Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 18-10-22 15:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-12-12 17:06 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
BP skrev:
Anders skrev:
Om jag förstod texten rätt så var tanken att lastbilen skelle köra slut på en flytande gasen under sin arbetsdag.
Citat:
Lastbilar kan köras direkt på flytande biogas eftersom de kör slut på en tankning innan gasen hunnit bli så varm att den expanderar. Lastbilens tank fungerar som en termos som håller gasen kall tillräckligt länge.

------------
Möjligt. Du menar att man kör tills bilen stannar pga. bränslebrist? Även om det bara är en liten mängd kvar lär ju den vilja läcka under natten om man inte hittar något sätt att tömma tanken när man inte använder bilen...

mvh/BP


Nej jag menar att man kör fordonets bränsletank tills den inte längre har något eller väldigt lite flytande bränsle kvar. Så den tryckhöjning som blir när vätskan gasar p.g.a. värme, inte längre ger någon sådan tryckhöjning att fara uppstår

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-12-14 13:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Finns det inte risk för okontrollerad expansion (tankhaveri) om man inte håller en sådan gastank nedkyld?
Vad händer om en bil får motorhaveri och blir stående en natt med full tank?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-12-14 13:26 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Det finns säkert ett övertrycksventil som släpper ut gasen när trycket blir för hög och så kylas tanken automatiskt samtidigt som trycket sjunker till en säker nivå.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-12-14 13:30 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1090
Ort: Närke
Anders skrev:
Nej jag menar att man kör fordonets bränsletank tills den inte längre har något eller väldigt lite flytande bränsle kvar. Så den tryckhöjning som blir när vätskan gasar p.g.a. värme, inte längre ger någon sådan tryckhöjning att fara uppstår

Så länge det finns flytande bränsle kvar i tanken kommer gastrycket att bli densamma. Oavsett hur stor mängd flytande bränsle det finns i tanken så kommer gastrycket att motsvara det gas-tryck som genereras vid avdunstning i rådande temperatur. Så länge det finns flytande form kommer vätskan att förångas tills dess jämvikt inträffar.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-12-15 00:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
aryan skrev:
Det finns säkert ett övertrycksventil som släpper ut gasen när trycket blir för hög och så kylas tanken automatiskt samtidigt som trycket sjunker till en säker nivå.

/Aryan


Så elegant...lite mer metan i luften bara...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-12-15 00:27 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Ja men hellre det än att hela skiten exploderar antar jag. Man får väl antagligen inte parkera den inomhus när tanken är fylld ;-)

Lite enklare att transporeta flytande bränsle som inte behöver kylas ner för att hålla det stabilt.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-12-15 22:32 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Dr. Mabuse skrev:
Anders skrev:
Nej jag menar att man kör fordonets bränsletank tills den inte längre har något eller väldigt lite flytande bränsle kvar. Så den tryckhöjning som blir när vätskan gasar p.g.a. värme, inte längre ger någon sådan tryckhöjning att fara uppstår

Så länge det finns flytande bränsle kvar i tanken kommer gastrycket att bli densamma. Oavsett hur stor mängd flytande bränsle det finns i tanken så kommer gastrycket att motsvara det gas-tryck som genereras vid avdunstning i rådande temperatur. Så länge det finns flytande form kommer vätskan att förångas tills dess jämvikt inträffar.


Men med en liten volym flytande bränsle finns det en större plats (volym) för gasen att expandera. Och därmed kan mer vätska förångas för att nå samma tryck (som vid en större volym vätska och vid samma temperatur). Om vätskemängden är tillräckligt liten kommer allt att förångas.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-12-16 00:02 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1188
Ort: Nyköping
Så här ser metans ångtryckskurva ut. Där ser man att flytande metan behöver hållas på mycket låg temperatur för att inte ge mer än någon bar i jämviktstryck. En kryotank är knappast gjord för att tåla särskilt höga tryck. Problemet kvarstår alltså, vad skall man göra med "överbliven" flytande metan när bilen står parkerad eller det inte finns någon förbrännande förbrukare av metan som kokar av. Jag har erfarenhet av flytande kväve som man hela tiden måste låta koka av för att inte spränga behållaren.


Bild

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-12-16 10:08 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
GL skrev:
Så här ser metans ångtryckskurva ut. Där ser man att flytande metan behöver hållas på mycket låg temperatur för att inte ge mer än någon bar i jämviktstryck. En kryotank är knappast gjord för att tåla särskilt höga tryck. Problemet kvarstår alltså, vad skall man göra med "överbliven" flytande metan när bilen står parkerad eller det inte finns någon förbrännande förbrukare av metan som kokar av. Jag har erfarenhet av flytande kväve som man hela tiden måste låta koka av för att inte spränga behållaren.


Bild

---------------------
Mmmmm... Och samma problem finns i princip för LNG-tankers med flytande naturgas (-161 grader).

Det skall bli intressant att se hur man kommer att tackla det här problemet när det blir allmänt accepterat att metan har 30-35 ggr högre 'uppvärmningseffekt' än CO2 (i stället för 21) och när experter som James Hansen menar att uppvärmningen just nu mer drivs av metan än av CO2...

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-12-16 11:48 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Den stora floppen blir kanske biogas istället för etanol som alla motorjournalister försök intala oss. Det satsas ju hejvilt på biogas och man får gratis parkering i de flesta kommuner om man har biogasbil, till skillnad från etanolbilar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-12-16 21:15 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Snacka om ha det kallt i tanken jämfört t.ex. med propan (kokar vid -42 C) JAg vet inte om tanekn är någon form av trycktank eller inte på lastbilen. Om det inte är så, då måste tanken sugas tom på vätska när arbetsdagen är slut. Vätskan som sugs ut måste sedan hållas kyld under natten för att sedan tankas in igen på morgonen. Var finns ekonomin i det?

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-12-16 23:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
matsuda skrev:
Den stora floppen blir kanske biogas istället för etanol som alla motorjournalister försök intala oss. Det satsas ju hejvilt på biogas och man får gratis parkering i de flesta kommuner om man har biogasbil, till skillnad från etanolbilar.


Så sant, nu när biogasen börjar få lite mera marknad och bristerna upptäcks lär motorjournalisterna inte vara sena att påpeka dessa problem, eftersom de ju egentligen inte vill ha gasbilar heller, de vill ju ha kvar de snåla och framförallt billigare dieselbilen. Givetvis kommer journalisterna då skriva sig varma om elbilar de är ju än så länge hellt ofarliga och det dröjer nog innan de på alvar kan hota deras dieselbilar (köp en dieselbil så länge), och den dagen det verkligen finns så många elbillar att de innebär ett hot så lär det inte vara svårt att hitta elbilarnas sämre sidor..

Rubrikerna om denna planerade? biogasflopp kommer säkert bli stora och när journalisternas börjar skriva om hur många skattemiljarder som det redan har investeras i biogasen (då är etanol verkligen peanuts). Det lär då bli svårt för politiker att så emot denna kritik mot gasbilar och utan fortsätt skattestöd blir det nog så att biogasen kommer väldigt svårt att vara kvar som fordonsbränsle, för den verkar inte klara sig på egen hand, såvidd inte oljepriset hunnit stiga till nya oanade höjder vid det läget.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-12-17 07:12 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
Anders skrev:
Snacka om ha det kallt i tanken jämfört t.ex. med propan (kokar vid -42 C) JAg vet inte om tanekn är någon form av trycktank eller inte på lastbilen. Om det inte är så, då måste tanken sugas tom på vätska när arbetsdagen är slut. Vätskan som sugs ut måste sedan hållas kyld under natten för att sedan tankas in igen på morgonen. Var finns ekonomin i det?

--------------
Jag misstänker väldigt starkt att detta leder till betydande metanläckage till atmosfären. Frågan är hur man kommer att hantera det här problemet i praktiken för sopbilar etc.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-12-17 13:13 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Aha menar ni att inte bara tankbilen utan "helt vanliga" gas(sop)bilar skulle ha flytande gas i tanken? Det låter helt orimligt att det skulle fungera att hålla tanken kall när bilen står parkerad. Då måste antingen tanken vara stark nog att tåla trycket vid vanliga temperaturer, eller köras på vanligt komprimerad gas.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-12-17 18:15 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1188
Ort: Nyköping
Vad jag förstått är planerna att transportera gasen nerkyld i flytande form för att minska transportkostnaderna men förbrukarna, inklusive sopbilar, får tanka den i komprimerad gasform. Utsläppsproblemen med kokande metan gäller alltså bara transportbilarna.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011