Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 17-12-17 08:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-12-03 21:08 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Med bärbar dator med stereo ljudingång som ansluts till hastighetssignalen och en spridare via en spänningsdelare samt lite mjukvara som jämför signalen så har man en elegant förbrukningsmätare!

http://www.gassavers.org/showthread.php ... ost6473232

Det finns också ett alternativ som är lite dyrare men man slipper släpa på datorn till bilen här http://ecomodder.com/wiki/index.php/MPGuino

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-03 23:50 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
En "riktig" förbrukningsmätare behöver ha koll på vilken växel bilen kör på för att inte "bara" mäta (bränslemängd) per (tidsenhet).
Var själv inne på att ha en mikro-kontroller som mäter öppningstiderna för spridare, och sedan räknar ut bränsleåtgången. Men då var ju problemet hur denna data ska presenteras för att vara korrekt.
Och sedan behöver ju mätaren kalibreras, jag tror inte att det räcker med att antaga att flödet genom spridaren är (x)ml/min vid bränsletryck(y).

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-04 00:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
De mäter bränslemängd per distans, därför kopplar man de på hastighetssensorn.

Kalibrering är förstås nötvändigt.

Sedan finns det öppnings och stängningstid på spridaren som framförallt påverkar korta insprutningstider, men det går såklart att korrigera för sånt i mjukvaran har inte kollad om de gör det, det behöver i varje fall inte bli sämre än det som finns standard i vissa bilar.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-04 13:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5974
Ort: Hindås
Distans/hastighet plockar man ju enklast via en billig GPS-mottagare för dator, t.ex en fartkameravarnare.
Kanon!
Med en sån där bygge kan man ju snart mappa sin tändkurva på landsvägen!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-11 17:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Såg nu att jag länkade lite dumt, det var denna jag menade i första länken

http://opengauge.org/diympggauge/

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011