Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-26 07:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mera effekt?
InläggPostat: lör 07-06-16 12:40 
Offline

Blev medlem: sön 07-06-03 11:25
Inlägg: 8
Ort: Från
Ser att bla. Saab får ut mera effekt vid e85 bränsle på dras flexi bilar.

Vad beror detta på? samt hur kan vi med ex. Flextek, AutoFFV samt
FullFlexGold få bättre effekt med e85?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-06-16 18:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det beror på att man utnyttjar E85:s högre oktantal, dvs att man kan tillåta sig att arbeta med högre laddtryck och/eller tidigare tändning vid fullgas och höga varvtal än vad som är möjligt på bensin.
Dessutom blir motorns termiska verkningsgrad något bättre på E85, så detta kan innebära en effektökning som man får "på köpet". Men det rör sig om enstaka procent, alltså möjligen mätbart men inte i praktiken märkbart vid körning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-06-18 12:57 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-11 13:30
Inlägg: 111
Ort: Norrlands inland
torbjorn skrev:
Det beror på att man utnyttjar E85:s högre oktantal, dvs att man kan tillåta sig att arbeta med högre laddtryck och/eller tidigare tändning vid fullgas och höga varvtal än vad som är möjligt på bensin.
Dessutom blir motorns termiska verkningsgrad något bättre på E85, så detta kan innebära en effektökning som man får "på köpet". Men det rör sig om enstaka procent, alltså möjligen mätbart men inte i praktiken märkbart vid körning.


Tveksamt om det är riktigt hela sanningen för ia Saab.
Den motor (2,0t) som nu ger 150/180hk kunde tidigare trimmas med en Saab original trimsats till 192hk på BF98. Hårdvaran har inte ändrats på något sätt som påverkar effektuttaget.

Jag tror effektökningen vid etanoldrift mest är en imagegrej för att locka köpare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-06-18 13:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nu hör det ju också till saken att man kan tänja lite mer på en motors gränser i en trimsats än i det utförande som levereras från fabrik. Den som avsiktligt trimmar motorn har förmodligen större tolerans mot haverier än en kund som kör omkring med bilen orörd.
Dessutom innebär ju en medveten trimningsåtgärd, oavsett om den är sanktionerad av biltillverkaren eller inte, att maskinskadeförsäkringen som regel upphör att gälla. Och därmed slipper ju försäkringsbolagen punga ut med ersättningar för haverier, bilägarna slipper den höjda självrisk som man skulle få räkna med om alla exemplar gav den högre effekten, och biltillverkaren slipper kanske att ligga dåligt till i maskinskadestatistiken.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-06-19 08:55 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-11 13:30
Inlägg: 111
Ort: Norrlands inland
torbjorn skrev:
Nu hör det ju också till saken att man kan tänja lite mer på en motors gränser i en trimsats än i det utförande som levereras från fabrik. Den som avsiktligt trimmar motorn har förmodligen större tolerans mot haverier än en kund som kör omkring med bilen orörd.
Dessutom innebär ju en medveten trimningsåtgärd, oavsett om den är sanktionerad av biltillverkaren eller inte, att maskinskadeförsäkringen som regel upphör att gälla. Och därmed slipper ju försäkringsbolagen punga ut med ersättningar för haverier, bilägarna slipper den höjda självrisk som man skulle få räkna med om alla exemplar gav den högre effekten, och biltillverkaren slipper kanske att ligga dåligt till i maskinskadestatistiken.


Den trimsatsen jag åsyftar är framtagen av Saab och säljs av Saab och har samma garantier och funktionalitet som den vanliga 150hk programvaran. Alltså fungerar den helt utan begränsningar i maskinskadeförsäkringar mm.

EN original trimsats går inte att jämföra med en chipp från en postorderfirma


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-06-19 10:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
SaabAero skrev:
Den trimsatsen jag åsyftar är framtagen av Saab och säljs av Saab och har samma garantier och funktionalitet som den vanliga 150hk programvaran. Alltså fungerar den helt utan begränsningar i maskinskadeförsäkringar mm.


Sedan är det en helt annan sak om försäkringsbolaget håller med om detta när väl en skada ska regleras.
Man skulle ju kunna tänka sig att om bilen registreringsbesiktigas i det trimmade utförandet så att man får in uppgift om den högre effekten i registreringsbeviset, så spelar man med öppna kort även mot försäkringsbolaget som då kan sätta premien därefter.

Å tredje sidan lär det ju bli betydligt färre skador om bara ett fåtal bilar trimmas med den här satsen än om samtliga exemplar levererades med den högre effekten, det kanske såväl biltillverkare som försäkringsbolag anser sig kunna leva med.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-06-19 11:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Etanolens motorskonande egenskaper börja bli mer och mer dokumenterade.
Största anledningen till haverier och slitage på hårt belastade motorer är (på bensin) värmeproblem, knackningar och problem som härrör från sotande förbränning.
Alla 3 är radikalt mindre om man kör på etanol.
SAAB hade knappast talat om downsizing till halva motorstorleken om det inte gick att plocka ut rejält mycket mer effekt/moment ur motorerna med etanol.
Att man bara väljer att ta ut 180 Hk beror ju också på att den stackars motorn måste klara att gå bra och ekonomislt på bensin.
Med högre grundkompression skulle bensinegenskaperna bli väl dåliga verkar man resonerat.
Hoppas den typen av kompromisser snart är ett minne blott.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-06-19 12:37 
Offline

Blev medlem: fre 07-04-13 07:38
Inlägg: 50
Ort: Från
Citat:
Ser att bla. Saab får ut mera effekt vid e85 bränsle på dras flexi bilar.

Lägg också märke till att det endast är SAAB med sina turbomotorer som tar ut högre effekt. Alla andra FFV med vanliga sugmotorer har samma HK med e85 och bensin.

Citat:
Att man bara väljer att ta ut 180 Hk beror ju också på att den stackars motorn måste klara att gå bra och ekonomislt på bensin.

Min gissing är att dom alldrig kommer lansera en 9-3 Biopower med mer än 210Hk och 300Nm heller eftersom dom då måste göra om växellåda och koppling. Den är ju lika i 150, 175 och 210Hk motorerna.
Nästa generation 9-3 med nya motorer har naturligtvis helt andra förutsättningar.

Mvh J.M


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-06-19 14:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ja, har man inte varit förutseende på transmissionsavdelningen så kommer ju såna problem med jämna mellanrum..
Men då kan ju SAAB alltid krympa motorerna istället och höja verkningsgraden.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-20 19:50 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
torbjorn skrev:
SaabAero skrev:
Den trimsatsen jag åsyftar är framtagen av Saab och säljs av Saab och har samma garantier och funktionalitet som den vanliga 150hk programvaran. Alltså fungerar den helt utan begränsningar i maskinskadeförsäkringar mm.


Sedan är det en helt annan sak om försäkringsbolaget håller med om detta när väl en skada ska regleras.
Man skulle ju kunna tänka sig att om bilen registreringsbesiktigas i det trimmade utförandet så att man får in uppgift om den högre effekten i registreringsbeviset, så spelar man med öppna kort även mot försäkringsbolaget som då kan sätta premien därefter.

Å tredje sidan lär det ju bli betydligt färre skador om bara ett fåtal bilar trimmas med den här satsen än om samtliga exemplar levererades med den högre effekten, det kanske såväl biltillverkare som försäkringsbolag anser sig kunna leva med.


Nu är det också så att vissa tillverkare medvetet stryper de billigare versionerna med hjälpa av motorstyrningen. Volvo har kört den varianten på sina 140 resp. 170 hästarsversioner där enda skillnaden har varit programmeringen av motorstyrningen. Kan mycket väl tänka mig att SAAB också använder denna enkla variant för sina turbomotorer, de är ju ännu enklare att manupulera då laddning också är reglarbar. Huruvida Flexifuel-versionen verkligen får 30 hästar extra enbart för att den går på E85 är kanske tveksamt. Den oktanhöjning som kan fås ger inga sådana resultat i effekt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-20 21:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En intressant sak i sammanhanget är ju alla de bilar som har effekten uppgiven till 99 kW eftersom det i Tyskland blir mindre förmånligt att ha bilar med högre effekt som tjänstebil.
Någon motortidning (det kanske var A M&S) provkörde för några år sedan en modell av om det nu var Audi eller VW där hårdvarumässigt samma motor fanns i ett 99 kW- och ett starkare utförande på rullande landsväg. Resultatet var att effektskillnaden mellan de båda modellerna var så gott som försumbar, och av allt att döma låg motoreffekten någonstans mellan de båda uppgivna effekterna.
Sedan kan man förstås alltid ha olika åsikter om journalister, mätteknik och fakta...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-27 12:59 
Offline

Blev medlem: fre 07-04-13 07:38
Inlägg: 50
Ort: Från
Citat:
Nu är det också så att vissa tillverkare medvetet stryper de billigare versionerna med hjälpa av motorstyrningen. Volvo har kört den varianten på sina 140 resp. 170 hästarsversioner där enda skillnaden har varit programmeringen av motorstyrningen. Kan mycket väl tänka mig att SAAB också använder denna enkla variant för sina turbomotorer, de är ju ännu enklare att manupulera då laddning också är reglarbar. Huruvida Flexifuel-versionen verkligen får 30 hästar extra enbart för att den går på E85 är kanske tveksamt. Den oktanhöjning som kan fås ger inga sådana resultat i effekt.


SAAB´s 2liters turbomotorer klarar ca 200-210Hk på vanlig BF98 med bara förändrad mjukvara. Det finns ett antal trimlevernatörer som gör detta.
Att SAAB ökar antalet HK från 150 till 180 elller från 175 till 200 har således inget med etanolen i sig att göra. Etanolens högre oktantal ger SAAB bara lite högre marginaler än om man skulle köra med 200Hk på BF98. Trasiga motorer är det sista som billeverantörer vill ha.......

I dessa trimningar som görs för att få ut mera HK så ökas laddtrycket. Vilket bara är möjligt om man har turbo. Sen att volvo strypt sina 140 och 170Hk motorer som egentligen pallar för nånstans kring 180-190hk (orginal) gissar jag bara är ett sätt för dom att få högre hållbarhet i sina motorer.
/J.M


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-07-03 13:40 
Offline

Blev medlem: tor 07-04-12 22:22
Inlägg: 72
Ort: Från
Högre oktantal är bara ett av skälen till varför etanol kan ge högre effekt.

Ett annat viktigt skäl är att man packar in mera bränsle per kolvslag också.

Sen innehåller visserligen etanol mindre energi per massenhet, men även med detta i beräkningen blir det litet mer effekt.

Vidare så är förångningsenergin större, så insugstemperaturen minskar en aning jämfört med bensin, så fyllnadsgraden blir litet bättre också.

Små skillnader, men sammantaget kan det säkert betyda en hel del.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-07-09 17:41 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Ett par tillrättalägganden:
Volvos 140 hp-motor är en 10-ventilad sugmotor med maxeffekten vid 6000 rpm. 170 hp-motorn är 20-ventilad, maxeffekten tas ut vid 6000 rpm. Turboversionerna har mellan 192 och 300 hp broende på årsmodell.
Det är inte frågan om några mjukvarustrypningar på sugmotorerna, däremot är det ju det delvis det som skiljer på turbomotorerna.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-07-11 14:00 
Offline

Blev medlem: ons 07-03-21 08:44
Inlägg: 23
Ort: Från
Error skrev:
Ett par tillrättalägganden:
Volvos 140 hp-motor är en 10-ventilad sugmotor med maxeffekten vid 6000 rpm. 170 hp-motorn är 20-ventilad, maxeffekten tas ut vid 6000 rpm. Turboversionerna har mellan 192 och 300 hp broende på årsmodell.
Det är inte frågan om några mjukvarustrypningar på sugmotorerna, däremot är det ju det delvis det som skiljer på turbomotorerna.


Det är en sanning med modifikation. Från och med årsmodell -00 så är både 140hk och 170hk 20V och på dessa motorer är det endast mjukvaran som skiljer.

Mvh
Fredrik


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011