Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

E100
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=29&t=6650
Sida 1 av 2

Författare:  Henrik Jansson [ tis 12-10-16 09:41 ]
Inläggsrubrik:  E100

Hur ser det ut med utvecklingen av motorer avsedda för ren etanoldrift? Finns det någon biltillverkare som har börjat sälja någon sådan? Hur väl optimerade är motorerna i brasilien och vad innehåller bränslet där?
Hur långt ner i bränsleförbrukning kan man komma?

Författare:  nyfiken [ tis 12-10-16 16:43 ]
Inläggsrubrik:  Re: E100

Jag har varit med här på forumet sedan 2005/2006. Den enda tillverkare som sade sig ha några planer på en E100-bil var SAAB (vad jag kan minnas?). Nu vet vi hur det gick för dom, men det var ju knappast etanolens fel. Det var i stället dess motsats som "satte ner foten".
Det är förmodligen ett hopplöst läge att i dagsläget försöka strida mot den "motsatsen". Nu senast var dom aktiva inom EU t.ex. Läs det senaste inlägget: viewtopic.php?f=13&p=66591#p66591
Vi väntar i E85-lägret på ett bättre tillfälle och söker mer draghjälp, som kanske kan finnas vid horisonten? Här t.ex:
viewtopic.php?f=36&t=6633

Författare:  aryan [ tis 12-10-16 18:08 ]
Inläggsrubrik:  Re: E100

I Brasilien har man E100 / E95 som är vattenhaltig etanol med 5% vatten.
Se ävrn här http://en.wikipedia.org/wiki/Common_eth ... tures#E100

De nämner Köenigsegg som E100 bil

/Aryan

Författare:  nyfiken [ tis 12-10-16 21:39 ]
Inläggsrubrik:  Re: E100

Här kan man läsa vad Teknikens Värld skrev om SAAB Aero X 2006, medan optimisen för SAAB fortfarande levde.
http://www.teknikensvarld.se/2006/04/11 ... ab-aero-x/

OBS! Det blev bara någon sorts Showcar/Mockup. Ingen riktig serieproducerad bil.

Författare:  Henrik Jansson [ tis 12-10-16 22:35 ]
Inläggsrubrik:  Re: E100

Behövs någon smörjande tillsats i etanolen om man inte blandar i bensin? Har hört lite olika bud om det.. och vad skulle isåfall smörjmedlet göra för nytta?
Någon som vet vad man har för denaturering i Brasilien? Eller har man ingen?

Författare:  torbjorn [ ons 12-10-17 11:23 ]
Inläggsrubrik:  Re: E100

Om någon slags smörjande tillsats skulle behövas så beror det på hur motorns bränslesystem är uppbyggt. Jag kan tänka mig att det kan behövas i en del fall om man hemkonverterar bensinbilar till E100 (i synnerhet elektriska bränslepumpar av äldre typ, EHA i KE-jetronic-system mm), men jag tror inte att fabriksbyggda E100-bilar ska kräva någon särskild smörjning.

Författare:  aryan [ ons 12-10-17 11:58 ]
Inläggsrubrik:  Re: E100

Jag har efter soppatorsk helt utan problem kört några mil till nästa mack på koncentrerad spolarvätska (dvs mest 95%? vattenhaltig etanol, lite propanol mm och alltså några procent vatten).

Fördelen var såklart att motorn fortfarande var varm, inga kallstartsproblem alltså.

/Aryan

Författare:  gt-i [ ons 12-10-17 20:06 ]
Inläggsrubrik:  Re: E100

funkar spolarvätska borde inte vanlig e100 vara några problem. Spolarvätska innehåller ju tvål som borde vara elakt mot packningar o.dyl. Men ett par mil överlever väl alla pumpar oavsett vad man tankar med.

Författare:  aryan [ tor 12-10-18 14:09 ]
Inläggsrubrik:  Re: E100

Jag tror inte att det alltid är några tensider i koncentrerat spolarvättska, men det är nog svårt att hitta material som tål bensin men inte alls klarar etanol och vatten med lite tensider. Om det finns material i bränslesystemet som kan korrodera så kan det nog på längre sikt bli ett problem med vattenhaltig etanol.

Författare:  PRIUS [ ons 12-10-24 19:29 ]
Inläggsrubrik:  Re: E100

Kia says the Soul Flex will boast a 44% improvement in fuel efficiency compared with the existing gasoline model and superior power.

http://content.usatoday.com/communities ... Igw3pEaySM

Toyota uppger 3,067 l/ 100 km för Prius som drivs med etanol,men det är nog inte med 100% etanol.

Författare:  karlmb [ fre 13-07-12 12:06 ]
Inläggsrubrik:  Re: E100

Mmm
Undras om man kör magert?
44% är rätt rejäl förbättring.

Citat:
Kia says the Soul Flex will boast a 44% improvement in fuel efficiency compared with the existing gasoline model and superior power.

Changes made to accommodate the more "abrasive nature" of ethanol fuel include reinforcing the fuel pump, pillar cap and fuel line, and fitting a gasoline tank assistance system in order to aid engine ignition at low temperatures.


Mao har man inte brytt sig om att göra ngn mer avancerad kallstartsteknik, samtidigt som man flummar lite om abrasive när det egentligen handlar om att kunna acceptera gigantiska vattenhalter på kanske 20% med den korrosionsutmaning det innebär.
Hmm kanske 20% vatten i praktiken innebär så mkt utmagring att det är vid den vattenhalten man når 44%...? :shock:

Författare:  aryan [ lör 14-11-15 12:24 ]
Inläggsrubrik:  Re: E100

I Nya Zeeland finns f.n. (minst) 3 Gul mackar som säljer E85
Bild
se http://www.gull.co.nz/fuel-products/gull-force-pro och http://www.korridor.se/aryan/acadiane/E ... order=city

Dessutom går det även att köpa E100 (och E85) på 17l dunk och 250l fat se t ex http://www.e85.co.nz/

Bild

Författare:  Henrik Jansson [ lör 16-01-23 00:06 ]
Inläggsrubrik:  Re: E100

Denaturerad med 1,5% metanol. Tänk om det var så enkelt här.

Författare:  GL [ tis 16-01-26 22:26 ]
Inläggsrubrik:  Re: E100

Det finns en denatureringsmetod som godkänns för full skattefrihet.

viewtopic.php?p=73200#p73200

Frågan är bara vad den kostar och vem som levererar.

Författare:  aryan [ ons 16-01-27 12:05 ]
Inläggsrubrik:  Re: E100

Jag undrar (igen) hur det skulle gå att köra med ED95 för dieselmotorer i en ottomotor.

ED95 består av 95 procent etanol och fem procent "tändförbättrare", en typ av glykol.

Det kostar enl https://www.okq8.se/foretag/ids/iaccount/ids-priser/ 11,63kr/l inkl moms och ska fortfarande vara skattebefriat och är då relativt dyr jämförd med etanol andelen i E85 som nu kostar ca 11,37kr/l etanol inkl energiskatt och moms.

Å andra sidan är det relativt billigt jämfört med 15,90 kr/l som de tar för (koncentrerat?) spolarvätska.

Hittade nu koncentrerat spolarvätska för 9,90 :-/liter men då måste man köpa 840l (4 x 210 fat på 2 pall)
http://www.hessa.se/product.html/spolar ... gory_id=26

Sida 1 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/