Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Förbränningstemperaturer
InläggPostat: sön 08-01-06 11:33 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-05 07:04
Inlägg: 115
Ort: Vessigebro i Halland
Hej
E85 har ju lägre förbränningstemperatur än bensin.
Jag har försökt att finna vilken temperatur den har och motsvarande värde för bensin men hittar det inte.

Kan någon hjälpa mig?

Tack på förhand // Micke


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 08-01-06 14:43 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Newlund skrev:
Hej
E85 har ju lägre förbränningstemperatur än bensin.

Förbränningstemperaturen är densamma för E85 och bensin. Medeltemperaturen i i förbränningsutrymmet är dock lägre, likaså att avgaserna är kallare.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-01-06 22:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Förbränningstemperaturen beror ju också på så mycket annat än bränslets egenskaper att det är meningslöst att ange några allmängiltiga temperaturer för ett visst bränsle.
Man kan ju räkna fram ett värde under givna förhållanden (t ex adiabatiska) med ledning av temperatur på bränsleluftblandningen före antändningen, tryck, värmevärde hos den färdiga blandningen, värmekapacitivitet och ångbildningsvärme för dels bränsleluftblandningen och dels avgaserna. Men det har ändå inte så mycket att göra med ett praktiskt fall där man kanske dels inte har en perfekt homogen blandning, när det är ett bränsle i flytande form så vet man inte hur fullständigt förångat det är när förbränningen börjar, och man vet inte heller hur mycket värme som strålas eller leds bort till omgivningen.

Allt sånt där verkar mycket enklare INNAN man har bläddrat i en termodynamikbok för första gången...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-01-07 06:39 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-05 07:04
Inlägg: 115
Ort: Vessigebro i Halland
Ok, jag är med...
Kan man säga något om förhållandet mellan E85- och bensindrift?
Det borde väl inte vara helt omöjligt att räkna eller via praktiska erfarenheter få fram att en FFV motor behöver kylas ner ca 5, 10 eller 15% än under motsvarande förhållande för en bensinare?

Mvh // Micke


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-01-07 08:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Rent praktiskt kan man ju konstatera att avgastemperaturen ALLTID blir lägre på E85. Detta eftersom avgaserna från E85 innehåller mer vattenånga och mindre koldioxid än bensinavgaser, och vattenångan har större värmekapacitivitet, dvs den kan bära med sig mer värmeenergi vid lägre temperatur än vad koldioxid kan.

När det sedan gäller värmeförlusterna från förbränningsrummet till motorns kylmedium så tycks det inte vara någon större praktisk skillnad. Somliga menar att det tar längre tid för motorn att bli varm på E85 medan man i andra fall inte kan påvisa att uppvärmningen tar längre tid än på bensin. Det här med hur mycket av förlustenergin som går till kylvattnet och hur mycket som går till avgaserna hänger ju också ihop med t ex tändförställning, kompressionsförhållande och ventiltider. Om motorn går med sen tändning och dessutom ventiltiderna är sådana att avgasventilen öppnar tidigt, så får man ut förhållandevis mer värme till avgaserna och mindre till kylvattnet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-01-07 17:26 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Tillägg, som kanske kan vara av intresse? Och ändå var det ingen skillnad i förfaringssätt med bensintrimmning.

En god vän provade kombinationen Volvo turbo och E85. Han undrade om det var normalt med smälta tändstift. :lol:

Justerbar pyspunka på WG-slangen möjliggjorde högt effektuttag. Tre uppsättningar stift provades innan det funkade med två nummer hårdare. Vissa har gud på sin sida?

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011