Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 17-10-20 02:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-10-31 22:57 
Offline

Blev medlem: lör 08-05-10 09:42
Inlägg: 14
Ort: Från
magnul skrev:
Av nysgjerrighet: Hvor store dyser (spridare) har du i den motoren?
Iflg denne kalkulatoren:
http://www.megamanual.com/flexfuel.htm

Skulle det behøves dyser på over 1000ccm/min for å oppnå 597hk på E85. Jeg synes det høres voldsomt konservativt ut å skulle trenge 46% ekstra flow for E85.


Det är 1600cc dyser på denna motor.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-11-01 10:32 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 669
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Såpass. Har du noen aning om hvor god margin du har med de dysene på E85?

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-11-01 14:31 
Offline

Blev medlem: lör 08-05-10 09:42
Inlägg: 14
Ort: Från
magnul skrev:
Såpass. Har du noen aning om hvor god margin du har med de dysene på E85?


Jag sitter inte med några loggar här, men en liknande motor med större turbo
gav 822whp med dessa dyser på 100% DC med 4 bar bränsletryck.

822 whp är enligt vissa ca 950 hp på vevaxeln

Edit : kollade i tabellen du länkade till och det verkar stämma hyffsat. 1711 cc
ska räcka till 950hk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-11-02 18:30 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1175
Ort: Nyköping
torbjorn skrev:
Det här motsägs å andra sidan av att många fabrikstillverkade FFV-bilar, t ex Ford Focus, visserligen fullgasanrikar på vanligt sätt vid bensindrift men inte fullgasanrikar alls på E85.
------

Det beror på att man bara satsat på bränsleekonomi eftersom den lilla effektvinst man kan få med bränsleöverskott kostar för mycket. För den som vill köra billigt är det ju bra. Att bensindrift ofta åtföljs av bränsleöverskott vid höga belastningar visar ju bara att sådana motorer inte är ekonomiskt optimerade för den som får betala bränslet, bilägaren alltså.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-11-02 23:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4469
Ort: Sundsvall
Focusen ger ju ändå, enligt specen, någon eller några kW mer på E85 än på bensin.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011