Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 17-12-11 10:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: E85 oktantal
InläggPostat: lör 09-10-17 03:36 
Offline

Blev medlem: lör 09-10-17 03:06
Inlägg: 3
Tycker det är väldigt rörigt och svårt att hitta exakt information om oktantalet för E85. Oftast när man läser någonstans så står det bara "etanol" och inte vad det är för bensininblandning, så man vet inte om det är just E85, sen vet man inte om det är mätt i RON, MON eller AKI heller.

Jag har sökt runt en massa och det verkar som de flesta påstår att E85 har ett oktantal på runt 104, skrivet både på privata hemsidor, forum, större bilsidor och press. Men vad säger det om man inte vet om det är mätt i RON, MON eller AKI?

I Sverige mäter vi i RON och vårat vanligaste bränsle är 95 "oktan". Det motsvarar ungefär 85 MON. Och AKI är enbart ett snittvärde av RON+MON vilket i detta fall hamnar på ungefär 90 AKI. I bland annat USA står alla oktantal mätta i AKI, så tankar du 90 "oktan" i USA är det som 95 "oktan" (RON) i Sverige.

Till det intressanta då, jag hittar INGEN som helst bekräftad information på att E85-oktantalet, som vi i Sverige säger är 104, ens är RON. Däremot hittar jag sidor med oktantabeller på olika bränslen vilka säger att detta oktantal är AKI och att RON i själva verket ligger någonstans runt 113.

Är jag ute och cyklar eller har den E85 vi pumpar in i våra bilar i Sverige ett oktantal på 113 RON jämfört med vår bensin som har 95 RON? Tycker inte jag borde vara den enda som reagerar mot detta heller just för att det är så rörigt och det inte finns några officiella källor. Känns som att det där 104 oktan är något man snott från USA och i all hast inte tänkt på att det är AKI där...

Som ny användare fick jag tydligen inte skriva länkar på ett normalt sätt men ta bort mellanslagen så kommer ni till rätt ställen...

www . e85vehicles . com/e85/index.php?topic=3143.0
www . en.wikipedia . org/wiki/Octane_rating#Examples_of_octane_ratings

Förklara för mig hur det verkligen är, tack!


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-10-17 10:08 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-08 21:34
Inlägg: 84
Ort: Sandnes, Norge
Hei!

Statoil Norge oppgir at E85 har 101-104 RON. Se her: http://www.statoil.no/file_archive/driv ... 080609.pdf

For øvrig er ren etanol ofte oppgitt til 129 RON , 102 MON og 116 AKI.

Hvorfor Statoil oppgir så lav RON på E85 aner jeg ikke. Mulig bensinandelen drar det veldig ned?

_________________
2013 Kia Rio 1.25 CVVT - E85
2013 Honda NC700X DCT - E10
2011 Ford S-Max 2.0 TDCI - B7
2010 Briggs & Stratton 2.6HP - E85
2007 Briggs & Stratton 5.5HP - E85
2001 Hyundai H1 SV 2,5TD - B30
1982 Nissan 280ZX Turbo - E55
1973 Porsche 914


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-10-17 11:04 
Offline

Blev medlem: lör 09-10-17 03:06
Inlägg: 3
Ren etanol vet jag ligger på 129 RON. Men ska 15% bensin verkligen sänka detta ända till 104 RON (25% bensin till 101 RON), då denna bensin ligger på 95 RON? Det lustiga är ju att i dom länkar jag postat längre upp så sägs E85 ligga på just 104-105 AKI som så många säger är RON-värdet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-10-17 11:11 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-08 21:34
Inlägg: 84
Ort: Sandnes, Norge
Jeg er desverre ikke kjemiker og har ingen god forklaring på dette. For øvrig er det litt lesestoff her: http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=50901

Her står det noe om RON/PON vs. blandingsverdi på E85 som er interessant.

_________________
2013 Kia Rio 1.25 CVVT - E85
2013 Honda NC700X DCT - E10
2011 Ford S-Max 2.0 TDCI - B7
2010 Briggs & Stratton 2.6HP - E85
2007 Briggs & Stratton 5.5HP - E85
2001 Hyundai H1 SV 2,5TD - B30
1982 Nissan 280ZX Turbo - E55
1973 Porsche 914


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-10-17 11:14 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-09 15:05
Inlägg: 30
Ort: lindome
Kompisen som har byggt många E85 turbo motorer, säger att man
kan ha högre ladd tryck på E85 än 104-105 oktan race bensin.I usa
brukar race motor byggarna säga att E85 funkar som 110-112 oktan
race bensin.Så det kan mycket väl vara som du skrev att det är 104-105
AKI på E85, race soppan är RON även i usa.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-10-17 11:22 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 979
Har för mig att anledningen till att E85 upplevs ha högre oktanvärde än det har är för att det kyler så bra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-10-17 11:44 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-09 15:05
Inlägg: 30
Ort: lindome
matsuda skrev:
Har för mig att anledningen till att E85 upplevs ha högre oktanvärde än det har är för att det kyler så bra.


Det ligger nog något i det, framför allt på överladdade motorer.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-10-17 12:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4478
Ort: Sundsvall
Till saken hör ju också att begreppet oktantal och de mätmetoder som används för att bestämma oktantalet hos ett bränsle är ganska specifika just för bensin (och andra petroleumbaserade bränslen, t ex fotogen och LPG).

Så att bestämma ett oktantal enligt någon av de standardiserade metoderna för etanol eller något annat icke-petroleumbränsle (t ex gengas, vätgas, biogas, tjäroljedestillat) säger egentligen inte så mycket om hur bränslet beter sig i en verklig bilmotor.

Vi får nöja oss med att konstatera att E85 i praktiken är mer knackningsbeständigt än de bensinkvaliteter som finns på marknaden idag, men exakt hur knackningsegenskaperna för E85 ser ut går inte att beskriva bara genom att ange ett oktantal.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-10-17 13:51 
Offline

Blev medlem: lör 09-10-17 03:06
Inlägg: 3
torbjorn skrev:
... de mätmetoder som används för att bestämma oktantalet hos ett bränsle är ganska specifika just för bensin ...


Det har jag anat också. Men vore intressant ändå att få veta varför vissa säger att det är 104 RON och vissa 104 AKI, det är ändå rätt stor skillnad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-10-17 14:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4478
Ort: Sundsvall
En annan aspekt i sammanhanget är ju att i Europa blandar man vanlig 95-oktanig bensin i E85, men vad jag vet så finns det inga krav alls på oktantalet för den bensin som ska blandas i amerikansk E85. Och det kan ju säkert medföra att amerikansk E85 får sämre knackningsbeständighet än europeisk.

Man ska inte ta för givet att amerikanska erfarenheter, som väl är det man hittar på e85vehicles.com och Wikipedia, går att tillämpa på den här sidan Atlanten.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-10-17 15:06 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-13 12:18
Inlägg: 82
Ort: Uppsala
Hur högt kompressionsförhållande kan man ha utan att det spikar på E85?

_________________
740GL 3mm planad, flexitune, H-kam
Puch Maxi etanolkonverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-10-17 19:17 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Frågan är väl också om hur man vet när E85 spikar i en motor. Jag har för mig att vanliga bensinmotorers spikdetektorer har svårt att detektera E85 spikar

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-10-17 21:49 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 579
Ort: Frösön nyss uppflytt
Anders skrev:
Frågan är väl också om hur man vet när E85 spikar i en motor. Jag har för mig att vanliga bensinmotorers spikdetektorer har svårt att detektera E85 spikar

Spikningar ger ju ett ljud där våglängden ligger runt resonansfrekvensen för cylinderdiametetern. Så vanliga spikmikrofoner registrar dessa.

Saab däremot, i Trionic bilarna lär man ändra lite i tröskelvärden för när signalen i från DI kasseten skall anses som spikningar då E85 avgaser har lite andra joniseringsegenskaper.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-10-17 21:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4478
Ort: Sundsvall
Svårigheterna med att detektera E85-spikningar gällde väl just joniseringsmätningen på Trionic och DI, kanske för den delen bara på vissa versioner av de systemen.
En vanlig akustisk knacksensor klarar nog av saken under alla förhållanden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-10-17 21:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4478
Ort: Sundsvall
equiv skrev:
Hur högt kompressionsförhållande kan man ha utan att det spikar på E85?


Det beror på en massa andra faktorer också - hur förbränningsrummet är utformat, om det finns heta punkter någonstans i förbränningsrummet, ventiltider, tändförställning, motorns fyllnadsgrad osv. Vad man än påstår att det går att ha för kompressionsförhållande så går det att leta fram en motor som den uppgiften inte alls stämmer för.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011