Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 24-04-20 02:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 08-03-09 00:49 
Offline

Blev medlem: mån 08-02-04 19:54
Inlägg: 91
Ort: Från
Vad ska jag göra men en insprutar motor eller en förgasar för att ta ut maxeffekt ur etanol. Räcker det att ställa in förtaändning och störe spridare eller ett störe munstycke?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-09 09:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Börja med att se till att motorn får rätt bränsleblandning under alla driftförhållanden, och det löser man ju på olika sätt beroende på hur bränslesystemet är konstruerat (t ex byte av huvudmunstycke eller nerslipning av nål på förgasare, omställning av styrtrycksventil, ändring av bränsletryck eller montering av piggybacksystem om det är frågan om insprutning). Som regel behöver man inte lika mycket fullgasanrikning på E85 som på bensin.

När det gäller vad man ska göra med tändsystemet så går det inte att ge några allmänna råd som stämmer för alla motorer, det beror så mycket på hur den ursprungliga tändförställningskurvan ser ut, hur tändförställningsanordningarna är gjorda, hur förbränningsrummen ser ut, hur högt kompressionsförhållandet är är osv.
Rent allmänt kan man säga att tändläget vid start och tomgång inte bör förändras alls. Vid lägre varvtal och belastning lönar det sig ur bränsleförbrukningssynpunkt att ha lite tidigare tändning än på bensin, vid högre varvtal minskar skillnaden. Oftast vinner man inte så mycket på att ändra tändförställningen att det är mödan värt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-09 12:14 
Offline

Blev medlem: fre 07-12-14 08:55
Inlägg: 68
Ort: Från
Mödan värt att vridaa fördelarlocket några grader? Jo! Vrid på bara...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-14 14:18 
Offline

Blev medlem: tis 08-02-19 13:25
Inlägg: 6
Ort: Från
Jag bromsade min motor i Fredags. Det gjorde ingen skillnad med tidigare tändning. Jag gick från 35 grader till 38 och det märktes inte. Gick ner till 32 ochså men då tappade jag i vrid. Det som har gjort störst skillnad är bestyckningen av förgasaren, jag gick ner tio storlekar på munstycken bak och 3 storlekar fram. Då kör jag med en holley AED 950 som är byggd för E-85, tror att det är svårare att få ihop allt om man borrar förgasaren själv. Du bör nog sätta upp motorn i en bänk om du seriöst vill kunna ställa in den.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-14 18:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
premier skrev:
Jag bromsade min motor i Fredags. Det gjorde ingen skillnad med tidigare tändning. Jag gick från 35 grader till 38 och det märktes inte. Gick ner till 32 ochså men då tappade jag i vrid. Det som har gjort störst skillnad är bestyckningen av förgasaren, jag gick ner tio storlekar på munstycken bak och 3 storlekar fram. Då kör jag med en holley AED 950 som är byggd för E-85, tror att det är svårare att få ihop allt om man borrar förgasaren själv. Du bör nog sätta upp motorn i en bänk om du seriöst vill kunna ställa in den.


Du pratar maxeffekt nu?
PÅ dellast/lågvarv är det annan tändkurva som ger bäst ekonomi, vad vi vet idag så stämmer din observation när det gäller stökiometrisk maxvarv/last, då är det liten skillnad mellan bensin och E85.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-09 07:00 
Offline

Blev medlem: tis 08-02-19 13:25
Inlägg: 6
Ort: Från
Naturligtvis så spelar inte ekonomin någon roll på min racebil utan det är max effekt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-09 16:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
OK. Ut och njut!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-09 19:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
Borde man inte höja kompressionen också om man ska plocka ut maximalt ur etanolen?

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-04-10 09:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Dr. Mabuse skrev:
Borde man inte höja kompressionen också om man ska plocka ut maximalt ur etanolen?


Jo, gärna till 15:1 eller högre!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-04-10 14:37 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
karlmb skrev:
Dr. Mabuse skrev:
Borde man inte höja kompressionen också om man ska plocka ut maximalt ur etanolen?


Jo, gärna till 15:1 eller högre!


Min bil har 10:9 i original. Vad skulle man kunna höja kompressionen till i den för bättre utnyttjande av E85?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-04-10 17:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om kompressionsförhållandet redan är så högt som 10,9:1 så är det mesta redan vunnet. Funktionen för termodynamisk verkningsgrad som funktion av kompressionsförhållande för en ottomotor planar ut över ungefär 10:1, så visserligen ökar verkningsgraden litegrann för en fortsatt kompressionsökning men inte så mycket att det egentligen är mödan värt att lägga ner arbete och pengar på det.
Det är en annan sak om det rör sig om en motor där det ursprungliga kompressionsförhållandet ligger omkring 8:1 eller kanske ännu lägre.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011