Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Undring ikring LMMs storlek vid konvertering.
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=29&t=4235
Sida 1 av 1

Författare:  max [ tor 08-11-06 10:10 ]
Inläggsrubrik:  Undring ikring LMMs storlek vid konvertering.

Borde inte blandningsförhållandet för E85 AFR 9,8 innebära att en LMM avsedd för bensin AFR 14,7 räcker längre hästkraftsmässigt på E85 ?

En undring ...

Författare:  torbjorn [ tor 08-11-06 10:20 ]
Inläggsrubrik: 

Det går nog ungefär på ett ut.
Om motorn ska gå på ett visst varvtal och med en viss fyllnadsgrad, så blir förstås luftflödet en aning mindre när bränsleflödet blir större som det blir på E85. Men skillnaden är inte mer än omkring 5 % och det motiverar ju inte någon omdimensionering.

Författare:  max [ fre 08-11-07 11:59 ]
Inläggsrubrik: 

Varför frågeställningen !
Jo det är så att bilen rycker vid fullgas 5000rpm o fullt ladtryck !
Undrar om min 3 tum LMM går i botten ..
Fick tag i flatsift o hylsor igår ska klämma lite mätkablage ikväll för LMM.
Så fort "regnet" kommer in så kan jag provköra..
Lite läskigt att skapa fram problemet då det uppstår vid +200kmh, lite isigt denna tid på året.
Tack för svaret !
mvh max

Författare:  Etalappen [ fre 08-11-07 13:11 ]
Inläggsrubrik: 

max skrev:
Varför frågeställningen !
Jo det är så att bilen rycker vid fullgas 5000rpm o fullt ladtryck !
Undrar om min 3 tum LMM går i botten ..
Fick tag i flatsift o hylsor igår ska klämma lite mätkablage ikväll för LMM.
Så fort "regnet" kommer in så kan jag provköra..
Lite läskigt att skapa fram problemet då det uppstår vid +200kmh, lite isigt denna tid på året.
Tack för svaret !
mvh max


Hej !

Hmm...

Kanske det saknas lite ytterligare bränsle
"vid fullgas 5000rpm o fullt laddtryck"...

Troligen är det "för mycket luft" som pressas in...
I förhållande till den bränslemängd som motorn erhåller...

Det är mitt sätt att se på det fenomen som du beskriver...

Om man har lämpligt sätt att tillföra ytterligare bränsle...
Brukar symtomet försvinna... men då kanske du får
andra problem, som att kraften/farten snabbt ökar ÄNNU mer...

Eller så får du begränsa laddtrycket något, så slipper du problemet...

Funderar Etalappen

Författare:  torbjorn [ fre 08-11-07 15:08 ]
Inläggsrubrik: 

Det går väl annars att provocera fram fenomenet vid måttligare fart om du bromsar samtidigt eller drar något tillräckligt tungt med bilen.

Vad är det för bil och för slags motorstyrsystem?
Vilken typ av LMM (elektromekanisk, varmtråd (HLM) eller varmfilm (HFM)?

Författare:  Fekzen [ fre 08-11-07 19:21 ]
Inläggsrubrik: 

Hallå,

Som sagt, skriv bil och styrsystem så är det enklare att komma med tips...

Kanske går att programmera ett chip som kan lösa problemen :)

Mvh
Adde

Författare:  max [ fre 08-11-07 21:18 ]
Inläggsrubrik: 

Bilen det var en 940 turbo -98 den är fortfarande bestyckad med LH 2.4.

Det sitter 670cc spridare, 960 LMM
Portad topp, kg2tkam, 18T, MSD spole, Kallare stift, öppet filter, Walbro pump i tank, 044 pump i serie...

I burkarna så har jag provat lite olika programvaror...
Bäst har den gått på bränslebox från 940 t -95..
Den rycker på E85 men inte på bensin..

max

Författare:  nyfiken [ fre 08-11-07 21:27 ]
Inläggsrubrik:  Konverterad motor.

Ett spontant svar från en ej är så informerad: Du säger att du har öppet luftfilter. Betyder det att du inte har kvar förvärmningen? Det kan man läsa sig till här på forumet, att det är en "hörnpelare" för att motorn skall gå bra.

Författare:  torbjorn [ fre 08-11-07 21:37 ]
Inläggsrubrik: 

940 turbo har ingen luftförvärmning, men det finns däremot på i stort sett alla Volvo med sugmotor och LH-jetronic.

Dock måste man påpeka att sportfluftfilter och luftmängdmätare av varmtrådstyp inte är någon bra kombination. Luftmängdmätaren ställer stora krav på ren luft, framför allt får det inte följa med oljedroppar som det brukar göra från de sportluftfilter som ska dränkas in med filterolja.
Har man en bil med LH-jetronic eller liknande motorstyrsystem så är det bara originalluftburk och pappersfilter som gäller, ABSOLUT INGENTING ANNAT.
Annars får man vara glad om LMM håller mer än några veckor åt gången.

Tänk också på att en större luftmängdmätare än original "lurar" motorstyrsystemet till att luftflödet är mindre än det verkliga. Det går ju visserligen att kompensera så att motorn får rätt bränsleblandning vid dellast genom att byta spridare, laborera med bränsletryck osv , men däremot kommer sådana funktioner som t ex lastberoende fullgasanrikning, styrning av tändförställning efter motorbelastning, tomgångsstabilisering osv inte alls att fungera som det är tänkt om man inte gör motsvarande ändringar i programvaran istället. På en LH 2.4 - bil måste ändringar göras i både insprutningsstyrdonets och tändstyrdonets programvara om systemet ska anpassas till en annan luftmängdmätare än den ursprungliga.

Författare:  Fekzen [ lör 08-11-08 01:16 ]
Inläggsrubrik: 

Oki.. 940 turbo sprutet har jag hållt på med rätt mkt genom tiderna...

Om du är interesserad och tror att problemet är att det krävs extra anrikning vid högre last, så är det inga problem. Vi kan ju göra att försök att testa och se om det blir någon skillnad.

Skicka mig ett PM om det är av intresse.

Mvh
Adde

Författare:  max [ lör 08-11-08 11:34 ]
Inläggsrubrik: 

Måste tillägga att min bil hade fungerande tomgång med lambda 1 tidigare trots alla ändringar på Laddtryck, LMM, BTR, Spridare, Kamaxel, Portning, Större spridare,
Öppet filter som gått 1 år.
(om man oljar in det och sedan blåser rent det blir det inga problem).

Det jag sett efter allt experimenterande med olika uppsättningar,
har förvånat mig över hur mkt LH 2.4 faktiskt reglerar självt..
Jag kunde coasta upp till 160kmh med lambda 1
Därefter hade jag ett linjärt levande lambda ner till 0.8 vid fulllast.
Plus det svåra ett levande Lambda på 5ans växel...
Bilen gick lite långsammare än en Carrera S och tål att belastas mer än 2 timmar i sträck...

Men många problem uppstod när jag konverterade till E85..

Fann alldeles nyss ut att jag har 5volt från min 960 LMM vid 5000rpm och även vid lägre rpm vid snabba växlingar då jag bibehåller gashastigheten.
M a o min LMM bottnar och nu väntar jag på ett nytt 4tums öppet filter.
Elektroniken har gått i botten så jag flyttar den till ett större rör.
För att lura systemet att ge mindre bränsle(nuvarande max Lambda 0.65 önskvärt 0.80)samtidigt så förlänger jag arbetsområdet för elektroniken så den inte bottnar, väl medveten om att det inte blir lika exakt.
Nu kommer jag antagligen att få problem någonstans i arbetsområdet.
76mm till 100mm få se vart det leder men drar mig för eftermarknadssprut...
Fekzen tack för erbjudandet, det kan ta några veckor tills prylarna är på plats. Hoppas inte det är full vinter då....

max

Författare:  torbjorn [ lör 08-11-08 21:39 ]
Inläggsrubrik: 

Maximispänningen från LH 2.4's LMM ligger inte på 5 V utan snarare uppåt 6-6,5 V.

Det finns dock skillnad på olika LH-styrdon när det gäller hur hög spänning ingången kan hantera utan att bottna. Äldre typer (LH 2.2 och "ursprunglig" LH 2.4, alltså de som har spänning/frekvens-omvandlare för LMM-signalen) har som regel maxspänningen satt till 4,8 V , medan nyare styrdon (LH 2.4.1, 2.4.2 osv) där man skickar in LMM-signalen på en vanlig analogingång, som regel klarar högre spänning. Dock tycks det finnas stora skillnader mellan olika styrdonstyper där.

Författare:  max [ sön 08-11-09 21:16 ]
Inläggsrubrik: 

Skummt
Eftersom min stannar på 5 volt och bilen börjar rycka.
Det sammantaget med att på många forum så är 5 volt en vedertagen siffra !

max

Författare:  torbjorn [ sön 08-11-09 22:27 ]
Inläggsrubrik: 

Det krävs vidare utredning och lite interna mätningar i styrdon av de nyare typerna innan man kan säga något säkert. I varje fall är ingångarnas grundkonstruktion helt klart gjord för att kunna hantera spänningar över 5 V, men det beror på dimensionering som skiljer mellan olika styrdonstyper hur de verkligen beter sig.

När det gäller att ta reda på mer exakta data för LMM så skulle man ju kunna mäta upp verklig maxspänning från olika LMM (och jämföra deras karaktäristiker) med hjälp av en rejäl fläkt. Den Bosch sensorkatalog jag har tillgänglig just nu är tyvärr så ny (PDF-fil från juli 2002) att de typer av LMM som används ihop med LH 2.4 (serien kallas HLM2, Bosch-numren börjar på 0 280 212) inte finns med där. I sensorkatalogen från '90-91, som jag inte har tillgänglig just nu men nog kan komma åt framöver, finns dock några HLM2-typer med.

Men man kan se att för den nyare HFM2-serien (0 280 217...)finns det fyra olika karaktäristiker. Tre av dem slutar på uppskattningsvis 5,4 V och den fjärde på kanske 4,3 V(bara ett dåligt diagram i katalogen, inga tabellvärden).
För en ännu nyare serie, HFM5 (0 280 217... och 218...), där det finns en bra tabell förutom diagrammet, anges 4,94 V för en typ och mellan 4,33 och 4,57 V för de fyra övriga typerna.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/