Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 17-12-15 16:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-02 17:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5973
Ort: Hindås
Men stämmer det verkligen?
Har inte alltid dessa motorer också en gasspjällsvinkelgivare?
Då borde systemet även väga in hur mkt man gasar och anpassa allt efter detta + varvtalet o lufttemp.
Annars skulle ju även ett igensatt luftfilter kunna ge samma effekt som på en gammal förgasarbil.
Å så illa är det väl inte???

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-02 21:03 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
Vissa bilar, exempelvis Peugeot 405 Mi16 såldes i vissa länder utan katalysator. Dessa bilar hade även andra motordetaljer (jag tror det var kamaxlar) som skiljde sig från "orginal med katalysator".
Eftersom dessa hade högre motoreffekt, så spreds snabbt myten om att man enkelt kunde få ut 15-20hk till bara genom att plocka bort katten, därför att folk inte kände till att det var fler detaljer som var ändrade och bidrog till den ökade effekten.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-02 22:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4478
Ort: Sundsvall
Dr. Mabuse skrev:
Vissa bilar, exempelvis Peugeot 405 Mi16 såldes i vissa länder utan katalysator. Dessa bilar hade även andra motordetaljer (jag tror det var kamaxlar) som skiljde sig från "orginal med katalysator".
Eftersom dessa hade högre motoreffekt, så spreds snabbt myten om att man enkelt kunde få ut 15-20hk till bara genom att plocka bort katten, därför att folk inte kände till att det var fler detaljer som var ändrade och bidrog till den ökade effekten.


Det som skilde på den motorn (XU9J4, som även satt i Citroën BX 16V) beroende på om den hade katalysator eller inte var dels kompressionsförhållandet, dels något ändrade ventiltider på insugningskamaxeln (samma kamaxel men kilspåret i annat läge i kamremshjulet), och dels helt annorlunda motorstyrsystem.
Motorer utan kat hade Motronic 4.1 (samma system som man hittar på Opel Omega '87-90), medan motorer med kat hade det modernare Motronic ML 1.3 . I praktiken var den främsta skillnaden att ML 1.3 hade stöd för knackreglering.

Men det fanns också många andra bilmodeller som fick sänkt effekt de första åren med katalysator, framför allt för att de hade sänkt kompression och kördes med sen tändning för att klara 91-oktanig bensin. På de 1,6 l förgasarmotorer som användes i olika Peugeot- och Citroën-modeller sjönk effekten t ex från 90 hk till 75 hk, något år senare när man höjde kompressionen igen (dels medgav tekniken att man kostade på knackreglering även på billiga motoralternativ och dels behövde man inte längre bekymra sig om 91-oktanig bensin) och gick över till centralinsprutning, steg effekten till 90 eller 105 hk.

Samma sak kan man också observera på Volvo, B230F från '87-88A har ju betydligt lägre effekt än den tidigare B230E och senare B230F. Det också framför allt beroende på sänkt kompression. Volvo använde dock knackreglering hela tiden på samtliga motorutföranden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-03 19:59 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 22:17
Inlägg: 11
Ort: Småland
torbjorn skrev:
Om man vill mäta under körning kan man använda en differentiell tryckgivare för låga tryck, t ex en sådan som sitter på torpedväggen i de flesta Ford Mondeo m fl från mitten av 90-talet och som används för att mäta tryckfallet över en strypning i EGR-röret.
Slangmetoden som Aryan beskriver är bra för att jämföra en okänd tryckgivare med och göra upp en kalibreringstabell.


Det slog mig att ett fall där bilmotorer VERKLIGEN är känsliga för tryckfall i katalysatorn är när de har undertrycksstyrt insprutningssystem, speciellt om det dessutom har snålt tilltaget lambdareglerområde.
Om det blir stort tryckfall på avgassidan så slår det igenom även på insugssidan, så att undertrycket i insugningsröret blir lägre än det borde vara för ett visst luftflöde genom motorn. Motorstyrsystemet tror alltså att luftflödet är större än det verkliga och levererar mer bränsle än vad som behövs. Och det syns ju i så fall direkt på bränsleförbrukningen.
Omvänt, så kan en sådan motor få för mager bränsleblandning om tryckfallet i katalysatorn blir lägre än vad konstruktören räknade med. T ex om man har tagit bort katalysatorn helt eller satt dit någon slags "racekatalysator".


Intressanta insikter detta med tryckfall över diverse utrustning i flödet på en bilmotor.
Tack för det smakfullt enkla tipset med slang och färgad vätska aryan!
Har sett sådana på ventilationsaggregat i industrin. En blå vätska i ett u-format genomskinligt rör med gradering på.

Och torbjorn, min styrbox (Megasquirt) använder ju undertrycket i insuget för att ta reda på mängden bränsle som ska injeceras i motorn.
Dock såg jag till att alltid köra med fetare blandning än lambda=1 under mina testrepor som jag skrev om i tidigare inlägg. Men har ingen bredbandslambda så det blir inte nån exakt kontroll av bränsleblandningen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011