Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 17-12-17 07:20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 13-02-03 14:09 
Offline

Blev medlem: mån 07-04-09 20:46
Inlägg: 35
Ort: Grisslehamn
Halloj.

Nu kommer ni få en tokig id'e som rusade fram i min skalle...

Vad händer om vi på en optimerad etanolmotor höjer temperaturen på kylmediet så vi ligger på en drift temperatur på 110/120 grader istället för nuvarande ca 90??

Härvid bode samma posetiva egenskaper som förvärmning utav bränsle/luft kunna ge en bättre atomisering och förånga etanolen bättre.

Hur kan man göra detta. Som jag ser det finns det två sätt, antingen höjer man trycket på kylsystemet med de belastningar som det innebär på slangar kylare mm

Eller.

Kyler motorn med annat medium än vatten. Har någon t.ex. Provat kyla motorn med bromsvätska? Den brukar ju ha en kokpunkt långt över 100 grader C.

Vad tror ni, diskusionen är fri!

Med vänlig hälsning,


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-02-03 15:27 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1831
Ort: 08- och Småland
Det är redan en kokpunkt på 120° med etylenglykol och trycksatt kylsystem: http://sv.wikipedia.org/wiki/Etandiol
Men det skulle säkert gå att höja maxtemperaturen med hjälp av en termostat dit upp. Nu är det ju så att aluminium, som dom flesta motorer är av i dag tål ju inte så höga temperaturer. Det klassiska är ju topplocken på Volvos rödblocksmotorer som riskerar att bli skeva om motorn kokar.
För mig, som inte är någon multikunnig på något sätt, är nog förvärmning mer realistiskt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-02-03 16:03 
Offline

Blev medlem: mån 07-04-09 20:46
Inlägg: 35
Ort: Grisslehamn
Helt korrekt så kokar en 50/50 vatten/gykolblandning vid 120 grader vid 1 ATÖ d.v.s. 2 bars absoluttryck. Där ligger inte drifttemperaturerna på motorerna idag utan man vill ha en liten säkerhetsmarginal emot kokning och så kallade hotspots, d.v.s. partiell kokning emot cylinderväggen i kylkanalen. Härvid kan vi få ett område där temperaturen vid ogynsamma förhållanden överstiger mediets kokpunkt även om hela kylmediet till fullo inte anbringas att koka.

Denna reaktion kommer att ge upphov till ångbildning i systemet och dessa ångblåsor kommer att leda till kavitation i kylvattenpump och pittingskador i kylkanalerna. Vidare så är ångans värmeöverföring mångdubbelt sämre än vatten vilket innebär att den ytan där den så kallade hotspoten inträffar i praktiken blir utan kylning. Därför vill man ha en viss säkerhetsmarginal till kokning.

Höjer man då kokpunkten på mediet kommer man även att kunna höja temperaturen på det kylande mediet med bibehållen säkerhetsmarginal emot kokning varvid en högre temperatur på insug och cylinderväggar kan erhållas på ett driftsäkert sätt, - min teori.

En högre temperatur på insuget borde underlätta atomiseringen av etanolen och förvärma luften, liksom en högre temperatur på cylinderväggarna kommer att förgasa det bränsle som mot förmodan vill kondensera där, vi måste dock se upp så vi inte höjer temperaturen för mycket då oljans temperatur kommer att följa med uppåt... men bara vi inte överstiger extrema oljetemperaturer och/eller byter till en tjockare, mer temperaturbeständig olja så borde det vara lungt. Vidare bör man kanske överväga installation av oljekylare om sådan inte finns då man utan förändring utav oljetyp kommer tulla på oljans temperaturtålighet.

Mvh


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-02-03 19:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5974
Ort: Hindås
Jag tror det ligger en del i vad du skriver Zovix!
Detta har ingen testat innan, och det vore mkt intressant att se hur man kan dra nytta av den ökade knacktåligheten med sprit i form av ökad kylvätsketemp!
Kylförlusterna i processen minskar ju också.
Frågan är om man måste ta steget o byta kylmedium.
En specialtermostat, ett moddat trycklock som stressar trycket i systemet en bit till och en nogrann övervakning borde komma rätt långt med.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-02-03 19:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4479
Ort: Sundsvall
Man bör ju också tänka på att det inte bara är oljetemperaturen i oljetråget som är intressant utan även vilken temperatur cylinderväggar och kolvringar har. Om det blir varmare där än vad oljetillverkaren har räknat med så får man vara beredd på bekymmer med koksbildning, fastbeckade kolvringar, "schwarzschlamm" och sånt.

Med mindre marginaler mellan kylvattentemperatur och kokpunkt så blir det också viktigare att alltid ha bra fart på kylvattencirkulationen i kylmanteln, även vid låga motorvarvtal. Det kan alltså bli nödvändigt med en kraftigare vattenpump eller att övergå till en eldriven pump som kan ge fullt flöde även när motorn inte har så högt varvtal.

Man får också räkna med att marginalerna för försämrad kylning som följd av pannsten, slam och andra avlagringar i kylsystemet minskar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-02-20 11:36 
Offline

Blev medlem: tor 11-10-20 16:58
Inlägg: 20
Denna produkt lovar ju kokpunkt över 180.
http://www.evanscooling.com/products/co ... utomotive/
Kanske vore något om verkningsgraden skulle stiga vid högre temp?
Vill minnas att Wheeler dealers hällde i något liknande i ett av avsnitten när de renoverade en bil.

Edit: Hittade avsnittet http://www.youtube.com/watch?v=s-NfA17q0MQ


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-02-20 14:08 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Se t ex http://www.engineeringtoolbox.com/ethyl ... d_146.html
100% Glykol har en kokpunkt på ca 197 grader. Men då blir kylvättskan mycket mera trögflytande och förlorar ca 30 av värmekapacitet jämförd med 50/50 glokol/vatten. Vatten har en värmekapacitet på ca 4,2 KJ/l °C, glykol a 2,2 2 KJ/l °C.

Gummislangerna tål väll nog hur höga temperaturer som helst så man ska nog inte sikta högre än 120°C.

En fördel med högre motor/oljetemperatur skulle kunna vara att vatten snabbare ångas bort ur oljan.

Kanske en vinterblandning av 80% glykol/20% vatten och en vintertermostat som öppnar vid 100-110° skulle kunna vara en bra kompromiss?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-03-10 00:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Det varmaste jag hittar i min termostat storlek är 92°, det är bara 4°C mer än original (88°), var hitter man termostater som har högre öppningstemp än så?

Tror inte det är enkelt att modifiera en befintlig termostat heller, i så fall måse man öppnan vaxbehållaren och byta till ett vax till ett med högre smältpunkt.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-03-12 00:15 
Offline

Blev medlem: tor 11-10-20 16:58
Inlägg: 20
Har du elfläkt så kanske du kan lura den att inte gå igång förens vid högre temp?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-03-12 02:04 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Det funkar då bara på sommaren vid mkt varmt väder. För fläkten går ju väldig sällan.

Jag har ny bytt termostt för jag hade lite problem med att det tog lång tid för motorn att bli varm med förhöjd tomgångsvarvtal efter många mils körning och troligtvis högre förbrukning + motorslitage. Den tom verkade tappa värmen trots en kartong framförkylaren. Jag kollade termostaten och jämförde med en ny i en kastrull med vatten och en termometer som jag kokade upp. Den nya öppnade vid 82°, lite innan 88°C som det står på den medan den gamla öppnade vid ca 88°C men när jag kylde vattenet så såg jag att den gamla var långsammare (senare) att stänga termostaten igen. Kanske det beror på beläggningar somgör att den är seg?

Den relativ lilla killnaden märktes enormt väldigt tydlig i körningen, motorn kommer nu upp i temperatur snabbt (efter motorvärmaren) så att tomgångsvarvtal kommer ner i normalläge redan efter några hundra meter. Kupevärmaren är också 2x bättre.

Jag har iaf lärt mig att termostaten är jätte viktigt och att en termostat som verkar öppna sig vid rätt temperatur och som är helt stängd kall ända kan vara fel på.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011