Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 05:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: e85
InläggPostat: fre 16-02-19 15:43 
Offline

Blev medlem: tis 08-10-14 19:12
Inlägg: 17
Ort: hyttebo färila hälsinglan
Vart får man tag i just e85 å inte vinter bränsle


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: e85
InläggPostat: fre 16-02-19 18:38 
Offline

Blev medlem: tis 08-10-14 19:12
Inlägg: 17
Ort: hyttebo färila hälsinglan
Eller finns det att fåtag på så man kan komma upp till blandning e85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: e85
InläggPostat: fre 16-02-19 18:49 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag tror du skall läsa den här tråden: viewtopic.php?f=16&t=6663
Den är något lång men jag har för mig (fritt ur minnet) att det finns ingen E75. Men 10% högre bensinskatt finns det i alla fall. Om jag minns rätt så försöker St1 förklara sig, men det blev visst inget solklart svar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: e85
InläggPostat: lör 16-02-20 10:25 
Offline

Blev medlem: tis 08-10-14 19:12
Inlägg: 17
Ort: hyttebo färila hälsinglan
Ska prova att tanka flaska på st1 å ok / Q8 ock statoil å se.ska det funka att mäta med(vanlig) alkohol mätare


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: e85
InläggPostat: lör 16-02-20 17:53 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag vet inte om det funkar. Något säger mig att en alkoholmätare bör vara kalibrerad för just E85.
En annan metod är ju att hälla upp t.ex 1 dl E85 i ett graderat mätglas. Sedan är det ju så att bensin och etanol blandar sig. Vatten och etanol blandar sig. Vatten och bensin blandar sig inte. Så därför, häll i exakt 1 dl rent vatten i glaset med bränslet. Vattnet och etanolen kommer då att blanda sig och bensinen kommer att skikta sig och lägga sig överst. Och etanolen och vattnet återstår. I det läget vet du redan att 1 dl är vatten. Etanolen + vattnet blir ena delen. Den andra delen är bensin. Bara att läsa av graderingen.
Det har funnits små mätflaskor för just en sådan här övning att köpa på E-bay. Det är möjligt att dom finns kvar? Men har man ett riktigt graderat mätglas så går ju det lika bra.

Jag har påpekat det förut, men det skadar inte att göra det flera gånger. Det går inte att separera ren etanol med den här metoden, om nu någon skulle komma på den idén.
E85 innehåller ett denatureringsmedel som också är en alkohol. Dom blandar sig gärna med varandra och är samtidigt svåra att skilja åt eftersom dom har någon sorts gemensamt ursprung. Det blir säkert flera hundra gånger billigare och möjligen också godare (?) att köpa kontrollerad alkohol över disk.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: e85
InläggPostat: lör 16-02-20 22:47 
Offline

Blev medlem: tis 08-10-14 19:12
Inlägg: 17
Ort: hyttebo färila hälsinglan
Nu är det så att det är min RALLYCROSSBIL som är storkonsument av E85 å jag ska köra motorn i bromsbänk i början av mars å då på just E85 INTE e75


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: e85
InläggPostat: sön 16-02-21 00:37 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Mät först om du behöver tillsätta något. Om det är så, då är väl K-sprit den enklaste vägen. Det är ju en blandning av Etanol och Isopropanol. Isopropanol är kemiskt sett tämligen likt Etanol: https://sv.wikipedia.org/wiki/Isopropanol
Men det är inte billigt. En liter kostar runt 140 - 150 kr om man vill ha ren Isopropanol. Men för ett prov i en bromsbänk går det ju inte åt några större volymer. Det säljs t.ex för att tvätta bandspelarhuvuden eller för att tvätta linser i kameror eller annan optik. Det har även andra namn, Teknisk Sprit, Tvättsprit o.s.v.
Och kolla upp detta att det är likvärdigt med Etanol. Jag är ingen säker kunskapskälla.

Och som ett tillägg som i det förra inlägget: Isopropanol är inte drickbart.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: e85
InläggPostat: sön 16-02-21 12:45 
Offline

Blev medlem: tis 08-10-14 19:12
Inlägg: 17
Ort: hyttebo färila hälsinglan
Näe vem faan ska drickat


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: e85
InläggPostat: sön 16-02-21 15:22 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Detta kommer att bli lite Off Topic, men jag berättar det ändå. Det är ju så att fler än du och jag läser detta. :wink:

Jag jobbade tidigare i en stor elektronikindustri. Där fanns en avdelning med verkstadsmekanik, svarv, fräs svets etc. etc. Jag jobbade med avdelningen elektronikmontage men var i nära samarbete med "killarna på mekverkstan". Dom använde isopropanol eller Teknisk sprit, som det hette där, som kylmedel när dom borrade och fräste m.m m.m i aluminium. Det fungerade bra. Man kan tvätta bort flussmedelsrester på lödningar också. Det fungerar mycket bra.

En dag kom säkerhetsschefen på firman ner till verkstaden. Han sa då att "Ni måste låsa in flaskorna/dunkarna med Teknisk sprit. Dom får inte stå framme!" Han avslöjade då att det fanns *en periodalkis på firman. Den personen hade blivit ertappad med att ha stulit Teknisk sprit och förmodligen druckit upp den :mrgreen: Troligen inte stulit på våran avdelning för det fanns flera ställen som använde Teknisk sprit. Vi fanns dessutom i en lite avskild avdelning som inte så många hade tillträde till. Men säkerhetsschefen ville försvåra så långt det var möjligt. Det kom senare upp ett kodlås på dörren till mekverkstaden.

Det är ju lite så att en alkis är inte så noga med vad han häller i sig när det har gått så långt. Ännu längre tillbaka i tiden har jag själv träffat på en A-lagare i djupaste förfall. Han var lummig och pratglad. Han berättade att han snattade T-sprit i någon färghandel och snattade koncentrerad apelsinsaft i Konsum. Medan han berättade detta visade han upp flaskorna. Det luktade satan på flera meters håll om gubben. :evil:

Jag kör lite av den Amerikanska stilen när jag skriver det här. Amerikanska fabrikörer och tillverkare skall ju alltid gardera sig mot att någon använder deras produkter på fel sätt och blir skadade till liv eller egendom. Lite så gör jag också när jag skriver om detta för det finns säkert någon som läser eller söker uppgifter på detta forumet i syfte som inte handlar om att använda det som motorbränsle.

*Det fanns helt säkert fler periodare på firman, statistiskt sett. Men alla hade troligen inte samma dryckesvanor som den här som stal Teknisk sprit.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: e85
InläggPostat: sön 16-02-21 17:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
maltek skrev:
Nu är det så att det är min RALLYCROSSBIL som är storkonsument av E85 å jag ska köra motorn i bromsbänk i början av mars å då på just E85 INTE e75


Det har ju visat sig att även i E85 av sommarkvalitet kan bensinhalten variera rätt kraftigt från gång till gång, det finns fler gamla trådar här på forumet som avhandlar den saken.
Vill man vara helt på den säkra sidan tar man och köper hem en skvätt på prov och analyserar den för att ta reda på etanolhalten, om den verkar lämplig kan man handla på sig ett större parti från samma mack innan de hinner få påfyllning i tankarna.

Bäst är dock såklart att köra med lambdareglering, så att motorn blir oberoende av variationer i bränslets beskaffenhet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: e85
InläggPostat: sön 16-02-21 19:34 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
nyfiken skrev:

Och som ett tillägg som i det förra inlägget: Isopropanol är inte drickbart.

Jo det är det. Men det smakar fan.
Ungefär dubbelt så giftigt som etanol, så det är inte rekommenderat. En munfull eller så är inga problem i alla fall. Jag pratade med giftcentralen om detta efter jag av misstag råkat få i mig motsvarande en stor nubbe. :oops:

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: e85
InläggPostat: sön 16-02-21 21:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
maltek skrev:
Ska prova att tanka flaska på st1 å ok / Q8 ock statoil å se.ska det funka att mäta med(vanlig) alkohol mätare


En vanlig alkoholmätare mäter densitet och är kalibrerad efter förutsättningen att den del av lösningen som inte är etanol, utgörs av vatten som är betydligt tyngre.
Densitetsmätning fungerar överhuvudtaget inte för att bestämma bensinhalten i E85 eftersom bensinen kan ha högst varierande densitet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: e85
InläggPostat: sön 16-02-21 21:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
nyfiken skrev:
Mät först om du behöver tillsätta något. Om det är så, då är väl K-sprit den enklaste vägen. Det är ju en blandning av Etanol och Isopropanol. Isopropanol är kemiskt sett tämligen likt Etanol: https://sv.wikipedia.org/wiki/Isopropanol
Men det är inte billigt. En liter kostar runt 140 - 150 kr om man vill ha ren Isopropanol. Men för ett prov i en bromsbänk går det ju inte åt några större volymer. Det säljs t.ex för att tvätta bandspelarhuvuden eller för att tvätta linser i kameror eller annan optik. Det har även andra namn, Teknisk Sprit, Tvättsprit o.s.v.
Och kolla upp detta att det är likvärdigt med Etanol. Jag är ingen säker kunskapskälla.

Och som ett tillägg som i det förra inlägget: Isopropanol är inte drickbart.


Ur förbränningssynpunkt är dock isopropanol mer likt bensin än etanol, eftersom det finns en extra kolatom och ett par extra väte i varje molekyl men inget extra syre.
Bensinbilar brukar gå bra att, helt utan konvertering, köra på isopropanol. Jag vet att det praktiserades på 90-talet på en industri här i trakten där man använde stora mängder isopropanol för rengöring, den begagnade isopropanolen tog personalen hand om och drygade ut bilbränslet med. Det gick bra även på 80-talsbilar utan lambdareglering, som rimligtvis redan borde ha haft bränsleblandning åt det magrare hållet.

K-sprit av billiga märken bestod för 20-30 år sedan ofta av så gott som ren isopropanol, medan dyrare sorter innehöll en blandning av isopropanol, etanol, tensider och något fotogenliknande. Idag verkar det som om praktiskt taget all K-sprit motsvarar de äldre dyrare sorterna.

Vill man köpa i stort sett ren isopropanol i små kvantiteter utan att betala onödigt mycket för den, så kan man köpa den i form av "Frysskydd för tryckluftbromsar" på t ex OKQ8. Möjligen är den blandad med en aning färgämne och någon % olja, men för tekniskt bruk kan man betrakta den som ren.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011