Mkt mkt intressant rapport!!
Tack Aryan!
Det är ju sällan som dessa rapporter kommer ut på nätet helt gratis, det är bra att staten ibland satsar lite pengar och gör resultatet tillgängligt för oss vanliga dödliga.
Läs och lär!För den som tror på att allt handlar om el-hybridisering inne på tillverkarnas kontor, kan en studie av den långa raden nyligen publicerade papers i slutet bringa en del visdom..
Man jobbar rätt mkt med att ta tillvara alkoholers överlägsna förbränningsegenskaper i bilindustrin.
Som jag hävdat kan man alltså räkna med ca 20% bättre effektivitet (fig 31) om man gör det här på rätt sätt.
Vad jag såg så har man dock inte till fullo utforskat magerkörning i denna rapport, det tillkommer alltså. Man föredrar att exploatera den högre knacktåligheten genom att växla upp bilen istället.
Frågan är om det är realistiskt med så höga utväxklingar med avseende på NVH.
Synd också att det är dåligt redovisat hur tändpunkten ska modifieras när man höjer etanolhalten, men ska studera rapporten lite djupare gällande det för att se om jag kan få ut ngt.
Edit: Ah, ang tändning, kan man studera diagramen 23, 27, 28 och 30.
Man kan räkna om CA50% ändring till lika många vevgrader förlängd förbränning, dvs behov av tidigare tändning.
* Som vi ser i diagram 28 så kan man med E85 ligga kvar på samma tändläge oavsett CR.
* Sett på last kan man enligt 27 ligga mer än 10 grader tidigare vid 1000 kPa BMEP, jfrt med bensin.
* Sett på varv ska man för MBT enl diagr 30, vid stök., jfrt med bensin köra på 15 grader SENARE tändning vid 1000 rpm och på samma tändning vid 4000 rpm, eftersom CA50% ligger konstant på 10 grader för E85, =alltså CA50% är mkt längre för bensin vid låga varvtal (15 grader längre vid 1000 rpm)
Hmmm...
Intresssant också i diagram 35, där man konstaterar att oktantalet för E85 ser ut att kunna variera mellan 101 och 108 RON. Detta trots att det troligen verkligen ändå är 85% Etanol i soppan, till skillnad från Sveriges skämt till bränslespec...
_________________
http://direktdemokraterna.seMyndigförklara dig själv.