Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Hur enklast etanolkonvertera en monovalent Mercedes Sprinter
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=28&t=7027
Sida 1 av 1

Författare:  karlmb [ mån 13-11-18 10:48 ]
Inläggsrubrik:  Hur enklast etanolkonvertera en monovalent Mercedes Sprinter

Ljushuvudena på Mercedes har tydligen gjort en maja och hade i början enbart monovalenta gasmotorer i Sprinterbilarna. (214, 314, 414)
2002-2006 tror jag.
Med nyare ÅM kan man naturligtvis även köra på vätskeformigt bränsle.

Det är en vanlig 4 cyl 2,3l motor med HFM som man använde till den monovalenta varianten, och man har alltså bara gasventiler på de vanliga bensininsprutarnas plats.
Visst, fina kallstarts emissioner blir det ju, men en räckvidd på 20 mil är ju inte så praktiskt.. 160l gastankar om man inte har 40l extratankar istället för ett reservhjul..fick en chock när jag inte hittade ngt bensintanklock på bilen som köptes på Kvarndammen...

Så, jag antar att man får byta styrenheten mot en med kallstartsanrikning ala bensin till att börja med och skaffa bensintank, spridare och soppapump samt en lämplig piggback förstås.
Kan det bli problem med immobilizer t.ex. om man byter styrenheten (bilen har nyckelfjärr, men det verkar gå bra att bara öppna med nyckel och starta motorn så jag undrar om det finns ngn immobilizer)?
Ingen som gjort detta jobb?

Författare:  aryan [ mån 13-11-18 12:16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur enklast etanolkonvertera en monovalent Mercedes Spri

Vet inget om denna bil/motor men kan du inte ha kvar en gastank och gaspridare vid sidan om etanol spridare och tank? Då kan du kallstarta på gas och när motorn hunnit bli är varm nog att styrsystemet går i closed loop är det bara att switcha från gas till etanolspridare. Om inte accelerationsanrikningen visar sig bli för lite för flytande bränslen kan du behålla gas-stysrsystemet och behövs heller ingen piggyback om du matchar gas-spridartider med lagom stora spridare / bränsletryck.

Det finns adapter så att man kan ha en gas- och en bensinspridare i ett spridarhål om det behövs.

Då kan du även förvärma en (dead-end?) fuelrail med kylarvättskan.

/Aryan

Författare:  karlmb [ mån 13-11-18 12:56 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur enklast etanolkonvertera en monovalent Mercedes Spri

Citat:
Det finns adapter så att man kan ha en gas- och en bensinspridare i ett spridarhål om det behövs.


Hmm, hur ser dessa ut?

Författare:  aryan [ mån 13-11-18 16:29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur enklast etanolkonvertera en monovalent Mercedes Spri

Hittar ingen bättre bild just nu än denna från Vialle LPI (LPG insprutning) manualen.

http://www.suzukituning.com/General/Via ... Manual.htm

Citat:
The intermediate adapter

When there is sufficient space available, we can make use of an intermediate adapter. In this event, an adapter is mounted at the location of the petrol injector. This injector is then replaced in the adapter, as well as the LPG injector. In principle, with this method there is no need to adapt the manifold. The injector discharge pipe is integrated in the adapter.

Bild


Där finns förutom dessa även andra försla på hur man kan få in en extra uppsättning injektorer.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/