Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 01:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 84 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-06 23:15 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-20 17:50
Inlägg: 99
Ort: Göteborg
Båtdoc skrev:
Bild


Låter rimligt att den skall kännas bättre på denna mapp än orginal på låga varv fullast.

I stort tycker jag det ser rimligare ut, men jag gillar inte att tändningen sjunker upp till 85 kPa och sedan ökar igen. Rent teoretiskt så bör tändningen sjunka hela vägen till 100 kPa, även om det inte skall behöva vara mycket på E85. Det skall nämligen krävas mer förtändning ju lägre lasten är.

Exempel för 2100 rpm:
Mitt råd är alltså att antingen ta alltså bort svackan i tändning som du ser runt 70 kPa genom att sänka tändningen något över 85 kPa eller genom att höja den under 95 kPa hela vägen ned till 20 kPa.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-07 06:38 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
JasonCW skrev:
Exempel för 2100 rpm:
Mitt råd är alltså att antingen ta alltså bort svackan i tändning som du ser runt 70 kPa genom att sänka tändningen något över 85 kPa eller genom att höja den under 95 kPa hela vägen ned till 20 kPa.


Efter som det blev bättre av att höja över 85kpa är det bästa alternativet att öka under 85kpa för att få bort svackan ?

_________________
900+mil med sprit å Ms..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-07 22:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
För att slippa spekulera i onödan, kan du inte skaffa fram originalmappen först?
Det är inte bra att jämföra ett swirlande system med ett tumblande.
(8v är swirlande, 16V är tumblande)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-07 22:53 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
Den jag utgått från är från en 8v (den som finns tidigare i tråden )

_________________
900+mil med sprit å Ms..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-07 23:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ahh Ok nu e jag me...
Alt 1:
Varför inte prova det jag föreslog?
Alt 2:
Om Jason har indikationer på mer förtändning vid lägre laster, med etanol (?, eller menar du generellt?), så lägg ut 10 grader tidigare än original på de låga lasterna under säg 4000 rpm och minska skillnaden gradvis upp till maxlast där du endast lägger 3 grader tidigare än original.
Alt 3:
Men du borde även kunna hitta optimal tändning på noll-last genom att helt enkelt se vilken tändning som ger dig högst undertryck för resp varvtal.
Mao om motorn blir effektivare så kan du ju släppa på gasen så att trycket sjunker.
Detta går förstås också att göra vid landsvägskörning på jämn, plan väg, Snillet har försökt, men är ju tidsödande och kanske inte helt lätt att få exakt.
Men hade du alltså själv fått fram optimal noll-last tändpunkt och från original, optimal fulllast tändpunkt , på varje varvtal vore ju mkt vunnet.
Då kunde du ju prova att interpolera alla värden där emellan.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-07 23:40 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-20 17:50
Inlägg: 99
Ort: Göteborg
Jag menar att det alltid bör vara så att det krävs tidigare tändning på lägre laster än på fullast. Detta är alltså frikopplat från E85 men är däremot beroende av om man har ett aktivt EGR-system, variabla ventiltider eller kör magert på låga laster eller liknande åtgärder som påverkar förbränningshastighet och tändfördröjning.

Jag föreslår dock som första åtgärd att Båtdoc endast slätar över svackan genom att låta samma tändning som är på 100 kPa följa med ned tills dess att värdet blir högre.
Skillnaden i tändning bör nämligen bli signifikant först när trycket i insuget har sjunkit en bit från fullt tryck.

Beroende på vad styrsystemet lägger ut för lambda på fullast och höga varvtal på orginal samt vilket lambda du har på E85 så bör det vara på sin plats att justera tändningen något där också.
Snabbast brinner det normalt runt lambda 0.9 och fetare än 0.8 så krävs det oftast tidigare tändningö för att behålla förbränningsläget.
Så om det på höga varv fullast orginal var fetare än lambda 0.8 på bensin och du nu kör lambda 1.0 på E85 så bör du nog inte tidigarelägga tändningen som du har gjort.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-08 06:39 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
JasonCW skrev:
Så om det på höga varv fullast orginal var fetare än lambda 0.8 på bensin och du nu kör lambda 1.0 på E85 så bör du nog inte tidigarelägga tändningen som du har gjort.


Jag kopplar bort lambda regleringen över 75% av tps värdet så så jag ligger runt 0.9-0.8 vid fulllast/hög tvartal

Har ingen EGR heller..

_________________
900+mil med sprit å Ms..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-08 10:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Kör lambda1 även på fullast, du behöver inte kyla extra med E85.
Så sparar du lite till.
Det riktigt intressanta blir när du sedan gör om mappningen för magrare blandning, det är då du kommer att få se de riktigt fina förbrukningssiffrorna.
Kanske kan du göra ett svep i mellanregisterlast från tomgång och upp till maxvarv och prova olika lambda (samma hela vägen) för att hitta ungefär vad motorn klarar innan för mkt ryckningar.
Obs att det inte nödvändigtvis behöver vara negativt för förbrukningen med ngn enstaka ryckning, det är inte alltid misständningar utan cycle to cycle variationer och mer en komfofrtfråga hur mkt man vill ha.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-01-11 19:01 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
1.22 L/mil denna tank också..

Ska prova karlmbs idé denna tank tror jag ..

Om jag fattar det rätt ska jag öka ca 10 grader vid tomgång och sen minska tillägget när lasten ökar 100kpa.. rätt eller?

_________________
900+mil med sprit å Ms..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-01-11 20:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Generellt:
Jag tycker du skall prova alt 2 fast helst kanske alt 3.
(I alt 2 menar jag i relation till motorns originalmapp.)
Därefter välja det som funkade bäst, och sedan gå vidare med magerkörning på låga laster, givetvis då med nya tändlägen i de punkter du kör magert.

Jag svarar inte på din fråga för jag är inte hundra på vad du menar.
Fråga gärna mer specifikt vad du undrar över, vi har alla 3 skrivit tvetydiga saker i denna tråd ser jag när jag läser nu, och det är viktigt att det blir rätt....

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-01-11 20:43 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
Jag blir bara snurrig...

Låglast = högt vakuum
Höglast = inget vakuum 100kpa

Blir konstig i mitt huvud när man blandar in rpm i last snacket

Kan vi inte föröka att precisera ett område typ

20-45kpa
3400-5000rpm

Då skulle jag förstå iaf


Jag brukar kolla på öppettiden på spridande.. inte vakuumet men men

Ska jag va ärlig så förstår jag inte helt hur ni menar :oops:


Nolllast :?:

_________________
900+mil med sprit å Ms..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-01-11 21:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Nolllast.= noll-last alltså frivarvande motor, max vacuum..
Jag tror vi skall se det här som en tabell med en kolumn för varje varvtal, rpm...
Mitt alt 3 går ut på att du skall hitta den effektivaste tändningen på noll-last genom att justera till då får största möjliga vacuum.
Motorn måste då strypas maximalt för att inte öka i varvtal.
OK?
Detta tändläge tar du alltså fram för varje varvtal säg upp till 5000 rpm.
(över 5000 rpm behåller du helt originalmappen tills vidare)
Sedan interpolerar du, tänk dig en rät linje, mellan detta nollast läge för tändningen, till motorns originaltändläge i maxlast.
Detta gör du för varje varvtalskolumn.
Det slutar alltså med ett slags sluttande plan istf ett kuperat landskap pga undermåligt bränsle (bensin)...
OK?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-01-11 22:09 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
Men praktisk med nolllast hur gör jag...
Vid varje valvtals kolumn..Låter lite svårt i verkligheten...Förklara närmare hur du tänker

_________________
900+mil med sprit å Ms..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-01-11 22:10 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Ta en titt på hur saab gjort i sina styrsystem med skillnaden i tändläge mellan E85 och bensindrift.

Programet T7Suite laddar du hem här: http://trionic.mobixs.eu/ och ett BioPower-program med läslig symboltabell kan jag hjälpa dig med.

I T7 så använder Saab uppmätt luftmassa som en axel och varvtalet som den andra axeln i tändtabellen. Det finns också en approximationstabell i programet för förhållandet mellan luftflöde, varvtal och ingastryck.

Men ladda hem först och ställ frågorna sedan.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-12 00:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Båtdoc skrev:
Men praktisk med nolllast hur gör jag...
Vid varje valvtals kolumn..Låter lite svårt i verkligheten...Förklara närmare hur du tänker


Enkelt!
Du ställer bara tändningen på det läge som motorn går bäst på vid resp varvtal. Du har alltså hittat det när du måste stänga spjället som mest.
(maximalt undertryck i insugningsröret)
Vad som gör det relativt enkelt är ju att du står i garaget och gör det i friläge utan några störningar i form av motvind eller annat kan påverka resultatet som det skulle kunna göra om du försökte mappa hela kartan ute på en någorlunda plan väg vid olika laster och varvtal.
I friläge är ju endast motorns friktion och pumpförlusterna lasten, och de ändrar sig ju knappast speciellt mkt beroende på hur du gör.
Se till bara att koppla ur ev tomgångsstabilisering så den inte påverkar och förstör resultatet.
(När du kör magert kan du få se mkt stora skillnader i tomgångsvarvtal om torkarna slår ett slag eller om du slår på fläkten eller andra elbelastningar...Du vet att du lyckats få motorn effektiv när tomgången rasar 400 rpm om torkarna går i intervall... 8) )
Det går att använda både spjälläget och undertrycksgivaren för att avgöra när motorn går som effektivast.
(Men du har kanske ingen spjällägesgivare inkopplad?)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 84 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011