Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mer effekt ur E85 Volvo?
InläggPostat: tis 07-03-06 14:13 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
Tjena.

Har nu kört ett år och ett par 1000 mil på E85 utan problem.
Tänkte det kunde vara dags att försöka få ut lite mera ur motorn nu.

Bilen det handlar om är en Volvo 244 -89 med B230F och Flexitune.

Jag har hört att man kan ändra tändläget och att det skulle ge bättre verkningsgrad?

Är det någon som har nån bra info och instruktioner om detta?

Tacksam för alla trimtips.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-03-06 18:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jo, jag skrev visst en rad om det igår :) http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=365&start=20

Tilläggas bör att det finns en "bonn-metod" som kan fungera på bilar med EZ116K , nämligen att polvända den induktiva givaren vid svänghjulet. Det sägs ge omkring 3° tidigare tändning.

Om man sedan vill gå vidare kan man ju börja laborera med att hacka tabellerna i tändstyrdonets programvara, alltså "mappa om" det.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-03-07 15:51 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
torbjorn skrev:
Jo, jag skrev visst en rad om det igår :) http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=365&start=20

Tilläggas bör att det finns en "bonn-metod" som kan fungera på bilar med EZ116K , nämligen att polvända den induktiva givaren vid svänghjulet. Det sägs ge omkring 3° tidigare tändning.

Om man sedan vill gå vidare kan man ju börja laborera med att hacka tabellerna i tändstyrdonets programvara, alltså "mappa om" det.


Är det inte så att man skall vrida på fördelaren eller?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-03-07 17:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nej, om tändsystemet är EZ116K (vilket det borde vara på en bil med LH 2.4) så styrs tändläget av en induktiv givare vid svänghjulet. Fördelaren sköter bara om att koppla högspänningen från tändspolen till rätt tändstift. Det enda resultatet man kan få av att vrida fördelaren på en motor med sådant tändsystem är att man får gnistan i fel cylinder. Eller ingen gnista alls för att tändpulsen kommer när rotorn befinner sig mitt emellan två uttag i fördelarlocket.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-03-10 22:06 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
torbjorn skrev:
Nej, om tändsystemet är EZ116K (vilket det borde vara på en bil med LH 2.4) så styrs tändläget av en induktiv givare vid svänghjulet. Fördelaren sköter bara om att koppla högspänningen från tändspolen till rätt tändstift. Det enda resultatet man kan få av att vrida fördelaren på en motor med sådant tändsystem är att man får gnistan i fel cylinder. Eller ingen gnista alls för att tändpulsen kommer när rotorn befinner sig mitt emellan två uttag i fördelarlocket.


Så det blir att jorda de där pinnarna då alltså.
Får kolla på det.

Kan något gå sönder man ändrar tändningen fel?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-03-11 09:08 
Offline

Blev medlem: lör 06-12-23 20:06
Inlägg: 38
Ort: Östervåla
tänkte på detta med fördelaren iaf.

borde man inte vrida tillbaks den lite..?

för om man tidigarelägger tändningen borde inte gnistan komma strax innan rotorn är framme vid fördelarlockspinnen, till tändkabeln.. då? å så får man en halv gnista?

fördelaren är ju trotts allt en mekanisk konstruktion..

_________________
volvo 765 -88, T5 projekt
volvo v70 tdi -99 på 100% RME
volvo 740 gl, justerbar btr 100% E85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-03-11 23:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
rickard skrev:
tänkte på detta med fördelaren iaf.

borde man inte vrida tillbaks den lite..?

för om man tidigarelägger tändningen borde inte gnistan komma strax innan rotorn är framme vid fördelarlockspinnen, till tändkabeln.. då? å så får man en halv gnista?

fördelaren är ju trotts allt en mekanisk konstruktion..


Nej, på en fördelare som är avsedd för ett system med elektronisk tändförställning är rotorns sidoelektrod ändå så bred att den täcker in hela reglerområdet och mer därtill. Tänk på att styrdonet reglerar tändförställningen mellan kanske 5 ° eöd och 45 ° föd, alltså ett totalt reglerområde på 50 °, beroende på motorns driftförhållanden (varvtal, luftflöde, motortemperatur, ev motorbromsning osv). De 10-20 ° man själv adderar till tändförställningsområdet gör varken till eller från ur fördelarens synpunkt.

Om du är nyfiken, så putsa ren fördelarrotorns sidoelektrod noga, kör ett par veckor och ta sedan en titt på om brännmärkena ligger "mitt på" den eller förskjutna åt ena sidan.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-03-12 06:24 
Offline

Blev medlem: lör 06-12-23 20:06
Inlägg: 38
Ort: Östervåla
Åhå.. Bra förklaring.. förstår bättre nu :)

kanske skulle kunna ta å bara kika efter nån dag om jag orkar ta bort den, bytte både rotor å fördelare för bara ngr hundra mil sedan.

Bortsett från att bygla ner tändningen 6 grader, (den ska ner ca 10 grader??) så borde man kunna byta chipet i boxen..?

finns det några "e85"chip idag till denna styrbox? har kikat runt på bsr och kgtrimning m.m men inte hittat ngt tyvärr.

_________________
volvo 765 -88, T5 projekt
volvo v70 tdi -99 på 100% RME
volvo 740 gl, justerbar btr 100% E85


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011