Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mer EGR
InläggPostat: sön 07-09-16 12:32 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Är det någon som har provat med mer EGR? ( EGR är att leda in avgaser till insuget)

Vad tror ni om att ta bort EGR ventilen och låta det komma in avgaser hela tiden? Finns det några nackdelar, gränser?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-16 13:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nackdelen med att vara helt utan styrning av EGR-flödet är ju att det ökar kraftigt vid tomgång, då man ju har stort undertryck i insugningsröret. Med kraftig EGR är det svårt att få motorn att gå på tomgång.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-16 19:17 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
.... men skulle man ha nytta av att byta egr-ventilen till en som ger något mer egr?
Isåfall skulle det vara ett bra tips att utnyttja E85 lite bättre i sin gamla ottomotor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-16 20:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, om det nu är ventilen som begränsar. På bilar med on-off-EGR så brukar det finnas en fast strypning någon annanstans som bestämmer flödet.

Om det är en "analog" EGR-ventil som styrs av vakuumförstärkare etc (t ex Volvo B230E och K) så får man nog ge sig på vakuumstyrningen för att påverka vad ventilen ska göra.

Det finns ju också bilar där EGR t ex bara kopplas in på vissa växlar, över en viss hastighet etc, såna anordningar kanske man också vill sätta ur spel.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-16 21:15 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Ok, jag tog loss EGR-ventilen idag på min volvo 244 - 85 med B200K motor. Ventilen styrs av en vakuumklocka.
röret väl sisådär 8 mm invändigt, och det enda som begränsar vad jag har hittat hittils är ventilen, och den va mindre än jag trodde. ( plus att den va hult full med rost och hade kärvat fast så för närvarande funkade den inte alls)
Ventilen bestod av ett hål som va bara 3-4 mm stor, och i den satt en konisk nål som helt stängde hålet, och när den var helt öppen var nålens diameter drygt 1 mm. (mätte allting med ögonmått)
Så original EGR är inte mycket att komma med.
Jag funderade på att tillfälligt skruva dit en rörböj istället för ventilen så att det blir fullt flöde, dvs ca 8 mm öppning.
Det kanske inte ens går att starta då men man kan ju prova.
Men förutom att tomgången kan bli svår med mycket EGR, finns det någon annan nackdel? kan något ta skada av för mycket EGR? för varmt nånstans kanske?
Jag funderar på att göra en stor venti sen.. antingen en stor nålventil, eller ett spjäll som en liten förgasare, som styrs med vakuum så att man hela tiden har ett visst sug i insuget, så att luften alltid också sugs genom förgasaren.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-09-19 20:34 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
Vad kostar en ny EGR-ventil till en volvo?
Verkar inte finnas hos mekonomen eller autoverkstaden.

Om Henriks har kärvat ihop kan den säkert gjort de på min bil också, lika bra att undersöka alternativt byta på ren chansning om de inte är fasligt dyra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-09-19 20:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om EGR-systemet inte fungerar så beror det ofta inte på att ventilen har kärvat ihop utan på att det är stopp någonstans i rör och nipplar. Speciellt gärna brukar det bli fullt med oljigt sot där EGR-röret är anslutet till det relativt kalla insugningsröret eller gasspjällhuset.

På Volvo med "analog" EGR (åtminstone K-motorerna och B230E) så säljs EGR-ventilen som reservdel endast tillsammans med vakuumförstärkaren, de är kalibrerade ihop vid tillverkningen. Det skulle förvåna mig om man får tag på det paketet på annat sätt än från märkesverkstäderna. Men det är ju sällan det verkligen är något fel på EGR-ventiler, oftast fungerar de bra efter en rengöring.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-09-19 21:31 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Min EGR ventil har kärvat ihop totalt.. fick knacka isär den.. hehe.. fullt med rostflagor och grejer också.. Men jag hörde om nån som hade kört med ventilen kärvad i öppet läge.. och bilen gick bra ändå.. jag tänkte skruva dit ventilen igen utan nålen i.. dvs ettkonstant hål på 3-4 mm som avgaserna sugs genom.. får se hur det går så länge.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-09-20 19:38 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Nu har jag ersatt EGR-ventilen med en vanlig rörböj!
EGR-ventilen bestod av ett hål på 4 mm med en konisk nål i som öppnade och stängde. Nu är det bara rörets diameter som begränsar, det är 10 mm i diameter, minsta kopplingen är 9 på något ställe, en kraftigt ökad EGR alltså. Galet eller? Bilen gick att starta! Den uppförde sig lite annorlunda men gick rätt bra ändå! Jag har vakuummätare och den va nästan i bott på tomgång.
Vad tror ni om detta? klarar motorn detta?
Visserligen räckte inte originalrörens diameter till på högre varv, så det blir det ju ett visst vacuumsug ändå. Men nu blir det ju mycket högre kompression i cylindrarna. Kan något ta stryk? Bör jag sänka tändingen igen? Den va från början på 7 grader, men när jag konverterade för 10 år sen ändrade jag den till ca 18 grader.
Kompressionen är 10,0:1


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-09-20 20:27 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
Volvo-motorer brukar tåla rätt mycket.

10:1 i komp är egentligen inte så mycket?
Jag är inte helt klar över vilken motor du har, men det är säkert inte mycke som skiljer den från turboladdade motsvarigheter.

De va ju nån i gamla forumet som hade 14:1.

För att testa kan du ju köra försiktigt, går det bra kan du testa att dra på lite. Funkar de bra så dra på ännu mer. Funkar de bra kan du kanske testa att köra med släp...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-09-20 20:43 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Det är en B200K motor, sitter i en volvo 244 från 1985. Det är inte turbo.
hmm.. testa.. jo.. jag har provkört några km.. det blev inget haveri.. jag tog mig hem igen.. märkte inget skumt heller.. men hur vet jag om det gick bra? OCh hur vet jag om det fortsätter att gå bra? Jag vet inte om nån annan har testat det här innan. Skulle vara intressant att få höra andras erfarenheter! Men men.. jag rullar väl vidare.. lite försiktigt.
Någon som kan nåt om större EGR-ventiler? Hörde att det finns stora såna på diesellastbilar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-09-20 20:46 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
Är motorn starkare eller svagare eller märker du ingen skillnad mot tidigare?
Har du testat köra på motorväg?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-21 10:10 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
jag har bara provat nån km än.. varit uppe i 90 km/ h och det gick bra.
liet svårt att säga än, men mycket EGR borde ju ge bättre moment, vakuumet är ju nästan borta, iallafall på låga varv.
Märkte när jag backade ut ur garaget, på tomgång, att den kändes mycket starkare. Man kan ju få motorstopp när man ska köra iväg på lågt varv, men nu va det som att motorn inte brydde sig ett dugg. Mycket bättre vrid alltså. Om man hade mycket EGR på alla varvtal så blir ju motorn mer som en diesel. Man ska kunna få verkningsgrad på 40% med mycket EGR!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-21 16:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... r&start=15

Klart det funkar! Och sänker förbrukningen.
Troligen kan du ha ännu större ledning, om du stänger på tomgång.
Etanol medger helt enkelt högre EGR än fulsoppa.
Har kört hela tiden med fullt öppen EGR på min gamla 190.
Enda problemet med stora EGR-rör/mängder är om något blir varmare än det är konstruerat för, typ plastdetaljer etc.
Men det är ju ingen risk i ditt fall nu.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-21 20:48 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
ok, intressant! Hur mycket öppen är den när den är öppen då? Min EGR-ventil hade inte speciellt stor öppning när den var helt öppen, så jag ersatte den med en vanlig rörböj. Nästan inget vakuum alls på tomtång.. hehe.. stark som en traktor på tomgång.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011