Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 17-10-20 06:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 09-01-21 09:46 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Håller på att försöka rökna ut hur mycket mera (sommar) E85 kyler luft och bränsleblandningen vid förångningen än vad bensin gör och vad det kan ha för effekt på den potentiella fyllningsgraden av motorn.

I den intressanta artikeln: Potentiality of Ethanol As a Fuel for Dedicated Engine från Franska petroleum institutet(!) står det att etanolens ångbildningsvärme är 854 kJ/kg medan bensin är 289 kJ/kg.

Då blir E85 ca (0,85 x 854) + (0,15 x 289) = 769,25 kJ/kg och får E85 769,25 / 289 ≈ 2,66 ggr så mkt kylande effekt!

Ideal luft/bränsleförhållande vid bensin är 14,7 luftmassadelar på 1 bränslemassadel, ideal luft/bränsleförhållande vid E85 är 9,8 luftmassadelar på 1 bränslemassadel. Det innebär att det vid samma mängd gaser in i motorn går åt 1 / (14,7 + 1) = 6,37 massaprocent bensin för E85 blir det 1 / (9,8 + 1) = 9,26 massaprocent E85. Alltså 9,26/6,37 går det åt 1,45 ggr mera bränslemassa vid samma gasmängd.

Då blir den totala kylande effekten vid samma gasmängd alltså 2,66 x 1,45 = 3,857 ggr så mkt så mkt kylande effekt totalt!

Luftens värmecapacitet är cp = 1,005 kJ/(kg·K)
Bensin ger då
289 / ((14,7 + 1) x 1,05) ≈ 17,5° kylning eller borde man ta hänsyn till bensinångernas vämecapacitet här?
med E85 borde det då bli 3,857 x 17,5 ≈ 67,5°

Eller
769,25 / ((1 + 9,765) x 1,05) = 68,1° gr kylning (lite avrundningsfel?)
Temperaturskillnad är alltså
dt 68° - 17,5° = 50,5° lägre temperatur i insuget !
Bensinluft med 17,5°C lägre temp gör att gasen krymper till 273 / (273 + 17,5) = 94%
E85luft med 68°C lägre temp gör att gasen krymper med 273 / (273 + 68 ) = 80%
80 / 94 = 85% mindre bränsleluftvolym med E85 än med bensin eller teoretiskt 17,5 % mera luft+bränsle med E85 ?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-22 14:06 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Jag hittade ett litet fel i beräkningen: cp bränsle ≠ cp luft,
cp etanol 2.44 kJ/(kg·K), cp bensin 2,22 kJ/(kg·K) => cp E85 2,41 kJ/(kg·K)

då blir det vid lambda 1 för bensin
289 / ((14,7 x 1,05) + 2,22) = 16,3693005, alltså ca 16°C tempsänkning
och för E85 blir det vid lamda 1
769,25 / ((9,76500 x 1,05) + 2,41) = 60,7466488, ca 61°C tempsänkning

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-22 14:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5965
Ort: Hindås
När det gäller de här beräkningarna så får man hålla i minnet att de gäller vid fullt genomförd förångning av bräsnlet.
Det kommer vi aldrig att nå, men det kan bli bättre..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-02-01 22:56 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-20 17:50
Inlägg: 99
Ort: Göteborg
Som karlmb påpekar så gäller den uträknade fyllnadsgradsvinsten för det fall då allt bränsle hunnit förångas i cylindern och endast i cylindern i god tid före insugsventilen stänger. Detta händer aldrig!

För en portinsprutad motor tappar man mycket av den för bränslet på luften avkylande effekten genom att en stor del av bränslet tar sin förångningsvärme från insugportens väggar, insugsventilen och cylinderns varma väggar på grund av att en del av bränslet får direkt kontakt med dessa varma ytor.

En stor del av det bränsle som faktiskt kommer in i cylindern utan att först ha förångats kommer tyvärr heller inte hinna förångas innan det är för sent i syfte att öka fyllnadsgraden till följd av nedkylning av luften. Mycket av bränslet förångas inte förräns kompressionen hunnit värma upp bränsle/luft-blandningen till en temperatur som stödjer förångningen.

Lek för skojs skull med tanken att man skulle lyckas förånga allt bränsle i luften. Resultatet blir att luften blir så kall att den långt innan allt bränsle är förångat inte längre stödjer förångning av etanolen eftersom temperaturen vida underskrider förångningstemperaturen för densamma.
Det kan faktiskt vara så att E85 kan kyla mer än optimalt för en sugmotor eller turbomotor under normala förhållande. För man vill absolut inte försätta sig i en situation där avkylningen är så kraftig att allt bränsle inte hinner förångas i tid.
Den avkylande effekten är därför till större nytta för att minska risken för knack än för att öka fyllnadsgraden.

När bränslet förångas tar det också mer plats, så den kylande effekten på luften av det förångade bränslet utanför cylindern kompenseras i viss mån av att bränslet tar mer plats som förångat än som vätskeform. Min uppskattning rörande detta är att E85 i ångfas tar mer plats än bensin i ångfas.


Nog är det så att E85 kyler mycket bättre än bensin, men det skall extremt mycket till för att man skall lyckas utnyttja denna kylande effekt till att öka effekten på en sugmotor.
De team i STCC som använder eller har testat E85 istället för bensin i har inte hittat några nämnvärda effektvinster som skulle kunna härledas till bränslets kylande effekt och därav ökad fyllnadsgrad. Det finns helt enkelt varken tid eller värme nog till att låta bränslet förångas i cylindern.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 09-02-01 23:07 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-20 17:50
Inlägg: 99
Ort: Göteborg
aryan skrev:
80 / 94 = 85% mindre bränsleluftvolym med E85 än med bensin eller teoretiskt 17,5 % mera luft+bränsle med E85 ?


Du skriver "bränsleluftvolym" men ingenstans ser jag att du har tagit hänsyn till volymen på det förångade bränslet?
Du har vad jag kan se bara räknat ut densiteten på luften vid de temperaturer som fås när du antar att allt bränsle tar sin förångningsvärme från luften utan att själv ta plats i densamma!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-02 13:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5965
Ort: Hindås
Citat:
Det kan faktiskt vara så att E85 kan kyla mer än optimalt för en sugmotor eller turbomotor under normala förhållande. För man vill absolut inte försätta sig i en situation där avkylningen är så kraftig att allt bränsle inte hinner förångas i tid.


Jo, detta är jag övertygad om är fallet vintertid med en sugmotor om man inte värmer något.
Och detta är förklaringen till att man kan spara förbrukning vintertid genom att värma bränslet.
När får vi se den första serietillverkade etanolbilen med en enkel vattenvärmare för bränslet?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-07-06 15:28 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-12 12:58
Inlägg: 20
Ort: Kungälv / Ytterby
Har en bekant som kör sin Peugeot 205 turbokonverterad med ett AEM piggybacksystem, där extrasrpidaren sitter 20cm innan spjällhuset.

Ganska intressant effekt det har på temperaturen, vi har inte mätt den faktiska temperaturen, men efter ett par hårda 1/4 miles repor brukar insug m.m. blivit rejält upphettade av luften vid de övertryck (över 1.2bar) som han kör med när man inteh ar intercooler.

Kan för övrigt tala om att insuget på dessa motorer blir rätt ljummet när man kör dem redan som sugis, det är i aluminium och värms upp av motorn antingen man vill eller inte.

Nåväl..

Efter ett par hårda repor är hans insug svalt, nästan kallt.
Har en FRUKTANSVÄRT kylande effekt när extraspridaren sitter 20cm innan spjället. Denna maskin har alltså ingen IC :), rätt mycket soppa som går igenom den vägen förvisso, utifrån tiderna han kört in med bilen borde den ha någonstans runt 300hk, på originalplats sitter det 300cc spridare istf 214cc (grundläggande E85 konvertering) sedan är extraspridaren på 1600cc, den maxas i stort sett ut, ligger på cirka 85% har jag för mig.

Så på rätt position av spridare så....

_________________
Peugeot 106XR -92 1124cc räserbil, än så länge på bensin men snart får hon gå på bolaget !
Peugeot 309, räserbil på E85 med megasquirt m.m. , död.... utskrotad, må den vila i frid.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-07-08 19:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
JasonCW skrev:
När bränslet förångas tar det också mer plats, så den kylande effekten på luften av det förångade bränslet utanför cylindern kompenseras i viss mån av att bränslet tar mer plats som förångat än som vätskeform. Min uppskattning rörande detta är att E85 i ångfas tar mer plats än bensin i ångfas.

Absolut! I fullständigt förångad form är avståndet mellan alla molekyler ungefär lika. Eftersom etanolen innehåller fler antal molekyler per viktenhet (eftersom det är färre atomer i varje molekyl) kommer det att ta upp betydligt mycket mera plats.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011