Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 17-12-16 15:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 84 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-12-20 14:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4479
Ort: Sundsvall
Varmtrådsluftmängdmätare kompenserar automatiskt för att luften har olika densitet, men på äldre och mer primitiva typer av förgasare, liksom på insprutningssystem med mekanisk luftmängdmätare, måste man ta hänsyn till densitetsvariationerna beroende på lufttryck och temperatur.

Ett bra exempel är ju att Bosch gamla L-jetronic och LE-jetronic-system redan från början hade en lufttempgivare som används för att minska bränslemängden med ökande lufttemperatur. Systemen (åtminstone L-jetronic) var förberedda för att vid behov (framför allt bilar som körs i bergstrakter i USA) kunna koppla in en atmosfärstryckgivare.

Det helmekaniska K-jetronicsystemet har ingen möjlighet att mäta lufttemperaturen så där använde man istället termostatstyrd luftförvärmning och avstod vad jag vet helt och hållet från möjligheten till atmosfärstryckkompensering.

På motorstyrsystem med (helst adaptiv) lambdareglering tar dock den över alla de här korrektionerna.

Om man tittar i motorhandböcker från 1930-talet eller ännu tidigare så står det mycket om att ställa om förgasare beroende på lufttryck.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-12-20 16:24 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 413
Ort: Norrland
har stor respekt för dina erfarenheter på området men....
att olika biltillverkare förser bilar med en det ena och än det andra är verkligen inget bevis för att det behövs.

ett modernt exempel är väl alla de komponenter som tillverkare påstår att man måste byta ut i en vanlig motor för att köra på etanol....
och det vet ju de flesta här inte är sant....

en luftmängdsmätare av pricipen våg i en luftström måste ju kompensera för varierande densitet på luften...
för om luften är tyngre kommer vågen att påverkas mera om gashastigheten är konstant, och tvärt om.

detta gäller även en någotsånär modern förgasare, de har faktiskt en luftvåg inbyggd, som utgörs av dysan.
undertrycket i dysan där munstycket sitter är direkt linjärt beroende på luftens densitet och därmed mängden bränsle som dras in.

några exempel:
densiteten hos luft varierar med 25% mellan +35° och -25°, om det inte skulle finnas någon automatisk kompensation i förgasare/insprutning skulle alla motorer injusterade för sommar få 25% för mycket på vintern...gör de det?...tror inte det...

äldre turbomotorer med förgasare går hur bra som helst trots att luftdensiteten varierar med 100/(laddrycket i bar) %....storleksordningen
50 - 100%...
och förgasaren sitter ju på trycksidan.

flygplan under t.e.x WW2 vars motorer inte hade kompressor drunkade ju inte i soppa å stannade på höga altituder utan tappade bara effekt, p.g.a. den lägre luftdensiteten, den hade precis samma verkan som att slå av på gasen ju högre de flög.


nu vet jag itne hur en förgasare fungerade på 30 talet men de kanske fungerade mera enligt pricipen fast deplacement istf en lunftmängsmätande dysa.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-12-20 17:32 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 579
Ort: Frösön nyss uppflytt
Syrets partialtryck?

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-12-20 18:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1181
Ort: Nyköping
Svante
Det är faktiskt sant att en förgasare behöver ställas in för den höjd över havet den skall gå vid. Se här ett citat ur instruktionsboken till min 15 Hp utombordsmotor med förgasare som har fasta munstycken.
Citat:
High Altitude
If you boat at altitudes above 3000 ft. (900 m), your
engine might benefit from a lower pitched propeller,
different carburetor calibration, or both. See your
Dealer.
IMPORTANT: To avoid permanent powerhead
damage, be sure that an engine modified for high
altitude operation is properly identified and returned
to original calibration and propeller size if operated
below 3000 ft. (900 m).

Jag tror problemet med förgasare beror på att bränsleflödet genom ett munstycke inte är linjärt beroende på tryckskillnaden utan mot kvadratroten ur tryckskillnaden, precis som för tryckskillnadsberoendet för insprutare. Det är inte för inte som förgasarmotorer har en lägre bränsleeffektivitet än insprutningsmotorer. De går helt enkelt feljusterade i vissa lägen.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-12-20 18:41 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 413
Ort: Norrland
naturligtvis, får man kalla det för hjärnsläpp....
att undertrycket i dysa/luftmätare följer densiteten men
flödet genom munstycket som beror därav följer kvadraten på tryckändringen.
tack för det... :O)
:oops:

då kan man undra hur en gammal turbobil med förgasare gick utan laddtryck......?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-12-20 20:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
svante skrev:
då kan man undra hur en gammal turbobil med förgasare gick utan laddtryck......?

Inte lika bra som med laddtryck... :wink:

Något mer som är oklart? Tveka inte att fråga. Själv hängde jag inte riktigt med på vad det var i ditt inlägg (när du svarade på mitt...) som du undrade över. Båtdoc frågade om skillnader i lufttryck, och jag tyckte jag gav ett tydligt svar. Men jag kan ju ha uttryckt mig olyckligt.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-12-20 21:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4479
Ort: Sundsvall
svante skrev:

flygplan under t.e.x WW2 vars motorer inte hade kompressor drunkade ju inte i soppa å stannade på höga altituder utan tappade bara effekt, p.g.a. den lägre luftdensiteten, den hade precis samma verkan som att slå av på gasen ju högre de flög.


Kolvmotorer för flygplan har alltid ett manuellt reglage i cockpit för att ställa in bränsleblandningen efter behov - och det hänger kvar även på modernare konstruktioner med insprutning!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-01-31 11:28 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
0.73 L/mil 95
0.77 L/mil 95

De två senaste tankarna
Dock är det lite mer lång körning nu ca 2+mil enkel 5 dagar /veckan

_________________
900+mil med sprit å Ms..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-01-31 16:13 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
as i know, in WW2 airplanes pilot have to do mixture reacher-leaner by special arm or lever, becouse of different air density on different altitudes.

and there was a table with data, wich position of "reach" arm (or lever) corresponds to current altitude.

for boost was the same procedure

so pilot do the job of lambda sensor :-)

_________________
European E85 conversion kit
http://bioadapter.com


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 84 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011