga är påverkan på vattentillgången och vattenförbrukningen, särskilt i delar av Afrika.

Även om man gör biodrivmedel rätt i alla led kan de bara fylla en begränsad roll i omställningen av transportsektorn. Kanske kan de på global nivå ersätta 4–8 procent av all bensin och dieselanvändningen om 15–20 år (mer inom vissa regioner och länder). Men de behövs ändå och ”hjälper snarare än stjälper” utvecklingen av nya och effektivare biodrivmedel, konstaterar Pål Börjesson och hans kolleger.

Men de stora vinsterna ligger i fortsatta effektiviseringar i form av allt bränslesnålare fordon, framhåller de. Och att vi får allt mer eldrift – där elen kommer från förnybara källor, inte kolkraftverk.

Lasse Swärd


http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... las-1.4879

Jag hörde förra veckan att det slaktas tusentals kor och grisar varje år som sedan bara slängs på tippen i form av kött där bäst före-datumet har gått ut. Är avfall som detta, som bland annat används vid biogasproduktionen vid Karpalund utanför Kristianstad, bra som utgångsämne vid biogasproduktion?!

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-20 13:33 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
göinge skrev:
Jag hörde förra veckan att det slaktas tusentals kor och grisar varje år som sedan bara slängs på tippen i form av kött där bäst före-datumet har gått ut. Är avfall som detta, som bland annat används vid biogasproduktionen vid Karpalund utanför Kristianstad, bra som utgångsämne vid biogasproduktion?!


Räknar man in hela kedjan är denna biogasproduktion oerhört energi och klimatvidrigt. Om man tittar och jämför hela processen så framstår nog vinetanol eller amerkansk majsetanol som rena rama idealbränslet.

Troligtvis har tropisk soja används som djurfoder som odlats på f.d. regskogsmark, det har gått åt stora mängder olja och energi för att få fram "råvaran" och metanutsläppen av framföralt nötupfödningen har varit betydande.

Det bästa vore förståss att se till att inte så mkt animaliskt föda skulle slängas och att det inte skulle produceras så stora överskotter. De högvärdiga proteiner skulle också bättre kunna användas som djurfoder till griser och höns och t ex ersätta tropisk soja.

Men om man däremot tar avfallet som en konstant faktor som man ändå inte kan undvika är det väl bra att göra biogas av det i stället för att bara förbränna det.

På tal om matkrisen vs etanoldiskussion så tycker jag att det väldigt oetiskt att vi producerar såna köttöverskotter att vi måste slänga stora mängder kött.

Kan vi inte göra biogas av döda människor i stället?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-12-19 20:56 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Biogasbilar tillbaka hos Volvohandeln

V70 2.5 FT
V70 2.0F

- Detta är ett genombrott! Sedan vi förlorade möjligheterna att erbjuda bi-fuelmodeller till våra miljöbilskunder för något år sedan har vi jobbat intensivt för att finna en alternativ lösning så länge den internationella efterfrågan på gasfordon inte är tillräckligt stor för att Volvo Personvagnar ska kunna återuppta fabrikstillverkning av gasfordon. Efterkonvertering är den näst bästa lösningen, säger Volvo Personbilar Sveriges VD, Thomas Andersson,

Auto & motor
Teknik 360
Allt om motor


Idag presenterades Volvos och Tekniska Verkens miljöbil som ska kunna köras på bensin, etanol och Biogas.

Sveriges radio

Detta var vi något som vi föreslog på på det gamla forumet, i slutet av 2005. Alltså för mer än 3 år sedan

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-12-19 22:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Toppen med en biogas/etanolbil! Kan den kallstarta på biogas?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-12-20 22:07 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Volvo brukar av tradition starta på bensin så jag antar att det är samma på dessa modeller.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-12-22 09:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Ge tusan i att kalla detta "biogasbil"...! Jag är inte helt uppdaterad i den genomsnittliga biogashalten i pumparna, men den låg vid årsskiftet på 55% och har ökat långsamt varje år och torde därför inte vara över 60%. På kontinenten kan man räkna med 100% naturgas.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-12-22 23:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ja jösses...:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=465571

Kan man verkligen konvertera en bil utvecklad för ett bränsle så att man kör den på ngt annat!!!
Varför är det då så himla farligt att konvertera en bensinvolvo till etanoldrift, Volvo...?
Nästan så man misstänker att problemen Volvo läckt ut gällande ventilsäten o liknande vid utvecklandet att flexifuelmodellerna härrör från proven man ville göra med gas utifall att....
Man kanske såg de här motorerna som ett slags universalmotorer som skulle klara många alternativa bränslen....
Klart det blir problem om man vill köra med gas som kyler och smörjer så dåligt...
:roll:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-01-04 21:28 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-01 09:10
Inlägg: 101
Ort: Stockholm
Har alla här missat att det inte är Volvo som ska tillverka gasbilarna utan ett annat företag som ska konvertera redan tillverkade 2.5FT bilar?

Och med tanke på att en V70 2.5FT kostar i GRUND 310.000kr (inge köper ju en gruynd bil så räkna med 350.000kr MINST) och att man därefter dessutom ska betala för koverteringen till Gasdrift... blir en mycket dyr historia.

Inga "vanliga" tjänstebilsåkare kommer lyckas få in denna bil i sin budget..!

_________________
Glada Hälsningar Lello

VW Polo 1,4 85hk 2011
Audi A6 3,0 TDI Quattro 2015


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011