Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 20:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 07-01-13 14:44 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-29 17:59
Inlägg: 114
Ort: Kristianstad
Volvo har utveckalt en ny sexcylindrig 3.2-liters bioetanolmotor som ger 265 hästkrafter och vridmoment på 340 Nm. vet dock inte om detta är emd etanol eller bensin. :lol:

Mer finns att läsa här

[url]http://www.volvocars.se/footer/about/NewsEvents/News/news.htm?item={89FF7D20-4888-4D31-91E0-7EFCCD12C2E3}[/url]

_________________
Fredrik Volvo V50 1.8F Flexifuel, släpp loss naturens krafter............
Bild


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 07-01-15 11:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Totalt ointressant alternativ! När nya Ford Focus flexifuel kom ökade man på hästkrafterna från 115 till 125. För min del tio onödiga hästkrafter extra. Ska etanol bli ett alternativ måste det också finnas små snåla motorer - precis som det en gång var/är med bensinmotorer.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-01-15 16:26 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Är inte heller nån "hästkraftsförespråkare" bara så ni vet, men egentligen handlar det ju inte om effekt som sådan, utan vilken förbrukning motorn har. Om nu t.ex Fords 125-hästare förbrukar mindre (i en given bil) än en 1.6:a på 100 hk så är det ju inte så galet som om både effekt och förbrukning ökar, även om det vore bäst om tillverkarna kunde koncentrera sig på lägre förbrukning istället för ständigt högre effekt. Lite löjligt med ett "behov" av flera hundra hästar i fordon som väger 1-2 ton.. :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-01-15 18:17 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-26 20:50
Inlägg: 17
Ort: Kävlinge
Det är ju inte lika stora motorer vi pratar om här.

1.6:an ökar 2 hk vid körning på etanol.
1.8:an har 125hk oavsett bränsleval och den motorn har mig veterligen aldrig haft 115hk i rent bensinutförande (Det finns en Ford-1.6:a med variabel ventilstyrning som har 115hk).
Att de tar ut högre effekt ur en större motor är väl inte så konstigt?
1.8:an har visat sig ge mer än 125hk i praktiken så den siffran verkar snålt tilltagen. Möjligtvis vill Ford inte hamna för nära sin 2-liters på 145hk i effekt (på pappret).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-01-17 07:51 
Offline

Blev medlem: lör 06-12-23 20:06
Inlägg: 38
Ort: Östervåla
bra volvo.

finns det bara "små" bränslesnåla E85-motorer så kommer de stora SUV´arna och stora pickuperna att fortsätta åka på diesel eller bensin, när motorn är klar finns ett alternativ även för dem. Även om jag själv tycker 3,2 L är lite i överkant.. men men vi får väl se vad den drar sen. Tycker iaf det är bra, eller bättre än om den skulle köras på bensin.

_________________
volvo 765 -88, T5 projekt
volvo v70 tdi -99 på 100% RME
volvo 740 gl, justerbar btr 100% E85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Chevrolet pick-up.
InläggPostat: ons 07-01-17 09:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Chevrolet har redan en pick-up med etanoldrift i Sverige, men den räknas inte som miljöbil av Vägverket eftersom de fossila koldioxidutsläppen från de 15 procenten (25 procenten) bensin i E85 överstiger 120 g/km.

Att Ford Focus (mellan) är den minsta etanolbilen i Sverige tycker jag är ynkligt. Jag tycker Ford borde lansera förslagsvis Fiesta (liten) och Mondeo (stor) med etanoldrift i ett första skeda och därefter övriga modeller. Istället har man gjort tvärtom och har skippat etanolversionen av Ford Focus cabriolet.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: En kommande FFV?
InläggPostat: ons 07-01-17 11:09 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
En V8 för E85 från Ford. Om den kommer?
http://www.etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=91

:wink: Etanol, det naturlia bränslet!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-18 10:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det går åt rätt håll.
Nya 3.2 liters sexan kan ses som en mindre motor.
Downsizing är framtiden och den är på gång.
Sexan kan ses som en downsizing av V8:an på bensin.
Nästa steg blir i en bil som kan ha ännu mindre motor, typ 4 cyl turbo med högre kompression än dagens så fort vi slipper kravet att man skall kunna tanka fulsoppa (fossilt).
Nästa igen en 3-cyl.

Oj, jag borde jobba på Volvos produktplanering...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-01-26 22:55 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-26 22:50
Inlägg: 11
Kan ju vara trevligt att något sånär elda på ordentligt miljövänligt, eller?
Själv har undertecknad en Dodge Durango V8 5,9 L Magnum som torde vara Miljövännernas dröm, drar 2,0 liter per mil vid gubbkörning. Som komplement har jag en sketen Volvo V50 flexifuel -07 som av naturliga skäl går på fossilt hela Vintern. :P

artsibungeri


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-01-26 23:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
artsibungeri skrev:
Som komplement har jag en sketen Volvo V50 flexifuel -07 som av naturliga skäl går på fossilt hela Vintern. :P


Det dags att kräva att FFV bilerna vekligen är optimerade för E85 i stället för som nu bensinbilar som också går att köra på E85. Alltså med höjd kompression osv och de kan då bara till nöds köra på bensin, med rejält sänkt effekt förståss pga knackningsrisken.

Då skulle FFV bilen kunna ha mindre och billigare motorer som drar lika lite E85 än en bensinbil med större motor och motsvarande effekt och det skulle bli mkt mera fördelaktigt att köra på etanol.

Min gamla Ctroën BX14 har t ex fått rejält mer med effekt med E85 pga kompressionshöjning till 12,5:1 och höjd tändning och drar nu bara 0,8 l i milen vilket är ungefär vad den gjorde i orginalutförande på bensin men med mindre effekt.

Bensin = 30.15 btu / liter
E85 = 22.00 btu / liter -> 73% jmfd bensin

Motorn har alltså blivit ca 37% energi-effektivare nu och tillverkarna kan säkert lyckas änu bättre än vad jag gjorde lite på "känn"!

/Aryan


Senast redigerad av aryan lör 07-01-27 12:28, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-01-26 23:53 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-26 22:50
Inlägg: 11
Blir ju lite mer sprutt i 1,8 F med etanol, ca 138 HK tror jag det var. STD som vi vet 125. Har blandtankat storholken Dodge ca 30%. Motorn rasade nyligen. bägge topparna spruckna. Ny motor således beställd. :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-01-27 00:13 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-26 22:50
Inlägg: 11
Ett tillägg Aryan, Enligt Färddator så drar V50:n nästan lika mycket Bensin som Etanol. underteckand måste åka till grannstaden för att tanka Etanol så det blir BF 95 oftast. ST1 Paul har undertecknad konfronterat några gånger, och kanske man skulle ta upp Bensinmacken igen(förr hade vi BP) ST1 har ju iallafall hyfsade priser. Men vad vet jag..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-01-27 12:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Färddatorer har ju visat sig vara högst opålitliga på FFV-bilar, oavsett märke. Ofta visar de någotsånär rätt på det ena bränslet men uppåt 20 % fel åt ena eller andra hållet på det andra bränslet.
Det kan vara en god idé att bokföra tankningarna och räkna själv åtminstone tills man har lärt känna sin färddator och dess felvisning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011