Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 17-12-15 12:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 11-11-09 00:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Såg att Biltema har (nya) prisvärda mätare för avgastemperatur och en mätare som man kan koppla till smallbandslambda sensorn.
Avgastemmätaren kostar 299 kr ink givare
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... turmatare/

Kan det vara nått att ha ?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-11-09 09:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5973
Ort: Hindås
Fantastiskt pris, den får jag nog pröva!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-11-09 10:35 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 979
Avgastemperaturen förstår jag att den kan vara intresse, men vad är poängen med att titta på en diskret lambdagivare? Hade jag velat ställa in motorstyrningen hade jag försökt med en kontinuerlig lambdagivare, fast då kostar det ju också...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-11-09 12:04 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Ja jag tycker att avgastempmätare verkar mest intressant och prisvärt.

Att se vad lambdasensorn gör kan vara bra om man vill veta när motorn går i closed loop, t ex efter start eller (nära) fullgas men då skulle man nog lika gärna kunna ha 2-3 leds för att indikera (mager, stoch, fet) eller tillfällig koppla en digital universal voltmätare till det. Å andra sidan är mätaren så billig.

Själv tänkte jag att den också skulle kunna använda dessa till min bredbandslamda kitt http://wbo2.com/2y/default.htm och som har programerbara (t ex lineara) utgånger 0-5V och då kunde vara ett alternativ till dess digitala display http://wbo2.com/ld02/Bkit.htm.

Bredbands kittet har även analoga ingånger till termokoppel (avgastemp givare) och iom bara dessa givare brukar koster mera än avgastemp mätaren är den också intressant. Jag är förresten nyfiken hur Biltemas tycker att man ska monterara termokoppeln i grenröret.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-11-09 12:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5973
Ort: Hindås
Ja, det är ju avgastempen som är den intressanta nyheten.
Bra också att Biltema nu äntligen även erbjuder i stort sett alla sorters mätare utan Biltema loggan (gör sig inte riktigt i en AMG..), och utan den felaktiga enehten "oil / kg"....

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-11-11 02:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
Detta är ju min första turbo-bil, så jag vill bara få det bekräftat...
När man monterar avgastempgivare på en turbo, så är det väl mest intressant att mäta tempen på avgaserna före turbon? Alltså, mellan grenrör och turbon. Eller sätter man mätaren på själva turbinhuset?
:oops:

Det skulle vara bra att bygga upp en liten kunskapsbas på temperaturer innan man sätter igång och konverterar. Jag vill veta hur mycket det rör sig upp och ner när man kör vanligt jämfört mer "inspirerat". Och sedan det där med risken att kocksa motoroljan om man stänger av motorn innan tempen gått ner.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-11-11 14:53 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Jag tror den ska sitta nära avgasporten oavsedd om det är en turbo eller ej. De har f.ö. även turbotryck/vakuum mätare i samma serie..

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-11-14 00:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4478
Ort: Sundsvall
Dr. Mabuse skrev:
Och sedan det där med risken att kocksa motoroljan om man stänger av motorn innan tempen gått ner.


Det problemet existerar vad jag vet bara på äldre turboaggregat som använder motoroljan för att kyla lagret (dvs konstruktioner från före ca 1985, även om de har hängt med i produktion långt senare hos vissa tillverkare). Om turbon har vattenkylt lager behöver man inte bekymra sig om den saken.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-11-14 08:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Vissa turbobilar skulle man väl låta motorn gå ett tag på tomgång en stund innan avstängning om man kört hård precis innan.

Jag undrar om en termostatstyrd elpump för olja eller vatten (som kan gå vidare en stund efter att motorn stängs av) inte vore en bättre lösning.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-11-15 16:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5973
Ort: Hindås
JO, det är rådet för Smart också, att man inte ska stänga av direkt efter en hård körning.
Nuförtiden är ju aggregaten både vattenkylda o med bättre trycksmörjning, men det är ändå typ 100000 rpm som ska hinna varva ned innan jag vill stänga av oljeflödet.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-11-15 21:42 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1831
Ort: 08- och Småland
På senare halvan av 60-talet utbildade jag mig till bandtraktorförare, (Caterpillarförare skulle en oinitierad säga, men det finns ju fler fabrikat).
Där lärdes det ut att man fick inte stänga av en bandtraktor direkt, utan där skulle varvtalet sänkas succivt under ett par minuter. Nu är det ju så att en sådan maskin jobbar ju på tämligen höga varv hela tiden. Detta var för att bl.a turbon skulle få tillfälle att kyla ner sig något. Motorn i dom "skolexemplen", International Harvester var ungefär 100 ~ 150 hkr. Alltså inte några värstingmaskiner, men krävde ändå en viss rutin i handhavandet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-07-07 18:05 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 579
Ort: Frösön nyss uppflytt
aryan skrev:
Jag tror den ska sitta nära avgasporten oavsedd om det är en turbo eller ej. De har f.ö. även turbotryck/vakuum mätare i samma serie..

Du får högst temperatur i turbokollektorn så det är där du skall sätta den om du vill övervaka att du inte bränner turbinen.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011