Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tysk Honda etanol el-hybrid
InläggPostat: mån 07-08-13 22:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
En tysk Honda etanol el-hybrid, den är väl efterkonverterad?

Bild

/Aryan


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-14 10:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Etanolen är med 8,80kr ifs inte heller så billig där:

Bild

Obs etanol konverterade 2cv :-)

Mera OT: de hade en bra skylt där de rekommenderar upp till 40% blandtankning:

Bild

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-14 11:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Huuu...så oansvarigt! Tänk om bilen löses upp!!!!!!!

Gott att se att det iaf är en någorlunda skillnad i pris mellan sprit o fulsoppa! Till skillnad från en del andra efterblivna länder i Europa.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-14 12:13 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Huuu...så oansvarigt! Tänk om bilen löses upp!!!!!!!


:-) :-) :-)

karlmb skrev:
Gott att se att det iaf är en någorlunda skillnad i pris mellan sprit o fulsoppa! Till skillnad från en del andra efterblivna länder i Europa.


Ja som i Holland där E85 kostar 1:90 euro/l eller Belgien som har en pump där bara ett fåtal får tanka....
2cv familjen i bakgrunden på bilden tankar fö trots det dyra etanolen i Holland och upplever Sverge som rena Valhalla:n med så många tankställen och så låga priser.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Porsche Cayenne
InläggPostat: tis 07-08-14 13:17 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
På skylten som Aryan har fotograferat räknas det upp ett antal bilar som kan blanda 10 % etanol. Raden under står något om Porsche Cayenne och 25 % etanol.

Nu är min tyska inte vad den borde vara (i det här fallet) och det är en hel del reflexer i bilden. (Fullt förståeligt i soljus). Men vi vet ju att i Sverige är blandningsnivåerna lite generösare. (?) Men om en Porsche Cayenne tål 25 % i Tyskland, så borde den väl tåla kanske 30 - 40 % i Sverige? Tolkar jag det riktigt?

Hursomhelst, för några månader sedan var det en person här på forumet som frågade om det fanns några SUV:ar för etanol på den svenska marknaden. Jag tror inte han fick något klart svar förutom att i USA förekommer en del etanolverisioner av deras vanliga GM, Ford, Chrysler. Men då får man ju ordna med import därifrån. Med en Porsche Cayenne hade det blivit åtminstone närmare, men priset är ju osagt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Porsche Cayenne
InläggPostat: tis 07-08-14 13:36 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
nyfiken skrev:
På skylten som Aryan har fotograferat räknas det upp ett antal bilar som kan blanda 10 % etanol. Raden under står något om Porsche Cayenne och 25 % etanol..


Inte jag som plåtad Jeroen Onck, en holländsk kompis!

nyfiken skrev:
Nu är min tyska inte vad den borde vara (i det här fallet) och det är en hel del reflexer i bilden. (Fullt förståeligt i soljus). Men vi vet ju att i Sverige är blandningsnivåerna lite generösare. (?) Men om en Porsche Cayenne tål 25 % i Tyskland, så borde den väl tåla kanske 30 - 40 % i Sverige? Tolkar jag det riktigt?


Nja detta är vad tillverkarna "garanterar" för ca 10 år sedan fanns det en lista med bilar och lite olika procentsatser från 5- 30% om jag minns riktigt, sedan blev E10 förbjudet i Sverige och då garanterade tillverkarna bara 5% etanol (som bensin max får innehålla) och snart kommer EU anpassa regerna så att bensin max får innehåla 10% och nu ökar alla tillverkarnas garanter till 10% (utan att bilerna ändras får de nu alltså ha 10% isf 5% max)!

Vi vet att alla moderna bilar tåll mkt mera än 10% men tillverkarna garanterar ju som bekant så lite som möjligt, Porsche är då ett välkommet undantag, fast 25% är inte mkt heller.

nyfiken skrev:
Hursomhelst, för några månader sedan var det en person här på forumet som frågade om det fanns några SUV:ar för etanol på den svenska marknaden. Jag tror inte han fick något klart svar förutom att i USA förekommer en del etanolverisioner av deras vanliga GM, Ford, Chrysler. Men då får man ju ordna med import därifrån. Med en Porsche Cayenne hade det blivit åtminstone närmare, men priset är ju osagt.


Finns i Tyskland ochså en Jeep med Toyotamotor som kan köras på E85! Se http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... light=jeep och http://www.baijah.de/umwelt/e85.html

Citat:
Alle BAIJAH-Modelle mit 2.7 XPI Antrieb können ab Modelljahr 2007 mit einer Umrüstung ausgeliefert werden, die es erlaubt sowohl mit Normal-Benzin bleifrei als auch mit E85 Ethanol / Bioethanol zu fahren. Damit ist BAIJAH der erste Geländewagenhersteller in Deutschland mit EURO IV, der Fahrzeuge als FFV (Flexible-Fuel-Vehicles) anbietet.


Alla Baijah modeller med 2.7 XPI motor kan from årsm 2007 levereras med en ombyggnad som möjliggör att göra på vanlig bensin och E85. Därmed är Baijah det första märke som i Tyskaland erbjuder en EURO IV, FFV (Flexible-Fuel-Vehicle) terrängbil.

/Aryan

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: FFV SUV
InläggPostat: ons 07-08-15 10:51 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
OK!
Synd att jag inte återfinner frågaren och hans signatur, för detta var nog ungefär vad han sökte.
Hoppas han läser detta ändå.

Etanol, det naturliga bränslet! :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-15 13:41 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Är det undertecknad du tänkte på?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: FFV FWD
InläggPostat: fre 07-08-24 08:50 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag minns inte signaturen, men någon frågade om SUV:ar i etanolutförande, någon gång under försommaren. Jag bläddrade runt lite och konstaterade att det fanns i USA, men inte i Sverige.
Men är det du, så fick du ett tänkbart exempel till slut. Dock inte på hemmaplan, men lättare och närmare än USA.

En Porsche Cayenne om du har pengar i överflöd, eller en Baijha om man söker något budgetalternativ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Jag!
InläggPostat: fre 07-08-24 10:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag har frågat efter etanol-SUV:ar då min arbetskamrat påstår sig inte hade tvekat ett ögonblick att köpa en sådan om det hade funnits. Jag letade fram Jeeps båda etanolbilar från USA, varpå hans reaktion var att då kommer de nog snart till Sverige. (Etanoldrift är ju världsunikt för Sverige enligt Aftonbladets Robert Collin... om han nu vågar stå fast vid detta påstående...)

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011