Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

"Blandtankning"
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=28&t=5097
Sida 1 av 2

Författare:  matsuda [ ons 09-06-03 10:29 ]
Inläggsrubrik:  "Blandtankning"

Skulle det vara potentiellt möjligt att köra på både gas och etanol samtidigt eller innebär det för höga komplikationer (olika bränsletryck etc)? Jag undrar om förbränningen vid kallstart skulle förbättras. Dessutom borde uppvärmning vintertid gå fortare. Givetvis ingenting enkelt att koppla ihop själv men bara en intressant tanke som slog mig.

Författare:  aryan [ ons 09-06-03 16:16 ]
Inläggsrubrik: 

Borde inte vara nått problem alls.

Jag har motorgas och etanol i husbilen och om jag måste kallstarta den vintertid gör jag det med gas. Så fort motorn kommit upp lite i temperatur bter jag till E85.

/Aryan

Författare:  matsuda [ tor 09-06-04 11:14 ]
Inläggsrubrik: 

En fiffig grej vore då att ha en etanolbil med liten gastank. Då kunde man använda gasen till kallstart och uppvärmning av motorn för att sedan slå över till etanoldrift. Det torde vara miljövänligare och vore perfekt om man körde på E100. Med en uppvärmd motor skall det ju inte vara något problem att köra på E100. Bränslena har båda högt oktantal och således är det inget problem att ha högt kompressionsförhållande från början heller. Bioogasen har här även i Linköping ett billigt pris.

Med andra ord så skall en bil ha en liten gastank och stor etanoltank, inte tvärtom :).

Författare:  aryan [ tor 09-06-04 19:16 ]
Inläggsrubrik: 

Ja, ända invändning man skulle kunna ha är att biogasen efter kallstarten inte omvandlas till CO2 och H20 av den kalla katalysatorn och gasen är en mkt potent växthusgas. Men det kanske är smäller man få ta? Annars en liten mängd vätgas att starta på, som bliven kanske tom tillverkar själv ur vatten och el?

Borde inte vara så svårt att återvinna lite vattenånga ur avgaserna för den delen heller, så får producerar bilen både vatten med lite sprit fö spolarvätska och vatten till electrolys för vät/startgas :-)

/Aryan

Författare:  matsuda [ tor 09-06-04 21:19 ]
Inläggsrubrik: 

Jag har ingen aning om hur ren förbränningen är med metangas, det verkar ingen egentligen veta. Är biogasen av den typen som hade tillverkats naturligt ändå och läckt ut i atmosfären är det ju istället miljövänligare om man ser till växthusgaser. Hur som helst vore detta ett troligtvis miljövänligare sätt att värma upp en motor med än med bensin som ju görs på en del bilar i Brasilien. Just nu verkar dock biogasdrivna bilar vara ett experiment med massa problem som måste lösas (katalysator, hög värme etc).

Författare:  torbjorn [ tor 09-06-04 21:31 ]
Inläggsrubrik: 

Enligt hörsägen så är det svårt att få riktigt fullständig förbränning av metan i en kolvmotor eftersom metan kräver hög temperatur för antändning. Det är ju inga som helst problem för tändstiftet att tända gasen och inleda förbränningen, men det är inte säkert att förbränningen sprids till alla delar av förbränningsrummet. I skrymslen nära kylda metallytor kan oförbränt metan bli kvar. Dessutom är en vanlig trevägskatalysator inte alls lika effektiv på att ta hand om metan som den är på andra kolväten. Problemen blir värre om man kör motorn på "rå" biogas som innehåller stora mängder koldioxid och vattenånga än om man har möjlighet att raffinera gasen och få ut ren metan.

På ställen där man använder biogas för att driva stora stationära kolvmotorer för t ex elproduktion (det finns några sådana anläggningar i Sverige för att ta vara på den gas som läcker från gamla soptippar) så har man haft problem med att klara gällande utsläppskrav, som egentligen är satta med tanke på eldning i pannor.

Författare:  matsuda [ tor 09-06-04 22:31 ]
Inläggsrubrik: 

Vad är det för utsläpp man avser då egentligen? Om biogasen hade läckt ut i vilket fall är det ju alltid att elda upp den i den mån det går om det inte är så att det innebär negativa konsekvenser på andra håll (formaldehyd?).

Författare:  torbjorn [ fre 09-06-05 09:15 ]
Inläggsrubrik: 

De utsläpp man tänker på då är helt enkelt oförbränd metan.
Och det är klart, även om man har en motor som bara förbränner 75 % av metangasen så är ju det bättre än att låta den gamla soptippen läcka rakt ut i det fria.
Men om man skulle elda den i en panna där låt säga 99 % av gasen brinner upp så är ju det ännu bättre än att driva en kolvmotor med gasen. Förutsättningen är dock att man har användning av energi i form av värme året runt. Och många av de här gamla soptipparna ligger avsides till så det är svårt att koppla in en förbränningsanläggning vid tippen till kommunens fjärrvärmenät.

Författare:  aryan [ fre 09-06-05 19:24 ]
Inläggsrubrik: 

Här http://www.stockholm.se/Fristaende-webb ... Stockholm/ en annan variant av landtankning. Med 15% diesel och 85% biogas ger det väl ungefär lika mkt fosslt CO2 som med E85.

Men som alla biogas lösningar är det dyrt att bygga om och frågan hur det är med metanet. Och NOx utan katt?

/Aryan

Författare:  Roger Gustavsson [ sön 09-06-07 09:56 ]
Inläggsrubrik: 

matsuda skrev:
En fiffig grej vore då att ha en etanolbil med liten gastank. Då kunde man använda gasen till kallstart och uppvärmning av motorn för att sedan slå över till etanoldrift.


Men de flesta gasbilar startar ju på bensin! Åtminstone om vi håller oss till naturgas/biogas. Det är så med Volvo Bi-Fuel och VW Passat/Golf/Touran. Opel Astra/Zafira startar väl på gas.

Författare:  matsuda [ sön 09-06-07 11:21 ]
Inläggsrubrik: 

Jo jag förstår inte riktigt varför de startar med bensin men det verkar som att hela idén med biogasdrift är på experimentstadiet eftersom folk får problem med katalysator, ojämn tomgång, tankläckage m.m.

Författare:  Roger Gustavsson [ tis 09-06-09 06:35 ]
Inläggsrubrik: 

De Volvo Bi-Fuel som vi har på jobbet har fått problem med biogasen efter några års körning. Sägs något om avlagringar då biogasen har en del "föroreningar".

Författare:  aryan [ tis 09-06-09 14:24 ]
Inläggsrubrik: 

Roger Gustavsson skrev:
De Volvo Bi-Fuel som vi har på jobbet har fått problem med biogasen efter några års körning. Sägs något om avlagringar då biogasen har en del "föroreningar".


Det låter märkligt, det är väl mest CO2 som den är förorenadmed som knappast ställer till det. Tror snarare de kan ha problem med höga temperaturer i förbränningsrummet, gasen ger ju mkt högre temp på t ex avgasventilen som i sin tur kan ge slitage på ventilsäten. Men det skulle knappast vara ett problem vid kallstarten.

Kanske DME (Diethyl Ether = startgas) är mera lämplig för kallstarten? Det kan framställas ur skog och tom genereras ombord ur etanol, se här
http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/ie970171l

Vet inte hur bra katten tar hand om det och om det är ett växthusgas, lätt att bli snurrig i bollen av det är det i varje fall.

/Aryan

Författare:  GL [ tis 09-06-09 16:49 ]
Inläggsrubrik: 

aryan skrev:
Kanske DME (Diethyl Ether = startgas) är mera lämplig för kallstarten? Det kan framställas ur skog och tom genereras ombord ur etanol, se här
http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/ie970171l

Vet inte hur bra katten tar hand om det och om det är ett växthusgas, lätt att bli snurrig i bollen av det är det i varje fall.

/Aryan

DME = dimetyleter, inte dietyleter.

Författare:  aryan [ tis 09-06-09 18:40 ]
Inläggsrubrik: 

Just ja lätt att blanda bort dem, borde inte luktad på startgasburken innan jag skrev :oops:

Men både dimetyl- och dietyleter skulle nog kunna funka som starthjälp eller?

/Aryan

Sida 1 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/