Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 17-10-20 02:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-22 14:01 
Offline

Blev medlem: ons 07-03-21 08:44
Inlägg: 23
Ort: Från
Nu skall jag inte slänga i någon herrejösses kam utan jag skall hålla mig till en originalkam som har lite mer lyft.
M-kammen som sitter i b230f motorn gör ingen glad med lyft: 9,5 in och 10,5 ut. Visst en bra kam för lågvarvsegenskaperna men ack så tråkig högre upp i varv. Jag tänkte montera i en VX3 istället. Lyft: in 11,37 och 10,65 ut. Vad tror du om det? Blir det så stor skillnad i bottendraget? Bilen blir ju trots allt piggare med E85 än BF95.

//Fredrik


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-03-23 17:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4469
Ort: Sundsvall
Tänk på att "tricket" att polvända tändlägesgivaren för att få tidigare tändning bara fungerar på B230F med LH 2.4 + EZ116K tändsystem. Det går alltså inte på de bilar som har LH 2.2 eller Regina.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-03-23 22:16 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Om du har LH 2.2, då är det bara att vrida fördelaren för att öka tändningen, jag tror att det går att öka 17 grader.
Angående att ventilerna kan slå i kolvarna. Tänk på att både ökat lyft, ökad duration och kaminställningen minskar marginalerna. Provmontera innan du planar och plana sedan så mycket det går.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-03-25 19:40 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 23:31
Inlägg: 13
Ort: Ystad
Eftersom jag håller på med likadant projekt (B230F), så tränger jag in mig på den här tråden.

Jag hade tänkt mig 3 mm planing och en kamaxel som heter V (kommer från 740 GLE). Finns det någon av er som har koll på om man klarar frigången mot kolvarna med denna kombination? Tänkte göra toppen helt klar för ett snabbt byte (behöver bilen tof jobb).

_________________
Volvo 745 E85 Edition


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-03-25 23:31 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Jag har inte stenkoll på "hur mycket plats" den kammen tar men jag tror det fungerar, rekomenderar dock att du kontrollerar spelet enl. den beskrivning som finns tidigare i tråden, du kanske t.o.m. kan ta lite mer än 3.0 mm.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-03-26 20:51 
Offline

Blev medlem: ons 07-03-21 08:44
Inlägg: 23
Ort: Från
torbjorn skrev:
Tänk på att "tricket" att polvända tändlägesgivaren för att få tidigare tändning bara fungerar på B230F med LH 2.4 + EZ116K tändsystem. Det går alltså inte på de bilar som har LH 2.2 eller Regina.


Jag har 2.4 systemet på min bil så det är inga problem.

//Fredrik


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-03-26 22:04 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 23:31
Inlägg: 13
Ort: Ystad
Oki. Återkommer med rapport.

_________________
Volvo 745 E85 Edition


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-04-01 11:48 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-23 20:16
Inlägg: 4
Ort: Skövde
eip skrev:
Eftersom jag håller på med likadant projekt (B230F), så tränger jag in mig på den här tråden.

Jag hade tänkt mig 3 mm planing och en kamaxel som heter V (kommer från 740 GLE). Finns det någon av er som har koll på om man klarar frigången mot kolvarna med denna kombination? Tänkte göra toppen helt klar för ett snabbt byte (behöver bilen tof jobb).


Låter intressant, har själv en 3 mm planad topp som ja ska köpa av en kompis, sen ska ja i med VX3 kam, ställbart kamdrev har ja skaffat också...

Vore ju kul om någon mer har prövat denna kofiguration som "eip" också undrar över :)

_________________
Bild
Kör: Volvo 744GL -88B & Volvo 244GL-86


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-05-13 01:58 
Offline

Blev medlem: sön 07-05-13 01:41
Inlägg: 1
Ort: Eslöv
Jag ska plana toppen 2 mm på min nu i sommar när jag har semester tänkte jag, har en B230FB spis i min så VX3 finns original på den. :D
vore ju synd att inte plana när man har alla förutsättningar serverade, kam o 531 topp. :lol:

Hur mycket kan man plana innan det börjar spika med 98 oktanig soppa?.. (ifall man nu blir nödgad till att köra på det...) :?

_________________
Volvo 940GL -92 Homemade Ethanol Edition
100% E85 med hjälp av V70 2.4 Turbo spridare.
(Från en polisbil =D)

Vem har sagt att turbo grejer är bara för turbo spisar?..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-05-13 18:48 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Jag har en B230F med T-kam, tändningen höjd 10 grader, den har jag planat 3.0mm, (kompressionsförhållandet=12:1 och kompressiontrycket 16.7-17.0 Bar).
Min bil fungerade på vintern med ca:E30, den spikade inte alls när det var -10 grader, vid +10 grader spikade den en aning vid full gas på högre varv.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-05-13 20:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4469
Ort: Sundsvall
Error skrev:
Jag har en B230F med T-kam, tändningen höjd 10 grader, den har jag planat 3.0mm, (kompressionsförhållandet=12:1 och kompressiontrycket 16.7-17.0 Bar).
Min bil fungerade på vintern med ca:E30, den spikade inte alls när det var -10 grader, vid +10 grader spikade den en aning vid full gas på högre varv.


Sen vore det förstås intressant att veta hur mycket knackregleringen har ställt tillbaka tändläget innan man börjar märka hörbara spikningar...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-05-13 23:32 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Kom just på en faktor till: När jag provade ett steg varmare stift då fick jag spikningar från 3200 rpm och uppåt, även när jag sänkte tändningen till originalläge (detta gället för E85 och vinterblandningen "E75") jag har inte vågat prova med högre bensinhalter. :?
Det kanske kan tolkas som ordmärkeri och det är inte min mening: De system med knacksensor som jag har läst om sänker inte tändningen från grundläget när det spikar, utan höjer tändningen när det inte spikar. Tanken med detta är att om knacksensorn inte "hör" förbränningen p.g.a. något fel då skall tändningen stå så lågt som möjligt (för att undvika onödiga skador).

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-14 12:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4469
Ort: Sundsvall
Nja, det håller jag inte med om. Alla Bosch-system (åtminstone äldre sådana, från 80-talet och början av 90-talet) går "okorrigerat" så länge allt fungerar som det ska och inga spikningar kommer. Men det finns en övervakningskrets som känner av om det blir avbrott eller kortslutning i knacksensorn, i så fall ställs hela tändförställningsfältet 10-15 ° senare än det "mappade" värdet. Liknande kretsar finns också på t ex Bendix och Thomson-Brandt - system.

Ford och GM har däremot ingen knacksensorövervakning alls på sina egna motorstyrsystem. Det utnyttjas t ex genom att vissa modeller bara har knacksensor på marknader där lågoktanig bensin förekommer, medan samma bilmodell med exakt samma styrdon och samma programvara saknar knacksensor på andra marknader.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-13 17:45 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-23 20:16
Inlägg: 4
Ort: Skövde
Hej, nu väcker jag denna tråden med en fråga angående det som står här nedanför:

Jag har nu gjort som det står att man ska göra, och modelleran placerade jag på 1ans ventiler, drog runt några varv utan tändstift och sedan när jag tog loss toppen så mätte jag på ytterkanten av ventilen (alltså den punkt som kommer närmast kolven) mot höjden på modelleran, och fick ca 12mm på insugsventilen och ca 0.7mm på avgasventilen, det var på en 530 topp jag mätte och jag ska använda mej av en 531 topp sen, kammen som är i nu och som ska monteras i 531an är en H-kam.

Kan det gå o plana 3mm med den information jag nu uppgett?
Jag har ställbart kamdrev och en 122 kuggars kamrem.

Bränslet jag kör/ska köra på är E85 och motorn har gått precis över 20k mil.

Det är väl avgasventilen som har störst risk för att krocka med kolven?

/Mvh Sebastian



Error skrev:

Om du tar av toppen, ta bort topppackningen, sätt dit nya kammen, sätt klumpar med modellera på en insugningsventil och en avgasventil, grovinställ kammen, montera toppen (utan toppackning), dra fast toppen (20 Nm räcker), ställ in kammen noga, dra runt motorn drygt 2 varv, montera av toppen, mät hur tjock modelleran är på tunnaste stället.
Plana lika många mm som modelleran är tjock.
När toppen sedan monteras så kommer tjockleken på topppackningen 0.8-1.0 mm att ge den növändiga marginalen som behövs för att ventilerna inte skall slå i kolven.
Om det går att plana 4.7 mm då skall du vara glad, då behövs nämligen inget ställbart drev, bara en kortare rem. Kompressionsförhållandet blir ca: 13.7:1.

Det finns en tummregel som säger att för varje enhet kompressionen ökas så ökar effekten 4 %, samtidigt förbättras ekonomin markant.

_________________
Bild
Kör: Volvo 744GL -88B & Volvo 244GL-86


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011