Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Diesellåda på konverterad etanolturbo?
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=29&t=7259
Sida 1 av 1

Författare:  zovix [ fre 15-01-30 21:27 ]
Inläggsrubrik:  Diesellåda på konverterad etanolturbo?

Hej

Vad tror ni om idén att montera en växellåda från motsvarande dieselbil på en etanolkonverterad turbobil? Tanken är att kunna utnyttja det relativt lägre varvtalet för att få ner förbrukningen och låta motorn jobba mer ekonomiskt på mellanvarv, där även etanolbilen subjektivt är starkare än motsvarande bensin?

Jag kan lätt stå ut med att få växla ner vid omkörningar/accelerationer om det gör att jag kan spara några dyra droppar på väg till jobbet.

Bilen ifråga är redan chippad och jag uppskattar att den ger mellan 225-240Hk enligt den vetenskapligt erkända mätmetoden butometern d.v.s. Arselet. Men jag har en lika bil som ger (A4 1,8Ts)180hk original och den blir frånåkt med hästlängder.

Så vad tror ni om förbrukningen om jag offrar lite acceleration mot lägre marchvarv?

Med vänlig hälsning, Magnus

Författare:  razze [ lör 15-01-31 16:20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Diesellåda på konverterad etanolturbo?

Jag är ingen expert alls på området och möjligtvis helt fel ute, men är det verkligen skillnad på växellådorna i sig, eller är det någon annan del som är skiljer mellan diesel- och bensinbilarna. Åtminstone förr på bakhjulsdrivna bilar angavs utväxlingen i bakaxeln skilt, och detta i samband med växellådans lägen ger ju det slutgiltiga utväxlingen. Finns det alls något sådant på framhjulsdrivna bilar???

Jag antar nog att högre utväxling = lägre förbrukning, jag är bara inte helt säker på om växellådsbyte är rätt sätt

Författare:  zovix [ lör 15-01-31 17:42 ]
Inläggsrubrik:  Re: Diesellåda på konverterad etanolturbo?

Eftersom Audi och andra framhjulsdrivna bilar har slutväxeln i växellådan är det enklare att byta låda än att öppna den och byta drev. Dessutom skiljer det ganska mycket på utväxlingarna mellan bensin och diesellådan om jag kommer ihåg rätt så har 1,8T 0,836:1 på 5:an och 3,8:1 på slutväxeln. Diesellådan har 0,637:1 och 3,2 på slutväxeln på 5:an.-felaktigt

Rätt är;

A4 1.8T FWD (B5)
1.an 3.778:1.
2.an 2.176:1
3.an 1.429:1
4:an 1.091:1
5:an 0.865:1

Slutväxel: 3,89:1

Dieseln t.ex 1,9Tdi

1:an 3.500:1
2:an 1.890:1
3:an 1.230:1
4:an 0.930:1
5:an 0.680:1

Hittar ingen information om slutväxel så jag antar att det är samma.

Antar vi att slutväxeln är samma och vi idag varvar nästan 3000 Rpm i 110-115 (varvtal plockat ur minnet) på 5:an så skulle vi genom att byta till diesellådan sänka varvet i samma hastighet till 2358 rpm.

Med vänlig hälsning, Magnus

Författare:  morsole [ sön 15-02-01 14:08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Diesellåda på konverterad etanolturbo?

Under förutsättning att din motor gillar att jobba vid det varvtalet, ja. Tänk om du hamnar lite fel? KAN bli att bilen drar mera bränsle om du hamnar under gränsen för vad din motor gillar för varvtal att jobba vid, med sämre ekonomi som följd.
På Saab kan man byta primären och således ändra utväxlingen på lådan; och från de bilar jag ändrat på så vet jag att du plötsligt får helt andra egenskaper än du hade tidigare. Det kan räcka så länge du är ensam i bilen, men i samma ögonblick du kopplar på ett släp eller har flera passagerare, blir det trögt.
Det kan räcka att montera aningen större hjul på driven för att märka hur annorlunda det blir.

Mvh Johannes

Författare:  zovix [ sön 15-02-01 17:34 ]
Inläggsrubrik:  Re: Diesellåda på konverterad etanolturbo?

morsole skrev:
Under förutsättning att din motor gillar att jobba vid det varvtalet, ja. Tänk om du hamnar lite fel? KAN bli att bilen drar mera bränsle om du hamnar under gränsen för vad din motor gillar för varvtal att jobba vid, med sämre ekonomi som följd.
På Saab kan man byta primären och således ändra utväxlingen på lådan; och från de bilar jag ändrat på så vet jag att du plötsligt får helt andra egenskaper än du hade tidigare. Det kan räcka så länge du är ensam i bilen, men i samma ögonblick du kopplar på ett släp eller har flera passagerare, blir det trögt.
Det kan räcka att montera aningen större hjul på driven för att märka hur annorlunda det blir.

Mvh Johannes


Jodå åker till vardags med större hjul (225/45-17") jämfört med vad biltillverkaren rekommenderar (195-65-15") det märks skillnad på acceleration men inte direkt bränsleförbrukning.

Med vänlig hälsning, Magnus

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/