Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 17-12-17 06:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 84 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-05-03 07:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4479
Ort: Sundsvall
I det sista diagrammet är A centrifugaltändförställningskurvan, B är "tidig" vakuumtändförställning som får vakuum från ett uttag omedelbart före gasspjället (där finns alltså inget vakuum vid tomgång), och B' är "sen" vakuumtändförställning som får vakuum direkt från insugningsröret.

Eventuellt kan någon av vakuumledningarna passera via en termoventil så att antingen tidig- eller senförställningen är urkopplad vid vissa motortemperaturer.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-15 21:47 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
Sista tanken nu så drog den 1.008 l/mil...
Rätt blandad körning..
Har ändrat tändningen och lite på AFR tabellen...

http://www.vems.se/forum/viewtopic.php?f=4&t=366
Här hittade jag litet om tändningen som gav resultat...

_________________
900+mil med sprit å Ms..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-06-03 10:30 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
Hur mycket påverkar hög/lågtryck i % bränsle blandningen?

_________________
900+mil med sprit å Ms..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-06-03 21:35 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
Båtdoc skrev:
Hur mycket påverkar hög/lågtryck i % bränsle blandningen?

Menar du atmosfärs-trycket typ vid bra/dåligt väder?
Det diffar inte mer än +-några procent. Absolut inte mer än 10% från extremt lågtryck till extremt högtryck (höjd över havet eller tornados ej inräknat).

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-06-04 10:13 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
Ja vid bra/dåligt väder..

Okej tyckte bilen gick magert när det var hög tryck ... men det är ju rätt många saker som spelar in..

_________________
900+mil med sprit å Ms..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-30 20:28 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
0.98L/mil senaste tanken ... bara en tank än men hoppas jag börjar hitta rätt...

Fick den genom besiktningen också med sprut å E85 ..

_________________
900+mil med sprit å Ms..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-08-20 20:03 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
Medel blev nog litern med E85..


Så nu är det 95 i tanken är inte lönt att hålla på längre

_________________
900+mil med sprit å Ms..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-08-20 20:15 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
"Lönt"? Nog är det märkligt att när det kommer till detta med kostnaden per mil bensin kontra E85 då blir alla värsta Anders Borg-typer... 1 öre dyrare med E85 och vips är det ut med skiten, f'låt spriten!(avsiktlig överdrift!) Samtidigt kan man utan att blinka slösa stålar på annat sätt, t.ex en körstil som sörplar pengar, nån pizza per vecka, "magsprit" på helgen, you name it :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-08-20 22:28 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 979
Tycker du har lyckats bra med att sänka förbrukningen från 1.2 till 0.98 iaf, ~17 % minskning ju. Vad drar den på bensindrift då?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-08-21 10:17 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
Känns inte som jag vill köra E75 en vinter till. Nu när jag måste ha bilen varje morgon. Dessutom blir det kort körningar ..

Tankade första tanken 95 förrgår så har inte hunnit kollat förbrukningen ..

_________________
900+mil med sprit å Ms..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-08-21 12:33 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 979
Ok. Med korta körningar är det motorvärmare som gäller. Går åt mycket etanol för att värma upp motorn annars..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-12-19 10:21 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
0.78l/mil & 0.73l/mil drog den de senaste tankarna

drog ca 0.85 innan jag rengjorde fördelardoslocket skulle gissa att det var det som gjorde att förbrukningen ökade allteftersom när jag körde på e85 också

_________________
900+mil med sprit å Ms..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-12-19 11:36 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 979
Är det bensin du kör nu eller?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-12-19 20:33 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
japp 95

_________________
900+mil med sprit å Ms..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-12-20 12:32 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 413
Ort: Norrland
Dr. Mabuse skrev:
Båtdoc skrev:
Hur mycket påverkar hög/lågtryck i % bränsle blandningen?

Menar du atmosfärs-trycket typ vid bra/dåligt väder?
Det diffar inte mer än +-några procent. Absolut inte mer än 10% från extremt lågtryck till extremt högtryck (höjd över havet eller tornados ej inräknat).


påstånde som jag inte förstår....
citerar en av många källor på nätet:

The air/fuel ratio can also be affected by changes in altitude. As you go up in elevation, the air becomes less dense.
A carburetor that's calibrated for high altitude driving will run too lean if driven at a lower elevation. Altitude changes are generally not a problem with engines that have electronic feedback carburetors or electronic fuel injection because the oxygen and barometric pressure sensors compensate for changes in air density and fuel ratios.

slut citat:

varför skulle lägre densitet hos luften innebära förändrad bränsleblandning...
undertrycket i dysan i förgasaren, som drar bränsle ur munstycket
sjunker ju om luftens densitet sjunker....

på samma sätt i en luftmassameter, där minskar luftens kyleffekt på tråden om luftens densitet sjunker....

så "på sin höjd" borde bara hög altitud bara innebära lägre effekt och inte fetare blandning.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 84 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011