Dr. Mabuse skrev:
BP skrev:
Fast ur klimatsynpunkt (även om man bara räknar CO2-utsläpp) och för skattebetalarna vore det bättre om de gick på diesel. En gasbuss har nära 50% högre bränsleförbrukning än en dieselbuss.
mvh/BP
Hur menar du nu?
Eftersom (natur)gas och diesel är helt olika drivmedel, hur ska man jämföra dem? Annat än per kWh eller CO2-utsläpp, menar jag...
----------------------------
Gasmotorer i bussar har lite andra egenskaper än dieselmotorer. Bl.a. en mycket större bränsleförbrukning; 50% är den siffra som brukar nämnas.
Då blir det också större CO2-utsläpp. Även om naturgasen i sig per kwh ger kanske 20% mindre.
Detta alldeles oräknat metanläckage från naturgas.
För bilar är det i de flesta fall ganska dött lopp mellan en snåldiesel och samma modell som bensinutförande med drivmedlet gas när man räknar CO2.
mvh/BP