Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Flytande biogas
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=28&t=4575
Sida 3 av 3

Författare:  aryan [ tor 09-12-17 18:37 ]
Inläggsrubrik: 

Ok då borde det väl kunna fungera, det blir då bara problem om en tankbil råker ut för något så att den blir stående och inte kan tömma tanken i tid.

Nåt sådan kommer naturligtvis för eller senare hända. Frågan är då om denna metanutsläpp uppväggs av färre transporter/diesel.

/Aryan

Författare:  BP [ tor 09-12-17 18:51 ]
Inläggsrubrik: 

GL skrev:
Vad jag förstått är planerna att transportera gasen nerkyld i flytande form för att minska transportkostnaderna men förbrukarna, inklusive sopbilar, får tanka den i komprimerad gasform. Utsläppsproblemen med kokande metan gäller alltså bara transportbilarna.

--------------------------------------------
Hmmm.....

Nyheten om flytande (bio)gas har förekommit i två sammanhang de sista veckorna.

Dels i Sundsvall där två sopbilar skall få trycktankar för flytande gas. Där rör det sig alltså om ganska små tankar.

Dels i nordvästra Skåne (Helsingborg) där man planerar framställning av flytande (bio)gas med Terracastus metod. Där är syftet troligen inriktat på att billigare distribuera biogas till gasmackar.

mvh/BP

Författare:  GL [ lör 09-12-19 10:08 ]
Inläggsrubrik: 

Här finns det gott om flytande metan!
http://science.nasa.gov/headlines/y2009 ... nglint.htm

Författare:  Anders [ sön 09-12-20 21:06 ]
Inläggsrubrik: 

Så förståd inte jag texten
Citat:
Lastbilar kan köras direkt på flytande biogas eftersom de kör slut på en tankning innan gasen hunnit bli så varm att den expanderar. Lastbilens tank fungerar som en termos som håller gasen kall tillräckligt länge


Ny Teknik

Författare:  aryan [ tor 10-01-07 09:48 ]
Inläggsrubrik: 

Se http://www.tge-gas.com/SiteCollectionDo ... action.pdf

I LNG skepp används tydligen avdunstande gasen, (Boil Off Gas; BOG) och tjockolja (Heavy Fuel Oil; HFO) i ångturbiner som jag förmodar genererar el som i sin tur används för att driva skeppet.

I artikeln presenteras som ett mera ekonomiskt alternativ att kyla den avdunstande gasen åter till flytande form och i stället driva skeppet med en konventionell tvåtakts skeppsdiesel på tjockolja.

Det kräver naturligtvis en del energi att hålla flytande gasen i tanken på -160°C, men samma återkyllningssystem kanske skulle kunna byggas i en LNG/LNB lastbil?

/Aryan

PS idag har man pga stränga kylan i Holland satt i gång en sk "Peak Shaver" anlägging som omvandlar LNG reservlager i Rotterdam till gas för natugasnätet för att klara den stora efterfrågan just nu, eftersom nästan alla fastigheter använder naturgas för uppvärmningen.

Sida 3 av 3 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/