Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: bidrag till gaspumpar
InläggPostat: fre 09-02-13 13:16 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag skickade en fråga till gasföreningen och fick svar

gasföreningen skrev:
aryan skrev:
Jag har en fråga om bidrag till att bygga en tankställe för fordonsgas, måste tankstället tillhandahålla biogas eller kan det få vara både biogas och naturgas i pumpen för att få vara bidragsberättigat?


Det kan vare både antigen biogas eller naturgas i pumpen på de tankställen som får bidrag. Det beror på att det är svårt att skilja på och dessutom kan variera från gång till gång, beroende på vad som är tillgängligt just då.


Konstigt att man kan få bidrag till en fossilpump eller hur?

Med tanke på prisutvecklingen av fossila bränslen lär biogasens produktion vara dyrare nu än naturgas, fast hittills syns det inte vid pumpen, hur kommer det sig egentligen?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-13 13:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Säger ju allt.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-13 13:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag tror inte våra beslutsfattare är medvetna om att reglerna är sådana. När en kommunpolitiker (eller för alla del riksdagspolitiker) förespråkar fler biogaspumpar är det ju just biogaspumpar han/hon vill ha, inte naturgas, även om vederbörande skulle ursäkta det med att även det i alla fall är bättre än bensin. Det är aldrig tillräckligt som svar när det gäller etanol, utan då möts man alltid av "jomen, biogas är ännu bättre".

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-13 13:56 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Frågan är också hur stor andel naturgas det får vara för att ett tanksälle fortfarande uppfyller Lag (2005:1248) om skyldighet att tillhandahålla förnybara drivmedel ?

Pellets eller ved till en gengasbil verkar då kunna vara inbegripen, eller? Däremot kan jag kan inte hita några kvantitativa referenser om det, det står i lagen:
Citat:
förnybart drivmedel: drivmedel, med undantag för elektricitet, avsett för transportändamål och som helt eller till övervägande del har framställts från förnybara energikällor


För etanolens del är i varje fall 25% bensin (vinteretanol) tyvärr tillåtet men var går gränsen? Är 51% biogas / etanol en övervägande del?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-13 14:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Vissa regioner i Sverige är ju kända för att vara naturgasområden, det vill säga det är bara eller nästan bara naturgas i pumparna. Oavsett anledningen till att det är så, måste det ju betyda att om någon i enlighet med pumplagen vill införskaffa en gaspump är ju sannolikheten stor att det är natugas som kommer att finnas i pumpen. Jag tror inte den mest inbitna (miljömedvetna) biogasförespråkaren/etanolmotståndaren hade tyckt det blev så bra om resultatet av den extra dyra investeringen jämfört med en etanolpump hade blivit en naturgaspump. Dessutom är det ett lagbrott, men det tror jag ingen bryr sig om eftersom mackägaren säkert kan ursäkta sig och slippa undan med att han helst hade velat ha biogas, men att leverantören inte kan/vill tillhandahålla detta. Det hade däremot säkert blivit liv om någon hade försökt införa E55-pump. Övervägande del, men säkert inte tillräckligt för att blidka lagens långa arm.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-13 15:01 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det kanske räcker med att "fordonsgas" totalt sett innehåller mer än 50% biogas för att det räknas som ett förnylsebart alternativ trots att en enskild mack bara kan leverera naturgas?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-13 15:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Javisst!
Som att få bidrag för en etanolmack där tankarna lika gärna kan fyllas med bensin...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-17 17:36 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag har ställt lite följdfrågor till Kjell Rösén som handläggaren för gastankställebidraget på Naturvårdsverket, här följer min dialog (med mina fetningar):

Kjell Rösén skrev:
Aryan Schmitz skrev:
Kjell Rösén skrev:
Aryan Schmitz skrev:
Kjell Rösén skrev:
Hej

Din fråga var:
"Jag läser på hemsidan att man kan få bidrag till en att bygga en tankställe för biogas, innebär det att tankställen som sökt bidrag inte får tillhandahålla naturgas? Fordonsgas kan ju både vara biogas och naturgas."

Enligt förordningen får bidrag ges till distribution av förnybara drivmedel. Definition av förnybara drivmedel finns i lagen om skyldighet att tillhandahålla förnybara drivmedel (2005:1248). I den lagen står det "helt eller till övervägande del har framställts från förnybara energikällor".

De bidrag som har beviljats har avsett biogas och inte naturgas eller fordonsgas.


Hälsningar Kjell
KJELL ROSÉN

NATURVÅRDSVERKET
Klimatavdelningen
Enheten för investeringsprogram (Ki)
BESÖK: Valhallavägen 195, Stockholm
POST: 106 48 Stockholm
TELEFON: 08-698 15 17, FAX: 08-698 14 33
INTERNET: www.naturvardsverket.se


Hej Kjell,

Tack för dit svar!

Hur ska defnitionen "helt eller till övervägande del har framställts från förnybara energikällor", tolkas?

- Ska man räkna på gasolymen eller energinneållet?
- Ska energiåtgång i produktionen av biogasen räknas in, om det t ex inte används miljömärkt el i processen eller transporter av råvarorna?
- Gäller definitionen för fordonsgasen som helhet där för närvarande ca 55% består av biogas och därmet uppfyller kraven att det övervägande del är förnyelsebart eller ska man tolka det per tankställe som måste ha mer än 50% biogas?
- Om det är per tankställe, måste det då altid vara mer än 50% biogas i tanken, eller är det så att man ska uppfylla det kravet över en period så att man i snitt har mer än 50% biogas?

Anledningen att jag undrar är att jag även frågade även gasförening ochh fick då inte riktigt samma svar, de verkar inte uppfattad det som att det måste vara biogas i tankställen som får bidrag:

Michelle Ekman, gasföreningen skrev:
Hej,

Det kan vare både antigen biogas eller naturgas i pumpen på de tankställen som får bidrag. Det beror på att det är svårt att skilja på och dessutom kan variera från gång till gång, beroende på vad som är tillgängligt just då.

Hälsningar,
Michelle

Phone: +46-8 692 18 53
Cellular: +46-70 685 44 03
www.GASBILEN.se


MvH Aryan


Hej

Så länge vi inte har fått in en ansökan eller slutrapport som mixar biogas och naturgas har vi ingen "praxis" om det, dvs frågan har inte blivit föremål för handläggning och beslut ännu. Därför går det bara att hänvisa till förordningarna i dagsläget.

Gasföreningen är inte inblandad i handläggningen och beslut av bidragen.

Hälsningar Kjell
KJELL ROSÉN

NATURVÅRDSVERKET
Klimatavdelningen
Enheten för investeringsprogram (Ki)
BESÖK: Valhallavägen 195, Stockholm
POST: 106 48 Stockholm
TELEFON: 08-698 15 17, FAX: 08-698 14 33
INTERNET: www.naturvardsverket.se


Hej Kjell,

Tack för ditt svar!

Finns det några krav om vad gastankställen som en gång har fått bidrag har för gas i tanken i framtiden och finns det i så fall någon kontroll om det?

Jag får nämligen inte riktigt ihopp ekvationen, på http://www.naturvardsverket.se/sv/Lagar ... rivmedel-/

skrivs det: "Till och med december 2008 har vi beviljat sammanlagt 70 miljoner kronor i bidrag till 71 tankställen för biogas."

Totalt finns för närvarande 92 publika tankställen för "fordonsgas" enligt http://www.gasforeningen.se/FaktaOmGas/Fordonsgas.aspx

Enligt http://www.gasforeningen.se/FaktaOmGas/Fordonsgas.aspx så var andelen biogas 58% i fordonsgasen i 2007, altså var 42% av fordonsgasen naturgas.

Eftersom 71 av de 92 tankställen har fått bidrag så borde väl även bidragsbeviljade tankställen sälja en del naturgas, för det är väl inte bara de 11 tankställen som inte fått något bidrag som säljer 42% av all fordonsgas?

MvH Aryan


Hej

Ett tankställe kan ha olika pumpar för biogas och naturgas antar jag och därmed finnas med som både biogas och fordonsgas i statistiken. Vi har inte varit ute på plats och kontrollerat hur det ser ut i praktiken men det bör framgå av slutrapporten om genomförandet avviker från ansökan.

Det står inget krav i förordningen om garantier för framtiden. I Lokala investeringsprogrammen (LIP) fanns ett villkor om 5 år för bidrag till fjärrvärmeanläggningar när det gällde användningen av biobränsle.

Bra att du gör mig uppmärksam de här frågorna som kan bli aktuella både i kommande ansökningar och i slutrapporter. Jag visste dessutom inte vad Gasföreningens skrivit på sin hemsida. Vi har en del andra kontakter så jag skall följa upp det vid tillfälle.

Hälsningar Kjell
KJELL ROSÉN
 
NATURVÅRDSVERKET
Klimatavdelningen
Enheten för investeringsprogram (Ki)
BESÖK: Valhallavägen 195, Stockholm
POST: 106 48 Stockholm
TELEFON: 08-698 15 17, FAX: 08-698 14 33
INTERNET: www.naturvardsverket.se


Jag har inte svarat på sista mailet ännu men jag tycker det låter som ganska osannolikt att en mack skulle ha två pumpar och tankar en för biogas och en för naturgas men det kanske finns ett sådant?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011